پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهمعرفی فیلمبهترین فیلم های جان تراولتا | بخش دوم

بهترین فیلم های جان تراولتا | بخش دوم

اخبار هنری :

۲۰- فیلم The Punisher

فیلم مجازاتگر

  • سال ساخت: ۲۰۰۴
  • کارگردان: جاناتان هنسلی
  • بازیگران: توماس جین، جان تراولتا، سامانتا ماتیس، لورا هرینگ
  • میانگین امتیازات The Punisher در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: فرانک کسل (توماس جین) یک مأمور مخفی عالی‌رتبه FBI است. او در آستانه بازنشستگی است ولی در آخرین مأموریتش، یعنی مأموریت توقف عملیات قاچاق مواد مخدر، پسر کوچک هاوارد سنت (جان تراولتا)، بابی سنت را می‌کشد. هاوارد خشمگین وقتی متوجه می‌شود چه کسی مسئول مرگ پسر اوست در پی انتقام‌جویی برمی‌آید و کل خانواده فرانک را قتل‌عام کرده و خود او را نیمه‌جان رها می‌کند تا بمیرد. فرانک اما زنده می‌ماند ولی پلیس و FBI قادر به اثبات دخیل بودن سنت در این جنایت نیستند. فرانک در پی انتقام تبدیل به مأمور مجازات می‌شود و …

این دومین فیلمی است که براساس کمیک بوک مجازاتگر ساخته شده است. فیلم مجازاتگر در خشونت بی‌پروا و صریح است و آن‌قدر تاریک و غم‌انگیز است که تماشاگر وهله‌ای به فکر فرومی‌رود از خود می‌پرسد آیا قهرمان پس از به‌دست‌آوردن پیروزی، رضایت خاطر نیز به‌دست خواهد آورد؟

به‌طورکلی مجازاتگر یک فیلم اکشن کلاسیک اوایل دهه ۹۰ است. تعقیب و گریز زیادی در فیلم وجود دارد و همه چیز باعث می‌شود تپش قلب بیننده بالا و بالاتر برود. این فیلم ارجاعات متعددی به ژانرهای مختلف مانند وسترن (موسیقی متن در هنگام مبارزات) دارد.

۱۹- فیلم Look Who’s Talking

فیلم ببین کی داره حرف می‌زنه

  • سال ساخت: ۱۹۸۹
  • کارگردان: امی هکرلین
  • بازیگران: جان تراولتا، کرستی آلای، المپیا دوکاکیس
  • میانگین امتیازات Look Who’s Talking در IMDB: ۵.۹

خلاصه داستان: ببین کی داره حرف می‌زنه، داستان مولی کریستی است که فرزند معشوقه‌اش را باردار می‌شود. او پسری به نام مایکی به دنیا می‌آورد. مولی در ابتدا می‌کوشد به‌تنهایی فرزندش را بزرگ کند اما بعداً یک دوست به کمک او می‌آید. یک راننده تاکسی (جان تراولتا) و بعد از آن …

ببین کی داره حرف می‌زنه یکی از آن فیلم‌های معمولی دهه ۸۰ و ۹۰ هالیوود است. اما چه چیزی درباره این فیلم خاص است؟ برای درک کامل عنصر مفهومی بالای این فیلم باید بدانید بروس ویلیس که به‌عنوان صداپیشه در این فیلم بازی کرده است، در رکود حرفه‌ای خود به سر می‌برد و این فیلم برای او به‌نوعی بازگشت به حرفه‌اش محسوب می‌شد. این فیلم بخشی از یک مجموعه ۳ قسمتی است و هیچ‌کدام از این سه قسمت آن‌قدر رتبه بالایی ندارد که بتوانند مخاطب را قانع کنند که حتماً آن‌ها را تماشا کند. می‌توان گفت این فیلم برای کودک و نوجوان دهه ۸۰ و ۹۰ فیلم جذابی بوده است.

Look Who’s Talking یک فیلم دوره‌ای است که حالا دوره‌اش تمام شده و اگر کسی این فیلم را دوست داشته باشد یا به تماشای آن بنشید بیشتر به‌خاطر حضور بازیگران مطرح و مشهور آن است تا فیلم‌نامه یا کارگردانی آن. این فیلم لحظات مفرح و سرگرم‌کننده‌ای دارد اما نمی‌توان آن را یک کمدی کلاسیک اصیل نامید. این روزها دیگر کسی درباره فیلم ببین کی داره حرف می‌زنه، حرف نمی‌زند. این فیلم جایی در میان دهه ۸۰ و ۹۰ تولید شد و همان جا باقی ماند. این فیلم درنهایت توانست جایگاه یک کمدی رمانتیک معمولی در ذهن مخاطبان را به‌دست بیاورد.

۱۸- فیلم Blow Out

فیلم انفجار

  • سال ساخت: ۱۹۸۱
  • کارگردان: برایان دی پالما
  • بازیگران: جان تراولتا، نانسی آلن، جان لیتگو، دنیس فرانتس
  • میانگین امتیازات Blow Out در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: جک تری (تراولتا) یک تکنیسین جلوه‌های صوتی است که به‌صورت اتفاقی از یکی صحنه تصادف فیلم‌برداری می‌کند. در طی این تصادف یک سیاست‌مدار جان خود را از دست می‌دهد. همه بر این باورند که این اتفاق یک تصادف ساده بوده است اما فیلمی که جک تری در اختیار دارد ثابت می‌کند این ماجرا قتل است.

بعد از قتل کندی و اتفاقات تابع آن در دولت و سیاست آمریکا فیلم‌های سیاسی در سینمای آمریکا طرف‌داران زیادی پیدا کردند. یکی از فیلم‌های سیاسی پرحاشیه، فیلم انفجار بود. این فیلم با اینکه توانست توجه مثبت و نمره مناسبی کسب کند اما در گیشه اصلاً موفق نبود. شکست در گیشه تراولتا را از صنعت سینما دور کرد. این فیلم برخلاف زمان اکران در حال حاضر محبوبیت خوبی کسب کرده است. دلیل این محبوبیت نیز نظر کوئنتین تارانتینو درباره این فیلم است. او این فیلم را به‌عنوان یکی از سه فیلم محبوب خود معرفی کرده است.

فیلم انفجار از نظر طرح و عنوان شبیه به فیلم آگراندیسمان اثر آنجلو آنتونیونی است. در آن فیلم یک عکاس با گرفتن یک عکس درگیر ماجرای پیچیده می‌شود. انفجار از جهاتی شبیه به سرگیجه و روانی اثر هیچکاک نیز است. دی پالما خود به این اقتباس‌ها واقف بوده و از آن‌ها صحبت می‌کند. این فیلم باتوجه‌به اهداف وطن‌پرستانه و درون‌مایه سیاسی‌اش نسبت به فیلم‌های که در همین حیطه ساخته شده است، هوشمندانه‌تر و ظریف‌تر عمل کرده است.

۱۷- فیلم A Civil Action

فیلم فعالیت معدنی

  • سال ساخت: ۱۹۹۸
  • کارگردان: استیون زیلیان
  • بازیگران: جان تراولتا، رابرت دووال، کاتلین کوینلان، تونی شالهوب
  • میانگین امتیازات A Civil Action در IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: در سال ۱۹۷۹، دو چاه آب شرب اهالی شهر با پسماندهای صنعتی مسموم می‌شود. اهالی شهر به کارخانه‌های محلی شک کرده و آن‌ها را به‌خاطر مسموم کردن آب و مرگ کودکان بر اثر سرطان خون، محکوم می‌کنند. آن آندرسن (کاتلین کوینلان) مادری است که پسرش را در این راه ازدست‌داده. او تصمیم می‌گیرد از کارخانه‌دارها شکایت کند و یک وکیل به نام یان شلیختمان (جان تراولتا) درگیر این پرونده می‌شود.

این فیلم براساس واقعیت زندگی چند خانواده در شمال شهر بوستون و براساس کتابی به همین نام نوشته جانات هرر، ساخته شده است. این افراد در دهه ۱۹۸۰ از شرکت‌های بزرگ آمریکایی به جرم مرگ ناشی از سرطان خون و سایر مشکلات بهداشتی ناشی از دفع زباله‌های صنعتی در آب جامعه، شکایت کردند. همه ما می‌دانیم که این داستان هر روز و همه کشورها تکرار می‌شود. این فیلم درست مانند نامش، یک اقدام معدنی در نظر گرفته می‌شود. سند و مدرکی گواه بر وجود این سیستم پرمشکل.

مشکل اساسی فیلم فعالیت مدنی این است که زیاد از حد به بازگویی داستان خانواده‌ها می‌پردازد. از لحظه ابتدای فیلم بیننده آگاه است که داستان چگونه خواهد بود و از مسائل اجتماعی و اخلاقی که مطرح خواهند شد نیز باخبر است. دست‌اندرکاران این فیلم می‌توانستند با داستان‌پردازی بهتر و قدرتمندتر کردن دارم این فیلم، تأثیر بهتر و قوی تری بگذارند. چنین فیلمی با ساختی بهتر و قدرتمندتر می‌توانست جوامع مشابه که از این آلودگی رنج می‌برند را در مسیر تغییرات مثبت قرار دهد. اما A Civil Action تا حد زیادی از این موضوع پرهیز می‌کند و در عوض یک داستان مرتب و تروتمیز ارائه می‌دهد که می‌توان انتهایش را از سکانس‌های اولیه حدس زد.

فیلم مشکلات دیگری نیز دارد. مشکل اساسی و غیرقابل‌قبول فیلم تحریف واقعیت است. ما می‌دانیم که زمانی‌که یک فیلم‌ساز، فیلمی براساس یک کتاب می‌سازد وظیفه ندارد به خط به خط کتاب وفادار بماند. اما در این یک مورد، ازآنجایی‌که فیلم براساس کتاب ساخته شده است، عدم وفاداری به کتاب به معنای عدم وفاداری به واقعیت است.

۱۶- فیلم Wild Hogs

فیلم گرازهای وحشی

  • سال ساخت: ۲۰۰۷
  • کارگردان: والت بکر
  • بازیگران: تیم آلن، مارتین لارنس، جان تراولتا، ویلیام اچ میسی
  • میانگین امتیازات Wild Hogs در IMDB: ۵.۸

خلاصه داستان: چهار دوست قدیمی برای فرار از مشکلات و بحران میان‌سالی خود تصمیم می‌گیرند سوار بر موتور سیلکت‌های‌شان از سینسیناتی راهی به سمت ساحل اقیانوس آرام بروند. ولی در راه با یک گروه موتور سوار خشن به رهبری جک روبه‌رو می‌شوند.

گرازهای وحشی یک کمدی بی‌نظیر است. یک فیلم جاده‌ای مملو از لحظات خنده‌دار و اگر منصف باشیم خیلی ایده خوبی است که ۳ بازیگر که در دوران افول زندگی حرفه‌ای‌شان قرار دارند، در فیلمی بازی کنند که شخصیت‌های اصلی آن در دوره افول زندگی‌شان قرار گرفته‌اند و تلاش می‌کنند با انجام کارهای به اصطلاح جوان‌گرایانه، جوانی خود را پس بگیرند. روی کاغذ این ایده بسیار جذاب است اما تفاوت میان فیلم‌نامه و فیلم در «اجرا» خلاصه می‌شود و اجرا تلاش مجموعه از افراد به رهبری کارگردان است. به همین خاطر است که اگر فیلمی خوب یا بد باشد، اولین نقد یا تشویق به‌سوی کارگردان روانه می‌شود.

والت بکر در ساخت این فیلم عملکرد خوبی ندارد. روایت داستان قابل پیش‌بینی است و روایت بیش از حد ساختارمند است و درست مانند دیگر فیلم‌های تراولتا، بازیگران آن‌قدر خوب هستند که فیلم را قابل تماشا کنند. این فیلم سرگرم‌کننده است و می‌تواند در یک آخر هفته شما را سرگرم کند و بخنداند اما چیزی به شما یاد نمی‌دهد و احتمالاً روز بعد جیزی از این فیلم به‌خاطر نخواهید داشت.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط