جمعه, مارس 29, 2024
خانهاخباررتبه اول پرفروش‌های کریسمس به یک نویسنده تازه کار رسید

رتبه اول پرفروش‌های کریسمس به یک نویسنده تازه کار رسید

اخبار هنری :

ریچارد عثمان مجری تلویزیون و نویسنده انگلیسی با پشت سر گذاشتن شخصیت‌های برجسته‌ای چون باراک اوباما، دیوید ویلیامز و جی. کی. رولینگ در صدر فهرست پرفروش‌های کریسمس قرار گرفت تا اولین نویسنده کتاب‌اولی باشد که در این جایگاه قرار می‌گیرد.

ایبنا: ریچارد عثمان مجری تلویزیون انگلیس با اولین داستانش «باشگاه قتل پنجشنبه» موفق شد اولین نویسنده کتاب‌اولی شود که در رتبه یک پرفروش‌های کریسمس قرار می‌گیرد. حدود 135 هزار نسخه از رمان معمایی عثمان به فروش رفته است.
مؤسسه نیلسن بوک‌اسکن اعلام کرد عثمان در این فهرست موفق شد کتاب «سرزمین موعود» نوشته باراک اوباما و اولین داستان غیر هری پاتری رولینگ را کنار بزند.
«باشگاه قتل پنجشنبه» عثمان، که قصه چهار دوست پس از هفتاد سالگی را نشان می‌دهد که به صورت هفتگی با هم ملاقات می‌کنند تا معمای قتل‌های حل‌نشده را حل کند، در ماه سپتامبر هم در صدر آثار پرفروش هفته قرار گرفت.
چهل و پنج هزار نسخه از رمان ریچارد عثمان فقط در سه روز اول پس از انتشار به فروش رفت تا سریع‌ترین فروش یک کتاب جنایی از نویسنده کتاب‌اولی در بخش بزرگسال را به خود اختصاص دهد. همچنین فروش آن در گروه اولین داستان نویسنده در بخش بزرگسال جایگاه دوم از آغاز ایجاد گروه آمار فروش معتبر «نیلسن بوک‌اسکن» را به دست آورده بود.
«سرزمین موعود» تاکنون حدود 67 هزار نسخه به فروش رفته است که نشان از فاصله زیاد کتاب اوباما با «بودن» نوشته میشل اوباما دارد که دو سال پیش منتشر شد و در صدر فهرست پرفروش‌های کریسمس در بریتانیا قرار گرفت.
آخرین داستان بزرگسالی که در رتبه نخست قرار گرفت داستان «نماد گمشده» نوشته دن براون در سال 2009 بود.
عثمان در رقابت پرفروش‌ها دیوید ویلیامز را هم شکست داد که در چهار کریسمس گذشته سه بار در رتبه نخست قرار گرفته است. آخرین کتاب ویلیامز تحت عنوان «رمزی به نام موز» برای کودکان نوشته شده است و در میانه جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. «رمزی به نام موز» حدود 55 هزار نسخه به فروش رفته است.
مدیر مؤسسه تحقیقاتی نیلسن بوک‌اسکن درباره موفقیت عثمان گفت: «به ریچارد عثمان برای به دست آوردن جایگاه نخست تبریک می‌گویم و منتظر آثار بعدی او هستیم.»
این خبر در حالی منتشر شد که کتابفروشی‌های زیادی به دلیل فشار اقتصادی در دوره کرونا مجبور به تعطیلی شدند یا در دوره قرنطینه فعالیت خود را متوقف کردند. سال گذشته 270 میلیون برای خرید آثار چاپی از طرف مردم هزینه شد. این در حالی است که امسال فقط 90 میلیون برای خرید آثار چاپی وارد حساب کتابفروشان شد.
مجله بوک‌سِلِر نوشت: «هفته منتهی به کریسمس اغلب ارزشی بین 60 تا 90 میلیون پوند در بخش فروش دارد اما اگر امسال بسیاری از کتابفروشی‌ها بسته نمی‌شدند این مقدار می‌توانست به صد میلیون پوند هم برسد.»
سخنگوی کتابفروشی واتراستونز هم می‌گوید بستن کتابفروشی‌ها در قرنطینه جدید خیلی ناامیدکننده بود و تأثیر زیادی بر روی این صنعت حتی در شعبه‌های دیگر واتراستونز داشت.
سم فیشر از کتابفروشی فیشر در لندن می‌گوید قرنطینه هم تأثیر بدی بر فروش داشت. امسال نصف سال گذشته از فروش کتاب درآمد داشتیم: «احمقانه است. دو ساعت قبل از قرنطینه به ما اطلاع دادند که باید کتابفروشی را ببندیم. به همین دلیل اصلاً زمانی برای برنامه‌ریزی نداشتیم.»
فهرست 10 اثر پرفروش کریسمس در بریتانیا به شرح زیر است:
«باشگاه قتل پنج‌شنبه» نوشته ریچارد عثمان
«سرزمین موعود» نوشته باراک اوباما
«رمزی به نام موز» نوشته دیوید ویلیامز
«مقداری نوم: سریع و آسان» نوشته کِی فتراستون و کیت آلیسنون
«پسر، قاطر، روباه، و اسب» نوشته چارلی مکیسای
«کتاب رکوردهای گینس»
«شاگی بِین» نوشته داگلاس استوارت
«ایکاباگ» نوشته جی. کی. رولینگ
«نماینده زندگی» نوشته دیوید جیسون
«زندگی در سیاره ما» نوشته دیوید آتنبورو

سیدرضا اورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط