جمعه, مارس 29, 2024
خانهسردبیرمسابقات تلویزیونی؛نشان دهنده سطح پایین اطلاعات عمومی مردم!

مسابقات تلویزیونی؛نشان دهنده سطح پایین اطلاعات عمومی مردم!

اخبار هنری:

مسابقات تلویزیونی وطنی که اکثر آنها کپی کاری ناشیانه از روی دست برنامه سازان و طراحان خارجی است،اگر چیز جدیدی به مخاطب ارائه نمی دهند،اما ناخواسته کم سوادی و بی سوادی نسل جدید نسبت به اطلاعات عمومی،ادبیات،هنر،فرهنگ و… را به نمایش می گذارند.
در اکثر مسابقات،از جمله برنامه کپی شده «دورهمی» وقتی سوالاتی را از شرکت کنندگان می پرسند،اغلب آنان نمی توانند جواب درستی بدهند و گاهی نیز با پاسخی که می دهند خود را مضحکه خاص و عام می کنند!این در حالی است که پیش از مسابقه تعدادی از سوال ها و پاسخ های شان را در اختیار شرکت کنندگان می گذارند تا آمادگی داشته باشند.این موضوع در اکثر کشورهای دیگر نیز مرسوم است.
این درست که برخی از پرسش ها در مسابقه «دورهمی» و دیگر مسابقات مشکل است و افراد کمی پاسخ آن را می دانند،اما بسیاری از آنها نیز مشکل نیست،اما بعضی از پاسخ دادن ناتوان هستند.
این نشان دهنده کم سوادی و بیسوادی بسیاری از مردم در عرصه اطلاعات عمومی و فرهنگ است.این معضل متاسفانه مدت هاست در جمع افراد به اصطلاح فرهیخته نیز اپیدمی شده است.
همه این مشکلات را نمی توان به ضعف نسل جدید نسبت داد،زیرا مراکز آموزش عالی،مدارس،رادیو و تلویزیون،وزارت ارشاد و…نیز دخیل هستند.
متاسفانه در مسابقه «دورهمی» عدالت آنچنانکه باید رعایت نمی شود،خواسته یا ناخواسته سوال برخی بسیار آسان و بعضی دیگر بسیار سخت است که این عدم تعادل تعجب برانگیز است.
یکی از بخش های نسبتا خوب این مسابقه پرسیدن سوالات سینمایی است. با گسترش اینترنت و امکان دانلود فیلم های مختلف،انتظار می رفت نسل جدید در این زمینه گوی سبقت را از نسل های گذشته برباید،اما این چنین نشد!بعضی از شرکت کننده ها حتی معروف ترین فیلم ها و هنرپیشه ها را نیز نمی شناسند!
برنده یکی از قسمت های مسابقه «دورهمی» با کمال تعجب گفت تا کنون فیلم «زاپاتا» را ندیده است،حتی نمی دانست نام بازیگر معروف آن چیست!این در حالی است که این فیلم،بارها و بارها از تلویزیون ایران و شبکه های خارجی مدام پخش شده و می شود!جالب است که وی به طور شانسی پاسخ سوال را داد و گفت نام مارلون براندو بیشتر به گوشش خورده است!
یک نکته دیگر اینکه،همیشه مدیران دولتی و تهیه کنندگان سینمای ایران ادعا داشته و دارند که فیلم های خارجی به مذاق ایرانیان خوش نمی آید و اگر اکران شوند مخاطب نخواهند داشت.جالب این است که اغلب شرکت کنندگان در مسابقات مختلف،از جمله «دورهمی» فیلم های خارجی،کارگردانان و بازیگران شان را بیشتر می شناسند تا آثار ایرانی را!
امیدواریم دانشگاه ها،مدارس،صداوسیما،وزارت ارشاد و دیگر متولیان حوزه ادب ، فرهنگ و هنر ایران،تمهیدی بیندیشند تا سطح سواد مردم، به خصوص نسل جدید از این حد پایین تر نیاید.اگر غیر از این باشد فاجعه ای جبران ناپذیر در پیش خواهد بود.
یاداشت: حمید تورانپور

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط