جمعه, مارس 29, 2024
خانهاخبارشرکت لجندری با اکران همزمان فیلم Dune روی شبکه HBO Max مخالف...

شرکت لجندری با اکران همزمان فیلم Dune روی شبکه HBO Max مخالف است

اخبار هنری : لجندری اینترتینمنت که ۷۵ درصد از بودجه ساخت فیلم Dune را تأمین کرده، قصد دارد شرکت برادران وارنر را از نمایش همزمان این فیلم روی HBO Max منصرف کند.

تنها یک هفته پس از آنکه شرکت برادران وارنر اعلام کرد تمام فیلم‌های سال ۲۰۲۱ خود را همزمان با سینماها در شبکه HBO Max هم نمایش می‌دهد، خبر اعتراض و مخالفت شرکت لجندری اینترتینمنت (Legendary Entertainment) با این قضیه منتشر شد. لجندری شرکتی است که حدود ۷۵ درصد بودجه ساخت فیلم‌هایی چون Dune و Godzilla vs. Kong را تأمین کرده و به همین دلیل مخالفتش با شیوه اکران این فیلم‌ها، موضوعی نیست که برادران وارنر به‌راحتی بتواند آن را نادیده بگیرد.

به خاطر استقبال گسترده مردم از سرویس‌های استریم محتوا، شرکت برادران وانر قصد دارد فیلم‌های سال ۲۰۲۱ را از همان روزی که در سینماها اکران می‌شوند، روی شبکه HBO Max هم به مدت ۳۱ روز و به‌صورت اختصاصی به نمایش بگذارد. اما براساس گزارش جدیدی که وبسایت Deadline منتشر کرده، اعتراض شرکت لجندری به این موضوع، می‌تواند حداقل شیوه اکران فیلم Dune یا «تل‌ماسه» را تغییر دهد و شاهد نمایش آن فقط در سینماها باشیم.

طبق گزارش Deadline، شرکت لجندری معتقد است که نمایش همزمان فیلم Dune در شبکه HBO Max می‌تواند روی میزان استقبال از مجموعه Dune در بلندمدت تاثیر منفی بگذارد. این فیلم که به‌وسیله دنی ویلنوو کارگردانی می‌شود، اولین فیلم از یک مجموعه دو قسمتی خواهد بود. همچنین قرار است یک سریال اسپین-آف هم برای این مجموعه ساخته شود. لجندری با اشاره به این نکته که تا تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۰ (۱ اکتبر ۲۰۲۱)، یعنی زمان اکران فیلم، واکسن ویروس کرونا در اختیار تمام مردم قرار خواهد گرفت، اعلام کرد که نمایش فیلم به‌طور اختصاصی از سینماها به‌صرفه‌تر خواهد بود. همان‌طور که گفتیم نظر این شرکت به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی فیلم تل‌ماسه، می‌تواند روی نحوه نمایش آن تأثیرگذار باشد.

لجندری در مورد فیلم Godzilla vs. Kong هم پیشنهاد دیگری را به برادران وارنر ارائه کرده است. ظاهرا این فیلم قرار بود به‌وسیله نتفلیکس به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری شود تا روی این شبکه قرار بگیرد، اما برادران وارنر با این کار مخالفت کرده تا نمایش اختصاصی آن روی HBO Max را داشته باشد. حالا لجندری از شرکت برادران وارنر می‌خواهد تا همان ۲۵۰ میلیون دلاری که نتفلیکس پیشنهاد داده است را پرداخت کند تا بتواند فیلم را روی HBO Max نمایش دهد. پس از انتشار این خبر، هنوز واکنشی از سوی مسئولان این دو شرکت دیده نشده است.

اگر لجندری بتواند شرکت برادران وارنر را از اکران همزمان فیلم تل‌ماسه روی شبکه HBO Max منصرف کند، احتمالا دنی ویلنوو، کارگردان این فیلم هم خوشحال خواهد شد. او چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که این تصمیم برادران وارنر ممکن است به نابودی این مجموعه منجر شود. ویلنوو در اظهارنظری جالب گفته بود که این تصمیم به نفع سینما و طرفداران سینما نیست و صرفا به این دلیل گرفته شده که شرکت AT&T (مالک اصلی شرکت برادران وارنر) را از شر بدهی‌هایش خلاص کند و تضمین‌کننده بقای آن در وال استریت باشد. به‌گفته ویلنوو، برادران وارنر قصد دارد با نمایش تمام فیلم‌های سال ۲۰۲۱ خود در شبکه HBO Max، این سرویس را که در مقایسه با رقبا حال و روز چندان خوشی ندارد، به موفقیت زورکی برساند.

فیلم تل‌ماسه براساس رمان مشهوری به همین نام، نوشته فرانک هربرت ساخته می‌شود. اکثر طرفداران ژانر علمی-تخیلی معتقدند که Dune مهم‌ترین اثر ادبی تاریخ در این ژانر است. اهمیت تل‌ماسه در سبک علمی-تخیلی هم معمولا با اهمیت «ارباب حلقه‌ها» در سبک فانتزی مقایسه می‌شود. علاوه‌بر اینکه دنی ویلنوو بهترین انتخاب برای کارگردانی این فیلم بزرگ به‌نظر می‌رسد، گروه بازیگران آن نیز که شامل افرادی چون تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، استلان اسکارشگورد، جاش برولین، خاویر باردم، زندیا، جیسون موموآ، دیو باتیستا، ديويد دستمالچيان، چانگ چن و شارلوت رمپلینگ می‌شود، نشان از احتمال موفقیت بالای این اثر دارد.

این اولین‌بار نیست که فیلمی براساس رمان تل‌ماسه ساخته می‌شود. در سال ۱۹۸۴ هم شاهد اکران فیلمی با همین نام به کارگردانی دیوید لینچ بودیم. معروف است که در آن زمان، لینچ پیشنهاد کارگردانی چند فیلم مهم دیگر از جمله Return of the Jedi از مجموعه «جنگ ستارگان» را داشت، اما همه آن‌ها را رد کرد و تصمیم گرفت که کارگردانی و نویسندگی فیلم Dune را به عهده بگیرد. ولی نکته جالب این بود که او نه‌تنها کتاب تل‌ماسه را نخوانده بود، بلکه از داستان آن نیز اطلاعی نداشت و حتی از طرفداران سبک علمی-تخیلی هم نبود.

به عقیده بسیاری از افراد، داستان کتاب تل‌ماسه بسیار بزرگ و گسترده است و به همین خاطر تبدیل آن به یک اثر سینمایی به هیچ‌وجه کار راحتی نیست. ظاهرا دیوید لینچ زمانی به این موضوع پی برد که خیلی دیر شده بود. گفته می‌شود که او قبل از نمایش این فیلم، از ساختن آن پشیمان شده بود و حتی تصمیم گرفت که از نام مستعار «آلن اسمیتی» به‌عنوان کارگردان در تیتراژ فیلم استفاده کند. جالب است بدانید که وقتی کارگردان‌های سینما از فیلم خود رضایت ندارند و نمی‌خواهند آن اثر در کارنامه‌شان ثبت شود از همین نام مستعار استفاده می‌کنند! فیلم Dune به کارگردانی لینج از سوی منتقدان نیز تحویل گرفته نشد و یکی از ضعیف‌ترین آثار این کارگردان صاحب سبک، لقب گرفت. شاید فرانک هربرت، نویسنده رمان اصلی تنها کسی بود که از فیلم خوشش آمد و به تحسین آن پرداخت.

عارف حسین پور

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط