جمعه, مارس 29, 2024
خانهمعرفی فیلممعرفی فیلم: انگاشته (Tenet)

معرفی فیلم: انگاشته (Tenet)

اخبار هنری:

کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی
امتیاز متاکریتیک: ۶۹

فیلم سینمایی انگاشته از جمله پرسروصداترین آثار سال ۲۰۲۰ بود. اثری که بسیاری از منتقدان و مخاطبان منتظر دیدنش بودند و به بحث‌های زیادی هم دامن زده است.

حرف و حدیث‌ها درباره فیلم نولان از آنجا آغاز شد که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند اکران فیلم او می‌تواند جان تازه‌ای به سینما بدهد و سالن‌داران هم در انتظار این فیلم به خود دلگرمی می‌دادند؛ با این وجود بحران کرونا چنان شدت یافت که امکان بازگشایی گسترده سالن‌های سینما فراهم نشد و فیلم نولان هم نجات‌دهنده هالیوود در سال بحرانی‌اش نبود.

با انتشار فیلم نولان نظرات منتقدان درباره این اثر سینمایی در اختیارمان قرار گرفت و بررسی نوشته‌ها نشان داد گرچه یک رضایت عمومی از فیلم وجود داشته اما از نگاه منتقدان با یک شاهکار یا حتی فیلمی در میان بهترین آثار نولان طرف نیستیم. انگاشته در حالی از منتقدان نمره ۶۹ دریافت کرد که فیلم «دانکرک» (Dunkirk) از مجموع ۵۳ نقد امتیاز متای ۹۴ را به دست آورده بود. همچنین فیلم‌های «میان‌ستاره‌ای» (Interstellar) و «تلقین» (Inception) هر دو از منتقدان نمره ۷۴ گرفتند.

اما با این همه در این تردیدی نیست که در سال ۲۰۲۰ باید انگاشته را یکی از بهترین اکشن‌ها در نظر بگیریم، به‌ویژه به این دلیل که حتی نقدهای منفی هم بر جذابیت صحنه‌های اکشن فیلم مهر تأیید زده‌اند. در واقع تمجید از صحنه‌های اکشن فیلم، جلوه‌های بصری و ابعاد تکنیکی آن کاملا همه‌گیر بوده است گرچه سردرآوردن از فیلم‌نامه‌ی اثر جدید نولان کار طاقت‌فرسایی است و در مجموع خط داستانی گسستگی‌هایی دارد که ارتباط‌ برقرار کردن با آن را دشوارتر از همیشه کرده است.

انگاشته یک فیلم پرپیچ و خم است که مفهوم زمان را به چالش می‌کشد. در انگاشته جان دیوید واشنگتن نقش یکی از جاسوس‌های سازمان CIA را بازی می‌کند که وارد یک مؤسسه مخفی می‌شود و در عملیاتی برای متوقف کردن یک شرور ثروتمند و قدرتمند روسی شرکت می‌کند؛ این فرد شرور قصد نابودکردن جهان را دارد.

شاید تا این جای کار همه‌چیز عادی به نظر برسد و خیال کنید با یک فیلم جاسوسی معمولی مواجه خواهید شد اما این فقط نیمی از ماجرا است. نیروی شروری که قهرمانان فیلم قرار است جلویش را بگیرند می‌تواند به نوعی با آینده ارتباط برقرار کرده و زمان را معکوس کند. به این ترتیب مقابله با این بحران جهانی باید از نظر زمانی در مسیرهای روبه‌جلو و روبه‌عقب شکل بگیرد و حرکت در زمان هم بخش مهمی از ماجرا است.

از طریق سرقت‌هایی حیرت‌انگیز و افسون‌گری‌های تکنیکی شگفت‌انگیز و هم‌زمان گیج‌کننده، نولان فیلمی ساخته که هوادارانش نباید دیدن آن را از دست بدهند؛ یک اکشن جاسوسی که با بودجه کلان ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده و ترکیبی از مفاهیم دلخواه نولان در کنار صحنه‌های اکشن تماشایی را پیش چشم مخاطب می‌آورد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط