جمعه, آوریل 19, 2024
خانهمعرفی فیلمبهترین فیلم های جان تراولتا | بخش اول

بهترین فیلم های جان تراولتا | بخش اول

اخبار هنری :

تراولتا در اواخر دهه ۷۰ میلادی، در صدر شهرت و درخشش خود بود. اما در اواسط دهه ۸۰ تراولتا استعداد بازیگری‌اش را با انتخاب نقش‌های اشتباه و به تبع آن شکست متعدد در باکس آفیس، در معرض نابودی قرار داد. اما بااین‌وجود، وقتی تارانتینو او را برای بازی در فیلم محبوب Pulp Fiction انتخاب کرد، مسیر حرفه‌ای‌اش دوباره تغییر کرد. تراولتا توانست جایگاهش را به‌عنوان یک ستاره بازیگری تثبیت کند.

تراولتا در سال‌های بعد از آن نیز چندان خوش‌شانس نبود. در سال‌های اخیر، زندگی حرفه‌ای او دوباره در سراشیبی سقوط افتاد. این بار با سرعتی آرام‌تر. سرعتی که تقریباً در زندگی همه بازیگرهای مشهور دهه ۷۰،۸۰ و ۹۰ یکسان است. اما این بار مشکل چه بود؟ پیری! این مسئله مسلماً غیرقابل‌اجتناب است. تقریباً اکثر فیلم‌های دو دهه اخیر تراولتا ارزش هنری آن‌چنانی نداشته‌اند اما منتقدین، کارگردانان و بینندگان همگی امیدوارند این ستاره قدیمی هالیوود دوباره بتواند به روزگار اوج خودش بازگردد.

بهترین فیلم های جان تراولتا بخش اول

۲۵- فیلم Hairspray

  • فیلم اسپری مو
  • سال ساخت: ۲۰۰۷
  • کارگردان: آدام شانکمن
  • بازیگران: جان تراولتا، کویین لطیفه، نیکی بلونسکی
  • میانگین امتیازات Hairspray در IMDB: ۶.۷

خلاصه داستان: تریسی نوجوانی تنبل و چاق است که با بی‌خیالی و سرخوشی زندگی می‌کند. او طرفدار دو آتیشه برنامه کورنی کالینز است. وقتی یکی از ستاره‌های این شو، برنامه را ترک می‌کند کورنی به‌دنبال جایگزین می‌گردد. تریسی نیز به علت عشق بالایی که به برنامه دارد سعی می‌کند وارد برنامه شود اما وقتی قربانی تبعیض نژادی می‌شود تصمیم می‌گیرد در مقابل این تبعیض ایستادگی کند.

اسپری مو، یک فیلم کمدی رمانتیک موزیکال آمریکایی محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم موزیکال، فیلمی جذاب و دوست‌داشتنی است که از یک فیلم موزیکال عاشقانه دیگر ساخته جان وارتز (۱۹۸۸) اقتباس شده است. «اسپری مو» داستانی است درباره جوان بودن، پیروزی فرهنگ جوانان، باورهای خوش‌بینانه و امیدواری قدیمی که باور دارد آینده نسبت به زمان حال بهتر خواهد بود.

این فیلم با قهرمانان نوجوان و چهره‌های جوان و تازه پر شده است. تراولتا برای این نقش نامزد جایزه گلدن‌گلوب به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل در فیلم سینمایی شد. شاید باورتان نشود ولی تراولتا در این فیلم نقش یک زن را بازی کرده است.

۲۴- فیلم From Paris with Love

  • فیلم از پاریس تا عشق
  • سال ساخت: ۲۰۱۰
  • کارگردان: پیر مورل
  • بازیگران: جان تراولتا، جاناتان ریس میرز، کاسیا اسموتنیاک، ریچارد دوردن
  • میانگین امتیازات From Paris with Love در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: کارآموز سفارت آمریکا در پاریس جیمز ریس (جاناتان میرز) در کار خودش خوش درخشیده و توجه مسئولان سفارت را به خود جلب کرده است. همان موقع چارلی واکس (چان تراولتا) که یک مأمور ویژه است، از آمریکا به پاریس آمده است. به جیمز دستور داده می‌شود تا با چارلی همکاری کند. چارلی از بدو ورود به پاریس دست به اقدامات مسلحانه و اطلاعاتی می‌زند و جیمز ناخواسته درگیر عملیات مبارزه با یک گروهک تروریستی می‌شود و …

این فیلم سومین فیلم پیر مورل است. از همان ابتدا انتقادات متعددی پیرامون این فیلم مطرح شد. یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات شخصیت آَشوبگر جان تراولتا بود. به‌گفته منتقدان، پیر مورل خیلی زود متوجه شد که ساخت فیلم‌های اکشن هالیوودی سود مالی بسیاری دارد. با اینکه اکثریت منتقدین این فیلم‌ها را به بوته نقد می‌گذارند و معتقدند ساخت این‌گونه فیلم‌ها شرم‌آور است، هالیوود همچنان به تولید این صنعت سودآور ادامه می‌دهد.

برای ساخت این جور فیلم‌ها، کافی است یک فیلم‌نامه بد را با صحنه‌های اکشن و یک بازیگر محبوب را برای کشتن آدم بدها انتخاب کرده و اینها را با هم مخلوط کنید و با افزودن اندکی مواد منفجره (برای چاشنی صحنه‌های تعقیب و گریز) فیلم هالیوودی شما آماده است. فیلم از پاریس تا عشق یک خط داستانی گیج‌کننده دارد و بازی‌های ناامیدکننده دارد. اما اکثر منتقدان به‌خاطر حضور جان تراولتا و اعتبار این ستاره مسن هالیوود، با فیلم از پاریس تا عشق بامحبت برخورده کرده و آن را فیلمی سرگرم‌کننده و نوستالژیک خوانده‌اند.

۲۳- فیلم The Boy in the Plastic Bubble

  • فیلم پسری در حباب پلاستیکی
  • سال ساخت: ۱۹۷۶
  • کارگردان: راندال کلایزر
  • بازیگران: جان تراولتا، گلینیس اوکانر، رابرت رید
  • میانگین امتیازات The Boy in the Plastic Bubble در IMDB: ۵.۸

خلاصه داستان: تاد لوییچ پسری است که با سیستم ایمنی ضعیف به دنیا آمده است. به همین علت، او باید تمام عمرش را در یک محیط ایزوله و کاملاً استریل سپری کند. اتاق او کاملاً ایزوله است و غذایش نیز به‌طور ویژه تهیه می‌شود. تنها تماس انسانی او به‌واسطه دستکش و لباس استریل است. دختر همسایه باعث می‌شود تاد بخواهد حباب پلاستیکی‌اش را ترک کند. این فیلم قصه نوجوانی اوست.

به‌گفته منتقدین، در پایان دهه هفتاد میلادی، فیلم‌های تلویزیونی کسل‌کننده شده بودند. زیرا بیشتر این فیلم‌ها به طرز اغراق‌آمیزی به سرطان، اعتیاد، الکل یا مواردی شبیه به این می‌پرداختند. این فیلم براساس زندگی کوتاه پسری به نام دیوید وتر ساخته شده است. دیوید در زمان ساخت این فیلم ۵ساله بود و در سن ۱۲ سالگی در گذشت. توجه داشته باشید این فیلم یک مستند و زندگی‌نامه نیست. بلکه تراژدی جالب است.

تاد از کودکی تنها با والدینش و پزشکان تعامل داشته است. او نوجوانی است که سیستم عاطفی و احساسی‌اش به‌اندازه سیستم ایمنی‌اش بی‌دفاع، ضعیف و آسیب‌پذیر است. لباس ایزوله تاد استعاره قدرتمندی از دوران نوجوانی اغلب ماست. زمانی‌که احساس می‌کنیم از جامعه جدا شده‌ایم یا به‌سادگی، با دیگران متفاوتیم. در خودمان گیر افتاده‌ایم و هیچ‌چیز جدیدی نمی‌تواند در زندگی ایزوله شده ما نفوذ کند.

۲۲- فیلم Lonely Hearts

فیلم قلب های تنها

  • سال ساخت: ۲۰۰۶
  • کارگردان: تاد رابینسون
  • بازیگران: جان تراولتا، سالما هایک، جرد لتو
  • میانگین امتیازات Lonely Hearts در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: دو کارگاه جنایی در اواخر دهه ۴۰ میلادی به تعقیب ریموند مارتینز و مارتا بک میپردازند. قاتلین روانپریشی که با نام «قاتلین فلب های تنها» معروف شده‌اند. آن‌ها شکارهایشان را از یک ستون روزنامه شکار می‌کردند.

فیلم قلب‌های تنها براساس فیلمی به نام The Honeymoon Killers(۱۹۷۰) ساخته شده است. نسخه ۱۹۷۰ فیلم بهتری است زیرا به‌عنوان یک فیلم کارآگاهی ساختاری مستندگونه دارد اما قلب‌های تنها شبیه یک مینی سریال تلویزیونی است که خودش را به هر دری می‌زند تا جذاب باشد اما حتی نمی‌تواند یک لحن منسجم پیدا کند و گاهی خنده‌دار می‌شود و گاهی یک فیلم جنایی ترسناک. نسخه ۱۹۷۰ این فیلم، تمرکز خود را بر زوج قاتل فیلم گذاشته بود. درحالی‌که این فیلم تمرکز خود را روی کارآگاهان جنایی، جان تراولتا و جیمز گاندولفینی گذاشته است.

یکی از وجه‌های جذاب این فیلم، چهره سادیستیک سلما هایک، قاتلی با لب‌های قرمز و کفش‌های پاشنه بلند است. اما عاشقان این چهره نمی‌توانند ببیند که در پشت این نمای خارجی عجیب و جذاب بازیگری متوسط و معمولی پنهان شده است. بر عملکرد هایک نقدهای زیادی وارد است مثلاً او به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جنون روانی زنی بی‌عاطفه را منتقل کند.

۲۱- فیلم Basic

  • فیلم بیسیک
  • سال ساخت: ۲۰۰۳
  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال جکسون، کانی نیلسن، تیم دالی
  • میانگین امتیازات Basic در IMDB: ۶.۴
  • خلاصه داستان: در پی یک فاجعه در یک پایگاه نظامی، گروهبان ترسناک و منفور به همراه کارآموزان نیروی وِیژه پایگاه گم شده‌اند. تنها دو بازمانده از آن فاجعه باقی‌مانده است. یکی از آن‌ها به‌شدت زخمی است و در بیمارستان به سر می‌برد و دیگری از حرف‌زدن امتناع می‌کند. به همی خاطره، فرمانده پایگاه سرهنگ بیل استایلز، با رنجر سابق و دوست قدیمش، هاردی تماس می‌گیرد. تام هاردی (جان تراولتا) یک تکاور سابق ارتش است که به‌عنوان یک مأمور DEA (اداره مبارزه با مواد مخدر) فعالیت می‌کند.
  • بیسیک یک فیلم اکشن سرگرم‌کننده است. همین. این فیلم نه بار علمی دارد و نه تأثیر اجتماعی می‌گذارد. تنها یک فیلم اکشن که ایده اولیه‌اش را بارهاوبارها می‌چرخاند تا مدام خواننده را غافلگیر کند. پایان‌بندی چندان مطلوبی ندارد و دیالوگ‌های آن دقیقاً مناسب یک فیلم اکشن بی‌محتوا است. در تمام طول فیلم یک طوفان پرسروصدا روی داستان سایه انداخته است و باران تشخیص شخصیت‌ها از یکدیگر را دشوار می‌کند.
  • بهتر است کنار هم آمدن اسم ساموئل ال جکسون و تراولتا شما را گول نزند. با اینکه این ترکیب زیبا ممکن است شما را یاد Pulp Fiction بیندازد باید بدانید این دو بازیگر تنها چند صحنه کوتاه با یکدیگر دارند و اگر بخواهم با شما صادق باشم، این فیلم یکی از تک‌بعدی‌ترین اجراهای این دو بازیگر محسوب می‌شود. جکسون مدام در حال فریاد کشیدن است و تراولتا به‌جای حل مسئله فقط پوزخند می‌زند. احتمالاً دلیل علاقه اولیه مردم به این فیلم هم‌بازی شدن این دو بازیگر و تجدید خاطره با فیلم Pulp Fiction بوده است.
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط