شنبه, آوریل 20, 2024
خانهموسیقیمارچلو ماسترویانی

مارچلو ماسترویانی

اخبار هنری : تمام وسوسه‌های بازیگری ــ ترجمه حمید احمدی لاری

مهم این است که بدانی در چه فصلی از عمری و کاری نکنی که روی پرده عجیب و غریب به نظر آید. بدانی در چه سن و سالی و تصویری که از تو عرضه می‌شود آن را بشناسی… اما البته همه این‌ها بدین معنا نیست که باید همه چیز را به دقت محاسبه کنی و زندگی و کارت را مثل یک آدم حسابگر، در مسیر خاصی هدایت کنی…

من هیچ‌وقت نتوانستم نقش‌هایی مثل جان وین، گاری کوپر یا کلارک گیبل بازی کنم. تصوير من سوار بر اسب، باید خیلی مضحک و عجیب و غریب باشد. سرانجام فهمیدم که علت محبوبیتم نزد مردم این نیست که این یا آن شخصیت بوده، بلکه به این علت است که آن شخصیت، بخشی از خود من را هم در خود دارد. مردم، شخصیت‌هایی را که جان وین بازی می‌کرد به این علت دوست داشتند که این شخصیت‌ها، قهرمان خاصی را مجسم می‌ساختند؛ قهرمانی که همیشه همان اسب را دارد و همیشه همان لباس را می‌پوشد. نوع بازیگری من از این‌گونه نبود. ولی گذشته از این‌ها، من هم دلم می‌خواست مردم دوستم داشته باشند، چیزی که در خون هر بازیگری وجود دارد، و البته که نیاز اقتصادی نیز در این تمایلی نقش دارد. شاید تنها طرح و نقشه‌ام در تمام طول زندگی، این بوده است که هرگز نقشی ورای قابلیت‌های جسمی و روحی خود نپذیرم. من این نکته را به خوبی می‌دانستم که نمود من بر روی پرده، به خودی خود، مثل نمود کلارک گیبل، تماشاگر را به صندلی‌اش میخکوب نمی‌کند.

بنابراین، سعی کردم راه‌های دیگری برای جلب توجه تماشاگر پیدا کنم. چیزی که آن بازیگران از یکنواختی نقش‌هایشان به دست آوردند، من با تنوع و تغییر کسب کردم. من در نقش‌هایم نیز، مطابق چیزی که در ذات خود دارم، عاشق تنوع و تغییرم؛ دلم می‌خواهد لحظه به لحظه متفاوت باشم. تغییر، به من کمک کرده است تا بر مشکل نداشتن شخصیت و هویت نیرومند در خود غلبه کنم. سرانجام اینکه مردم چهره‌های متفاوت مرا دوست دارند؛ اگر چه اغلب نشان می‌دهند ــ و تولیدکنندگان فیلم نیز آنها را در این راه حمایت می‌کنند ــ که دوست دارند، باز همان چیزی را ببینند که پیشتر هم دیده‌اند.

من مبارزه خود را به این طریق برده‌ام. هر شخصیتی را بازی کرده‌ام؛ از آدم روشنفکر تا آدمی به لحاظ اخلاقی منحرف…

▫️Marcello Mastroianni
تولد : September 28, 1924
فوت : December 19, 1996

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط