جمعه, مارس 29, 2024
خانهمعرفی فیلمبهترین فیلم های جان تراولتا | بخش پایانی

بهترین فیلم های جان تراولتا | بخش پایانی

اخبار هنری :

فیلم Get Shorty

فیلم کوتوله را بگیرید

  • سال ساخت: ۱۹۹۵
  • کارگردان: بری سوننفلدتر
  • بازیگران: جین هکمن، رنه روسو، دنی دویتو، جان تراولتا
  • میانگین امتیازات Get Shorty در IMDB: ۶.۹

خلاصه داستان: چیلی پالمر (جان تراولتا) برای مافیا کار می‌کند. او باج‌گیری می‌کند و هرکسی را که رئیسش بخواهد دتسکیر می‌کند. او مجبور می‌شود طلب هری زیم (جین هکمن) را وصول کند. هری تهیه‌کننده فیلم‌های ترسناک است. چیلی از هری خوشش می‌آید. هری مشکلات خودش را دارد و …

بازیگران مشهور زیادی در این فیلم بازی می‌کنند و تعدادی از آن‌ها نقش فرعی و کوتاهی را بازی می‌کنند که شاید اصلا به چشم نیاید. این فیلم حدود ۱ سال بعد از فیلم داستان عامه‌پسند ساخته شد. ازاین‌جهت این فیلم دومین فیلم گانگستری تراولتا محسوب می‌شود. این فیلم نقش مهمی در بالا بردن وجهه شغلی تراولتا دارد. کوتوله را بگیرد نقطه عطف عبور تراولتا از یک بازیگر معمولی به بازیگری برجسته و دراماتیک بود. او در این نقش، فرم بازیگری جدیدی از خود به نمایش می‌گذارد. این فیلم وجه اشتراک زیادی با داستان عامه‌پسند دارد. حضور تراولتا و دیالوگ‌های نسبتاً مشابه احساس آشناپنداری را در این فیلم تقویت می‌کند.

این فیلم برخلاف اکثر فیلم‌های هالیوود که بسیار شلوغ و درهم و برهم‌اند، خط داستانی مشخصی دارد. این فیلم براساس رمانی از المور لئونارد ساخته شده است و شخصیت‌ها همگی خنده‌دارند و دیالوگ‌های هوشمندانه و بانمکی دارد. تراولتا نقش چیلی را با اعتمادبه‌نفس بازی می‌کند. هم‌بازی‌های او نیز بازیگری عالی از خود به نمایش می‌گذارند.

۴- فیلم Saturday Night Fever

فیلم تب شب یکشنبه

  • سال ساخت: ۱۹۷۷
  • کارگردان: جان بادهام
  • بازیگران: جان تراولتا، کارن لین گورنی، بری میلر، جوزف کالی
  • میانگین امتیازات Saturday Night Fever در IMDB: ۶.۸

خلاصه داستان: تونی (جان تراولتا) جوانی ۱۹ساله است. او در محله بروکلین زندگی می‌کند و در مغازه آقای فوسکو کار می‌کند و برای رسیدن یکشنبه‌شب‌ها لحظه‌شماری می‌کند. او به همراه دوستانش یکشنبه‌شب خود را در دیسکویی به نامه اودیسه ۲۰۰۱ می‌گذرانند. تونی در آن دیسکو به سلطان معروف است.

تب شب یکشنبه یک درام موزیکال آمریکایی است. یکی از عمده‌ترین دلایل شهرت تراولتا، هنر رقص او است. یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی متن تمام دوران، موسیقی متن این فیلم است. این فیلم اولین فیلمی است که تراولتا در آن در نقش اول بازی کرده است و ازاین‌جهت فیلم مهمی در کارنامه کاری او محسوب می‌شود. در این فیلم شاهد رقص فوق‌العاده‌ای از تراولتا هستیم. اما بعد از کم رونق شدن دیسکوها از محبوبیت این فیلم به حد قابل‌توجهی کاسته شد. حضور تراولتا در فیلم تأثیر بسیار مثبتی در فروش گیشه داشت.

متقابلا این فیلم بر شهرت و محبوبیت تراولتا افزوده بود او حتی برای این فیلم عنوان نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را به‌دست آورد. جالب است بدانید با وجود درخشش بالای تراولتا در این فیلم، تراولتا در زمان ضبط این فیلم درگیر مشکلات شخصی سختی بود. دیانا هایلند، دوست او در آن زمان با سرطان مبارزه می‌کرد و تراولتا مدام در سفر بود تا بتواند در زمان بیماری همراه دیانا باشد. دیانا درنهایت نتوانست سرطان را شکست دهد. عوامل فیلم بعد از مرگ دیانا در پی عقب انداخت ضبط فیلم بودند اما تراولتا خود پیشنهاد ادامه کار را داد.

۳- فیلم FaceOff

فیلم تغییر چهره

  • سال ساخت: ۱۹۹۷
  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: جان تراولتا، نیکلاس کیج، جوآن آلن، الساندرو نیولا
  • میانگین امتیازات FaceOff در IMDB: ۷.۳

خلاصه داستان: شان آرچر (جان تراولتا) پلیس وظیفه‌شناسی است. او در طی یک حادثه پسرش را از دست می‌دهد. قاتل پسرش کاستور تروی (نیکلاس کیج) هرگز دستگیر نمی‌شود. بعد از چند سال، آرچر که از غم ازدست‌دادن پسرش دیوانه شده، با همه تندخوی و بدرفتاری می‌کند. شان که سال‌ها به‌دنبال دستگیری تروی بوده است بالاخره موفق به دستگیری او و برادرش می‌شود اما کاستور به کما می‌رود. شان متوجه می‌شود تروی یک بمب در شهر گذاشته است. او که به‌دنبال کشف بمب است، به پیشنهاد همکارانش، طی یک جراحی صورتش را با صورت تروی عوض می‌کند تا به زندان برود و پولوکس را تخلیه اطلاعاتی کند. اما بعد از عمل تروی به هوش آمده و صورت آرچر و هویت او را می‌دزدد و …

تغییر چهره به‌سرعت داستان خود را مطرح می‌کند. این فیلم که به حتم می‌توان آن را دیوانه‌کننده‌ترین اکشن تاریخ سینما نامید، در ایران نیز بسیار محبوب است. جراحی پلاستیک و انتقال صورت، داستان محوری این فیلم است. این جراحی در دهه نود میلادی کاملا یک ایده علمی تخیلی به حساب می‌آمد. جان وو تخصص ساخت فیلم‌های اکشن و جنایی دارد و تقریباً تمام اکشن‌های او شایسته تقدیر و توجه هستند(به جز پیکان شکسته). تغییر چهره یک ترکیب بی‌نظیر از جلوه‌های ویژه صوتی و تصویری و تعقیب و گریزهای خیره‌کننده است. جان وو در این فیلم به‌خوبی می‌داند چگونه با استفاده از زوایای فیلم‌برداری بی‌عیب‌ونقص و نورپردازی قدرتمند، صحنه‌های چشمگیر بسازد.

برترین ویژگی فیلم تغییر چهره ترکیب بازی تراولتا و کیج است. این دو بازیگر هر دو بازیگرانی مشهور و با استعدادند و حضور تنها یکی از این دو می‌توانست این فیلم را به فیلمی ارزشمند تبدیل کند. اما حضور هر دوستاره این فیلم را به فیلمی خارق‌العاده و بی‌رقیب بدل ساخته است. این فیلم از هر لحاظ قوی است. از شخصیت‌سازی‌های دوجانبه و قدرتمند هر دو بازیگر گرفته تا صحنه نبرد نهایی، همه چیز این فیلم تحسین برانگیز است.

۲- فیلم Grease

فیلم گریس

  • سال ساخت: ۱۹۷۸
  • کارگردان: راندال کلایزر
  • بازیگران: جان تراولتا، اولیویا نیوتن جان، استوارد چانینگ، جف کاناوی
  • میانگین امتیازات Grease در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: والدین سندی (اولیویا نیوتن جان) برای تعطیلات تابستانی از استرالیا به کالیفرنیا آمده‌اند. سندی نوجوان است. یک روز در ساحل او دانی زوکو (جان تراولتا) را ملاقات می‌کند. آن‌ها عاشق هم می‌شوند و با یکدیگر در ساحل خوش می‌گذرانند.

در ابتدا تقریباً همه استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی گریس را رد کرده بودند اما درنهایت این فیلم ساخته شد و در زمان پخش طرف‌داران زیادی پیدا کرد. موسیقی راک نوستالژيک دهه ۱۹۵۰ یکی از دلایل استقبال مخاطبان از این فیلم بود. این فیلم از نظر هنری شایستگی‌های بسیاری دارد اما محتوای آن اندکی مورد نقد است. فیلم داستان عامه‌پسند بود که گریس را زنده کرد و دوباره مرکز توجه مخاطبان و منتقدان قرارداد. گریس یک فیلم موزیکال معمولی است و بیشترین چیزی که به آن ارزش و جذابیت می‌بخشد حضور خارق‌العاده جان تراولتای جوان است.

این فیلم مطمئناً فیلم مهمی نیست اما توانست در دورانی که فیلم موزیکال رو به مرگ بود، خوش درخشیده و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود. گریس تقریباً تمام ویژگی‌های یک فیلم موزیکال دهه ۷۰ را دارد. ستارگان بزرگ، طرح ساده‌ای که پیش‌پاافتاده نیست و موسیقی لذت‌بخش و دوست‌داشتنی. گریس به‌عنوان یک فیلم موزیکال، یک کمدی عاشقانه سبک و یک طنز ملایم درباره زندگی نوجوانان دهه ۵۰ است. گذشته از نقدهای مثبت و منفی که به این فیلم وارد بوده است، تماشای این فیلم بسیار لذت‌بخش است.

۱- فیلم Pulp Fiction

فیلم داستان عامه‌پسند

  • سال ساخت: ۱۹۹۴
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: ساموئل ال جکسون، بروس ویلیس، اوما تورمن
  • میانگین امتیازات Pulp Fiction در IMDB: ۸.۹

خلاصه داستان: جولز وینفیلد (ساموئل ال جکسون) و وینسنت وگا (جان تراولتا) دو آدمکش مزدور هستند که دستور می‌گیرند چمدان دزدیده شده کارفرمایشان را از سارقان پس بگیرند. آن‌ها به‌طور معجزه‌آسایی این مأموریت را تکمیل می‌کنند. کارفرمای آن‌ها رئیس یک گروه اوباش به نام ماسلوس والاس (وینگ ریمز) است. بعدازاین مأموریت والاس وینسنت را مأمور می‌کند تا همسرش میا (اوما تورمن) را به گردش ببرد. اما میا اوردُوز می‌کند و …

داستان عامه‌پسند فیلمی در ژانر جنایی با داستانی غیرخطی و اشارات بسیار به فرهنگ عامه است. در تعریف از این فیلم تقریباً حرف ناگفته‌ای وجود ندارد. است و عمده شهرت آن به‌خاطر ترکیب کنایه‌آمیز از خشونت و کمدی است. این فیلم روایتی ساختارشکن و پست‌مدرن دارد و اپیزودیک است. این فیلم از نظر زمانی به چند بخش تقسیم شده است و به‌صورت به‌هم‌ریخته روایت می‌شود همین ساختارشکنی زمانی در پی‌رنگ و فرم این فیلم تأثیر به سزای گذاشته است. داستان عامه‌پسند داستانی نسبتاً ساده بدیع و عمیق دارد. رستگاری و عنصر تصادف از موضوعات مهم این فیلم هستند. داستان عامه‌پسند نامزد ۷ اسکار شد و نخل طلای کن را به‌دست آورد. همچنین این فیلم به‌خاطر موسیقی درخشان و بازی‌های چشمگیر تحسین شده است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط