پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد سریال Young Rock | فصل اول

نقد سریال Young Rock | فصل اول

اخبار هنری:

دواین جانسون در سریال Young Rock تصمیم می‌گیرد تا شانسش را برای ریاست جمهوری امتحان کند، اما چقدر این ایده موفق بوده است؟

دواین جانسون که با نام راک هم شناخته می‌شود، روزگاری یکی از ستارگان محبوب کشتی کج بود. اما اکنون او به یکی از ستارگان سینما تبدیل شده و محبوبیت زیادی در بین مخاطبان سینما پیدا کرده است. پس از محبوبیت در سینما و در حرفه بازیگری، حالا جانسون در تلاش است تا شانس خودش را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امتحان کند، اتفاقی که شاید تاکنون رخ نداده باشد، اما بسیاری اعتقاد دارند که ممکن است در آینده شاهد تلاش جدی جانسون باشیم. اگرچه جانسون رسما وارد سیاست نشده، اما این موضوع ایده‌ای را به فیلمسازان داده تا سریالی براساس تلاش راک برای ریاست جمهوری تولید کنند. سریالی کمدی که محوریت آن شاهد نمایش گذشته جانسون در سه دوره مختلف برای آشنایی بیشتر با وی هستیم که البته زبانی طنز و کمدی هم به آن داده شده است. حالا سؤال اصلی این است که آیا سریال راک جوان توانسته از این ایده جالب استفاده کند یا بیشتر به یک فیلم شعاری برای کمپین احتمالی آینده جانسون تبدیل شده است؟ در ادامه با زومجی و نقد فصل اول سریال راک جوان همراه باشید.

دواین جانسون در سال ۱۹۸۲ که توسط آندره گرفته شده در سریال Young Rock

اتفاقات سریال Young Rock در سال‌های ۱۹۸۲، ۱۹۸۷، ۱۹۹۰ و ۲۰۳۲ روایت می‌شود

سریال Young Rock درواقع داستانی خیالی از تلاش دواین جانسون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۳۲ است که در طول آن داستان‌هایی از سه دوره مختلف زندگی‌اش روایت می‌کند. این سه داستان در سه دوره ۱۹۸۲، ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ روایت می‌شود تا هم بینندگان و افرادی که قرار است به او رای دهند، دید بهتری از او گذشته‌اش داشته باشند. همچنین نشان دهند که رویای ریاست جمهوری جانسون درواقع ریشه از گذشته وی دارد. البته شاید از همان ابتدا این سؤال را از خودمان بپرسیم که چقدر داستان راک قرار است برای ما جذاب باشد؟ و اینکه آیا سریال قرار است یک برنامه تبلیغاتی برای جانسون پیش از حضورش در دنیای سیاست باشد؟ برای سؤال بخش اول، سریال تلاش کرده تا با روایتی کمدی و طنز به داستان زندگی جانسون، تماشا آن را برای بیننده جذاب‌تر و بهتر کند و در این کار هم تقریبا موفق بوده است. اگرچه جنس کمدی سریال چیز جدیدی نیست و کاملا کلیشه‌ای و تکراری است، اما در مجموع آزاردهنده نیست و برخلاف انتظار شاهد روایتی دلچسب از گذشته جانسون هستیم.

بخشی از این موضوع را باید به‌خاطر تمرکز خوب سریال روی خانواده و اهمیتش دانست که سریال به خوبی توانسته ارزش و اهمیت خانواده در موفقیت جانسون را نشان دهد. پر بیراه نیست که بگویم سازندگان سریال انتخاب‌های بسیار خوبی برای بازیگران سریال Young Rock کرده‌اند و شاهد بازیگران مناسبی برای نقش‌های راک در سه دوره، پدر و مادر جانسون و اعضای خانوده و دوستانش هستیم. همین انتخاب‌های مناسب باعث شده تا هر بازیگر بتواند بار کمدی فیلم را حمل کند و صرفا روی دوش یک یا دو شخصیت نباشد. به‌طور مثال جایی که سریال به شخصی مثل آندره نیاز دارد، او وارد داستان می‌شود یا بازی مادربزرگ راک مخصوصا زمانی‌که در حال صحبت با شوهر مرحومش است، یکی از بخش‌های بسیار خوب و جذاب سریال است. در مجموع تلاش شده تا کمدی نسبتا متفاوتی برای هر دوره و متناسب با سن راک در نظر گرفته شود تا هم درک بهتری از دواین جانسون در این سال‌ها داشته باشیم و هم حس تکرار شوخی‌های هر دوره زندگی وی در دوره دیگر نباشیم. البته روایت داستان و گذشته جانسون صرفا با روایت کمدی همراه نبوده و تلاش شده درکنار بخش کمدی، بخش‌های دیگری مثل ارائه درس‌هایی که جانسون از هر داستان گرفته هم به بیننده ارائه شود.

دواین جانسون و کارن در حال سوار شدن به ماشین در سال ۱۹۸۷ در سریال Young Rock

بازیگران نقش دواین جانسون در هر سه دوره عملکرد بسیار خوبی در طول سریال Young Rock دارند

شاید در نگاه اول این موضوع جذاب نباشد، اما برخلاف انتظار به یکی از بخش‌های مثبت سریال هم تبدیل شده است. اگرچه اتفاقات سریال Young Rock در سه دوره مختلف با کیفیت خوبی به بیننده ارائه می‌شود، اما این موضوع در مورد زمان اتفاقات سریال یعنی سال ۲۰۳۲ خیلی صدق نمی‌کند. اگرچه این درست است که ما در حال تماشا تلاش جانسون برای پیروزی در رقابت انتخابات ریاست جمهوری هستیم و درنهایت سریال باید حال و هوای تبلیغاتی و انتخاباتی هم داشته باشد، اما بخش زمان حال اتفاقات سریال یکی از نگرانی‌های ما را به واقعیت تبدیل کرده است. متاسفانه در این بخش سریال سازندگان حساسیت کمتری به خرج داده‌اند و ظاهرا حضور جانسون برای آن‌ها در این صحنه‌ها کفایت کرده است. به‌طور مثال شخصیت رزاریو داوسون از قسمت ششم وارد می‌شود و او قرار است به‌عنوان معاون جانسون در سریال معرفی شود، اما شاهد پرداخت خوبی از شخصیت داوسون در سریال نیستیم و حتی داستانی که جانسون برای مردم تعریف می‌کند هم چندان ارتباط خاصی با موضوع ندارد.

در مجموع در برخی از دقایق این احساس به من دست داده شد که انگار جانسون به نحوی دنبال این بود که واکنش مردم را به سریال و اهدافش ببینند تا در آینده تصمیم بهتری در این رابطه بگیرد. اگرچه هدف سریال ارتباط داشتن نمایش داستان گذشته جانسون با موضوع هر قسمت برای رقابت انتخاباتی است، اما واقعیت این است بیشتر این داستان‌ها ارتباط خیلی خاصی با موضوع صحبت جانسون ندارند و این موضوع قسمت به قسمت هم بیشتر می‌شود. در مجموع شاید بهتر بود که به‌جای یک رقابت انتخاباتی، شاهد مرور خاطرات جانسون از زبان خودش بودیم و حتی حضورش به‌عنوان راوی داستان می‌توانست کمک بیشتری به این موضوع کند تا اینکه صرفا یک رقابت انتخاباتی خسته کننده و بی‌اهمیت را شاهد باشیم که نتیجه‌اش هم از اول مشخص باشد. اگرچه شخصیت رندال پارک هم تلاش کرده تا به بهتر شدن سال ۲۰۳۲ کمک کند، اما واقعیت این است که این دوره انقدر بی روح طراحی و اجرا شده که حتی با حضور کوتاه مربی سابق جانسون و حتی مادر راک نتوان آن را کاملا نجات داد. اگرچه سه دوره دیگر باعث نجات سریال Young Rock شده‌اند، اما سال ۲۰۳۲ هم پتانسیل بسیار خوبی داشت که می‌توانست به بهتر شدن سریال بسیار کمک کند تا اینکه به بخش ضعیف و خسته کننده سریال تبدیل شود.

دواین جانسون در تلاش برای بررسی خرابی تلفن ها در سال ۱۹۹۰ در سریال Young Rock

دوره ۲۰۳۲ سریال Young Rock با وجود پتانسیلی که دارد به بخش ناامید کننده و ضعیف سریال تبدیل می‌شود

البته در طول تماشا سریال Young Rock شاید ایده‌های جالبی هم به ذهن من یا هر بیننده دیگری خطور کند. مثل رخ دادن اتفاقات سریال به ترتیب براساس هر دوره باشد تا اینکه هر قسمت به یک دوره خاص سفر کنیم یا می‌توانستیم اثری تقریبا مستندنما را شاهد باشیم تا فضای سریال کمی بیشتر از یک اثر زندگینامه فاصله بگیرد و هویت مستقل‌تری داشته باشد. البته درکنار داستان و کمدی جذابی که در هر دوره شاهد آن هستیم، در سریال راک جوان تلاش شده تا ارجاعاتی به اتفاقات هر دوره نیز شود؛ مثل مد لباس هر دوره تا وضعیت شغلی افراد و همچنین فعالیت‌های روزانه مردم. علاوه‌براین، در سریال Young Rock شاهد پرداختن به مسابقات کشتی کج هم هستیم که اطلاعات خوبی در مورد نحوه برگزاری و پشت پرده برگزاری مسابقات آن داده می‌شود که البته صحنه‌های جذاب و جالبی برای طرفداران این رشته مثل بخش مسابقه بتل رویال سال ۱۹۸۲ در هاوایی را نیز شاهد هستیم. همین نکته هم باعث شده تا احساس کنیم که اگر صرفا بهانه انتخابات جانسون نبود، شاید داستانی منسجم‌تر و کامل‌تری را مشاهده می‌کردیم تا اینکه صرفا موضوع انتخابات و کمپین تبلیغاتی جانسون داستان هر قسمت را مشخص کند.

فصل اول سریال Young Rock با وجود مشکلاتی که دارد، درنهایت به اثری جذاب و سرگرم کننده تبدیل می‌شود که تماشا آن برای طرفداران جانسون کاملا الزامی و واجب است. شاید در بخشی از سریال احساس شود که کمی فضای آن تبلیغاتی است، اما شاهد پرداخت خوبی از داستان گذشته جانسون در هر سه دوره هستیم که بخشی از آن را باید مدیون عملکرد درخشان بازیگران آن دانست. همچنین شاید برای برخی جذاب باشد که بدانند جانسون پیش از ورود به کشتی کج، وارد دنیای فوتبال آمریکایی شده بود تا بتواند زندگی بهتری برای خود و خانواده‌اش درست کند. عملکرد بازیگران به‌حدی خوب است که حتی احساس کنیم شاید حضور فیزیکی جانسون در سریال الزامی نبود و حتی می‌توانست صرفا راوی داستانش باشد. سریال با پرداخت طنز و کمدی به داستان زندگی راک کمک زیادی کرده تا بهتر بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم و روایت جذاب‌تری از آن را شاهد باشیم. اگرچه مشکلاتی هم مثل کمی کلیشه‌ای بودن کمدی سریال یا حتی زمان اصلی اتفاقات وجود دارد، اما سریال یانگ راک حداقل در فصل اول به سریال قابل قبولی تبدیل شده است که با رفع نواقص و مشکلات آن می‌توان انتظار سریال با کیفیت‌تری را در فصل دوم داشت.

نویسنده: مسیح کریمی

 شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط