شنبه, آوریل 20, 2024
خانهمعرفی فیلمبهترین فیلم های جان تراولتا | بخش سوم

بهترین فیلم های جان تراولتا | بخش سوم

اخبار هنری :

15- فیلم The Taking of Pelham ۱ ۲ ۳

فیلم گروگان‌گیری پلهام ۱ ۲ ۳

  • سال ساخت: ۲۰۰۹
  • کارگردان: تونی اسکات
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، جان تراولتا، لوئیس گوزمان، ویکتور گوجکای
  • میانگین امتیازات The Taking of Pelham ۱ ۲ ۳ در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: روز والتر گاربر، مأمور متروی نیویورک، به‌خاطر جنایتی جسورانه خراب می‌شود. قطار مترو ربوده می‌شود. رایدر (جان تراولتا) مغز متفکر گروه چهارنفره‌ای که این جنایت را رهبری می‌کند، در ازای پول هنگفتی، مسافران قطار را تهدید به مرگ می‌کند. درحالی‌که تنش فیلم اوج می‌گیرد، گاربر از دانش گسترده خود درباره سیستم مترو استفاده می‌کند تا رایدر را فریب داده و گروگان‌ها را نجات دهد. اما یک مشکل وجود دارد، حتی اگر دزدها پول را به‌دست بیاورند، چطور می‌خواهند فرار کنند؟

به نظر می‌رسد هالیوود دوست دارد همه چیز را تکرار کند. گویی در کی چرخش دائمی، بارهاوبارها فیلم‌های قدیمی را اقتباس می‌کند، رمان‌های اقتباس شده را دوباره اقتباس می‌کند، و فرنچایزها را دوباره بازسازی می‌کند تا همان شخصیت‌ها را در داستان‌ها و لحن‌های مختلف بازسازی کند. گاهی این کار خوب است زیرا بازسازی‌ها و اقتباس‌ها می‌توانند ارزش جدیدی به نسخه اصلی ببخشند و گاهی این بازسازی‌های مدام گاهی چیزی جز اتلاف بودجه نیستند. گروگان‌گیری پلهام از دسته دوم است.

مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین نکته درباره فیلم گروگان‌گیری پلهام ۱۲۳، این است بازیگران خوبی در نقش اصلی آن بازی می‌کند. واشنگتن و تراولتا هر دو بازیگران با استعدادی هستند خواه این بازیگران شخصیتشان شرور باشند و خواه قهرمان، عمق خاصی به شخصیت‌های خود می‌بخشند. اما بااین‌وجود در این فیلم گروگان‌گیری هیچ اتفاقی مهمی رخ نمی‌دهد. با اینکه بازی‌ها جذاب است اما شخصیت‌ها به‌اندازه کافی توسعه پیدا نمی‌کنند. طرح فرعی که شهردار را درگیر می‌کند، چندان تأثیری در داستان نداشته و به نتیجه نمی‌رسد. بدتر از آن گویی شخصیت رایدر مستقل نبوده و فقط ترکیبی از چند شخصیت شرور است انگیزه او (پول) به‌تنهایی قدرتمند نیست و نمی‌تواند شخصیت را تعریف کند. این فیلم به‌خاطر بازی جذاب بازیگرانش لیاقت یکبار دیده شدن را دارد اما تماشای دوباره یا سه باره آن اصلاً توصیه نمی‌شود زیرا مشکلات متعدد فیلمنامه در ذوقتان می‌زند.

14- فیلم Swordfish

فیلم اره ماهی

  • سال ساخت: ۲۰۰۱
  • کارگردان: دومینیک سنا
  • بازیگران: جان تراولتا، هیو جکمن، هالی بری، دان چیدل
  • میانگین امتیازات Swordfish در IMDB: ۶.۵

خلاصه داستان: استنلی جبسون (هیو جکمن) یک هکر است. او محکوم شده که دیگر هرگز به کامپیوتر دست نزند و حالا در یک دکل نفتی در تگزاس کار می‌کند. گابریل شیر (جان تراولتا) او را استخدام می‌کند که یک ویروس کامپیوتری بسازد و موقعیتی فراهم می‌کند که استنلی بتواند ۹ و نیم میلیارد دلار بدزدد. استنلی که نیاز دارد حضانت دخترش از مادر بی‌صلاحیتش را بگیرد تن به این کار می‌دهد و …

شمشیر ماهی از آن فیلم‌هایی است که شروع خوبی دارد اما بعد از آن در مسیر پر پیج و خمی می‌افتد که کاملاً با شروع امیدوارکننده‌اش در تضاد است. Swordfish می‌کوشد در دنیای فیلم‌های اکشن تابستانی پرفروش، محتوایی جدید خلق کند. اما این اکشن پست‌مدرن نتیجه معکوس و بدی می‌گیرد. شمشیر ماهی در تلاش برای سرپیچی از قراردادهای فیلم‌های اکشن و هیجان‌انگیز، بی تحریک ترین قهرمانان اکشن را تولید می‌کند. هیو جکمن و دان چیدل به‌عنوان قهرمانان، منتظر می‌مانند تا جان تراولتا کاری شرورانه انجام دهد تا واکنشی نشان دهند و خودشان هیچگونه کنشی ندارند.

البته این فیلم لحظات اکشنی مانند تعقیب و گریز ماشینی با سرعت بالا و سواری در هلیکوپتر بر فراز خیابان‌های لس‌آنجلس نیز دارد. اما این صحنه‌ها نیز فاقد تنش و تعلیق کافی برای یک فیلم اکشن هستند. شمشیر ماهی سخت تلاش می‌کند تا متفاوت باشد اما درنهایت طرفداران فیلم اکشن را ناامید می‌کند. خوشبختانه در این فیلم بازیگران جذابی بازی می‌کنند که توجه شما را جلب می‌کنند و می‌توانند ساعات سرگرم‌کننده‌ای برایتان رقم بزنند.

13- فیلم Carrie

فیلم کری

  • سال ساخت: ۱۹۷۶
  • کارگردان: برایان دی پالما
  • بازیگران: سیسی اسپیسک، پایپر لوری، امی اروینگ، جان تراولتا
  • میانگین امتیازات Carrie در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: کری دانش‌آموز دبیرستانی باشخصیت خجالتی است. او روابط اجتماعی ضعیفی دارد و این موضوع مشکلات متعددی برایش ایجاد می‌کند. مادر کری بسیار خشک مذهب است و این موضوع تأثیر منی روی زندگی کری گذاشته است. تصمیمات اشتباه مادر کری و روابط اجتماعی ضعیف او موجب می‌شود مدام مورد قلدری و آزار و اذیت همسالانش قرار بگیرد. اما کری قدرت‌های ماوراءالطبیعه‌ای دارد و به کمک این قدرت‌ها انتقام سختی از دشمنانش می‌گیرد.

لارنس دی کوهن فیلم‌نامه کری را از رمانی با همین نام نوشته استیون کینگ اقتباس کرده است. این فیلم به‌خوبی در فضاها و مکان‌های مناسب کارگردانی شده است. سبک، موسیقی، لباس، بازیگری، دیالوگ‌ها و تقریباً همه چیز این فیلم بی‌نقص است. بعد از ۴۶ سال که از نمایش این فیلم می‌گذرد، این اثر هنوز به‌عنوان یک کلاسیک ترسناک شناخته می‌شود. کری از آن فیلم‌هایی است که حدومرز سبک خود را تعریف کرده است. کری علاوه‌بر محتوای ترسناکش، مملو از احساسات عمیق است.کری زیرکانه شروع می‌شود و بیننده را یکراست در دل ماجرا قرار می‌دهد.

این فیلم تأثیر قابل‌توجهی بر فرهنگ عامه گذاشت. کری وایت شخصیت تک تک دانش‌آموز دبیرستانیی است که با دیگران سازگاری ندارند و نمی‌توانند کاری کنند که در جامعه پذیرفته شوند. کری در گیشه بسیار موفق بود و توانست با بودجه ۱.۸ میلیون دلاری بیشتر از ۳۳ میلیون دلار فروش کند. سیسی اسپیسک برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.کری در سال ۲۰۱۳ اقتباس شد. کیمبلی پیرس (کارگردان نسخه ۲۰۱۳) برخلاف نسخه ۱۹۷۶ از نمایش برهنگی زیاد پرهیز کرده و بیشتر توجه خود را روی توسعه شخصیت کری گذاشته است درحالی‌که نسخه ۱۹۷۶ بسیار نوستالژیک است و معیارها و خط و مرزهای اولیه فیلم ترسناک را ترسیم کرده است.

12- فیلم Ladder ۴۹

فیلم نردبان ۴۹

  • سال ساخت: ۲۰۰۴
  • کارگردان: جی راسل
  • بازیگران: خواکین فینیکس، جان تراولتا، جاسیندا بارت، رابرت پاتریک
  • میانگین امتیازات Ladder ۴۹ در IMDB: ۶.۵

خلاصه داستان: جک ماریسن (فینیکس) یک آتش‌نشان جوان است که در واحد آتنشانی نردبان ۴۹ کار می‌کند. رهبر این واحد آتش‌نشانی کاپیتان مایک کندری (جان تراولتا) مردی سرسخت شریف و دل‌رحم است. او اعضای واحد آتش‌نشانی را همچون خانواده خوددوست دارد. در طی یک عملیات خاموش‌کردن آتشی سهمگین در میان شعله‌های آتش‌گیر می‌کند. کندی و دیگر آتش‌نشان واحد آتش‌نشانی نردبان ۴۹ به‌دنبال راهی برای نجات او هستند. در این حین ماریسن در تنهایی، گذشته خود و علت انتخاب این شغل و دیگر انتخاب‌هایش که او را به این نقطه در زندگی رسانده را برای خودش مرور می‌کند.

آیا شخصیت ما باعث می‌شود یک سبک زندگی خاص یا شغل خاصی را انتخاب کنیم یا شغل و زندگی ما هستند که شخصیت ما را شکل می‌دهند؟ پاسخ به این سؤال فلسفی کار ساده‌ای نیست اما نمی‌توان از تأثیر متقابل این دو مقوله بر یکدیگر چشم‌پوشی کرد. نردبان ۴۹ با اینکه درباره آتش‌نشان‌های قهرمان و عملیات آنهاست اما درواقع درباره شخصیت انسانی و نوع زندگی انتخابی ما است. نردبان ۴۹ سؤالات مهمی می‌پرسد. مثل اینکه زندگی درباره چیست؟ برای آتش‌نشان بودن باید چه شخصیتی داشت؟

نردبان ۴۹ به عناصر انسانی متعددی اشاره دارد و به‌جای تکیه بر اکشن، از اکشن تغذیه می‌کند. این فیلم ادای احترام به شجاعت همه‌جانبه آتش‌نشانان است. نردبان ۴۹ اولین فیلمی نیست که برای ادای احترام به یک حرفه یا اتفاق خاص ساخته شده است و در همین حین می‌کوشد سرگرمی برای بیننده ارائه کند و درست مانند تمام فیلم‌های این سبک، گاهی در دام زیاده‌گویی احساسی گیر می‌کند. نردبان ۴۹ یک فیلم خوش‌ساخت و دوست داشتی است و ساعات خوش و سرگرم‌کننده‌ای برایتان رقم می‌زند.

11- فیلم The General’s Daughter

فیلم دختر ژنرال

  • سال ساخت: ۱۹۹۹
  • کارگردان: سایمون وست
  • بازیگران: جان تراولتا، مادلین استو، جیمز کرامول، تیموتی هاتون
  • میانگین امتیازات The General’s Daughter در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: جسد کاپیتان الیزابت کمپیل، دختر ژنرال فایتنیگ جو کمپیل در محدود شهر فورت مک کالوم افتاده است. یک کارآگاه مخفی (جان تراولتا) احضار می‌شود تا موضوع را بررسی کند اما رازهای پنهان زیادی در وست پوینت وجود دارد که بهتر است فاش نشوند. از سوی دیگر ژنرال کمپیل کارآگاه را تحت‌فشار می‌گذارد تا پیش از ورود FBI به این پرونده، تحقیقات را به سرانجام برساند.

دختر ژنرال نسبت به ژانر و سبک خودش، فیلم خوش‌ساخت و مملو از اجراهای هیجان‌انگیز است. با اینکه به‌گفته منتقدان انتخاب بازیگر کمی ناشیانه و نامناسب انجام شده و انسجام لازم میان بازیگران به وجود نیامده است اما هر بازیگر به نوبه خود بازی قدرتمند و هیجان‌انگیزی به نمایش می‌گذارد. این فیلم نگاهی انتقادی به بی‌عدالتی نظامی و مسئله تجاوز و هوس‌بازی می‌اندازد. دختر ژنرال از هر لحاظ فیلم خشنی است. داستان نیز کمی دور از ذهن است. همچنین این فیلم نگاهی کاملاً بدون سانسور دارد و برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نیست.

با نگاهی عمیق‌تر و انتقادی‌تر می‌توان گفت که سایمون وست با استفاده نادرست از بازیگران خوب و تاکید بیش از اندازه بر جنبه زشت داستان، فیلم خود را به قهقرا می‌فرستد. فیلم‌نامه این فیلم بین تحولات داستانی منطقی و سخنرانی‌های بی‌شرمانه و خنده‌دار سرگردان است. این فیلم به‌وضوح برای ساختن و تحسین آمریکا ساخته شده و به‌جای آنکه قدرتمند و تکان‌دهنده باشد، مضحک است. این فیلم می‌تواند مخاطب را سرگرم کند اما دیدن آن چندان توصیه نمی‌شود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط