پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهسردبیرمشکل چیست،کمبود سینما یا نبود فیلم خوب؟!

مشکل چیست،کمبود سینما یا نبود فیلم خوب؟!

اخبار هنری : برخی از مسؤولان سینمایی و تنی چند از تهیه‌کنندگان،مدام صحبت از کمبود سالن‌های نمایش فیلم به میان آورده‌اند. هیچ کدام از این آقایان یا بانوان در گفتارهای سنگین و رنگین خود دلیلی برای اثبات ادعای خود نیاورده‌اند. مطمئناً افزایش روزافزون جمعیت کشور،افزایش تقاضا را نیز به دنبال دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. با افزایش جمعیت در این چند دهه اخیر، در کشور ما تولید یا واردات خیلی از کالاها چند برابر شده و مکان‌ها و ساختمان‌های بی‌شماری نیز به همین منظور ساخته شده است. تنها کمبودی که در طی این سال‌ها احساس نشده ساختن سالن‌های جدید نمایش فیلم است. برای افزایش سینماها در مرحله اول باید کیفیت و کمیت ساخت فیلم‌ها را افزایش داد تا کمبود سالن‌های سینما احساس شود. اگر تولید فیلم خوب یا افزایش تولید نداشته باشیم، به چه منظور باید سالن‌های نمایش فیلم را افزایش دهیم؟ در طول این سال‌ها، به دلیل نبود فیلم خوب و آثار قابل توجه، تعداد زیادی از سینماها به تعطیلی کشیده شده یا تغییر ساختار داده‌اند. چندی پیش هم در خبرها آمده بود که تنها سالن سینمای یکی از شهرستان‌ها به انبار علوفه تبدیل شده است! اگر ما کمبود سینما داریم، چرا مدیران بعضی از سینماهای کشور به تعطیلی ناخواسته تن در داده و می‌دهند؟ چرا بسیاری از سالن‌های سینما به سالن‌های نمایش تئاتر، آن هم از نوع کمدی آنچنانی تبدیل شده‌اند؟
ای کاش یکی از این آقایان مکرم یا بانوان مکرمه به این موارد نیز اشاره‌ای می‌کردند و دلیل آن را به عرض مخاطبان سینما می‌رساندند. کاش یکی از آنان می‌گفت با وجود تعطیلی سینماها، چرا باید سالن‌‌های نمایش فیلم جدید ساخت؟
این یک اصل در تمام دنیا و در تمام زمینه‌هاست که اول باید داشته‌ها را حفظ کرد بعد به فکر ساخت و سازهای جدید بود. وقتی ما نمی‌توانیم داشته‌های خود را حفظ کنیم، چرا باید به دنبال نداشته‌ها باشیم؟
با توجه به کیفیت نازل فیلم‌های ساخته شده و اجبار به دیدن آنها، در خواست افزایش سالن‌های سینما بسیار عجیب و مضحک به نظر می‌رسد. وقتی سینماداران ما از خود اختیاری ندارند تا فیلم مورد نظر خود را به نمایش درآورند، از آنان چه انتظاری برای حفظ سینمایشان داریم؟ در طول سال اکران سینماها محدود به تنها چند فیلم می‌شود و سینماداران و تماشاچیان مجبور هستند تا تنها این چند فیلم را اکران کنند و به تماشا بنشینند! کجای دنیا از این قاعده پیروی می‌کنند؟ رقابت اساس پیشرفت است که متأسفانه سینمای کشور از آن محروم است. جلوگیری از اکران فیلم‌های خارجی، یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به سینمای ما زد و باعث شد هر روز عقب مانده‌تر از روز پیش بشویم. بحث اکران فیلم‌های خارجی بسیار مفصل است و در اینجا قصد ندارم به آن بپردازم. در موقعیت مقتضی به آن خواهم پرداخت.
در انتها از آقایان و بانوان نظرپرداز سینما، درخواست می کنم تا دلایل تعطیلی سینماها را به عرض مخاطبان برسانند و دلایل افزایش سالن‌های نمایش را هم توضیح دهند.
سیدرضااورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط