پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد فیلم ارتش دزدان (Army of Thieves) | پیش درآمد ارتش مردگان

نقد فیلم ارتش دزدان (Army of Thieves) | پیش درآمد ارتش مردگان

اخبار هنری:

فیلم Army of Thieves «ارتش دزدان»، دنیای ارتش مردگان زک اسنایدر و همچنین مشکلات آن را گسترش می‌دهد، اما درنهایت به فیلم سرگرم کننده‌تری نسبت به فیلم اصلی تبدیل می‌شود.

دنیای ارتش مردگان زک اسنایدر با اکران فیلم Army of the Dead در بهار امسال کار خودش را آغاز کرد، اما حتی پیش از اکران این فیلم اکشن و زامبی محور هم می‌دانستیم که این فیلم تنها شروعی برای یک دنیای جدید است. تمرکز فیلم Army of Thieves روی لودویگ دیتر با بازی ماتیاس شوایگهوفر است که پیش از این با آن در فیلم Army of the Dead ملاقات کرده بودیم.

اتفاقات این فیلم درواقع همزمان با شیوع و حمله زامبی‌ها به لاس وگاس رخ می‌دهد که در طول آن لودویگ دیتر که حالا می‌دانیم سباستین نام واقعی او است، قرار است سه گاوصندوق از چهار گاوصندوق تاریخی اثر هانس وگنر را باز کند. صد البته گاوصندوق چهارم را در فیلم Army of the Dead دیده بودیم.

ماتیاس شوایگهوفر و ناتالی امانوئل در برابر گاوصندوق در فیلم Army of Thieves

فیلم Army of Thieves دقیقا مثل فیلم ارتش مردگان یک فیلم اکشن سرقت است که اتفاقات آن البته در اروپا جریان دارد

فیلم Army of Thieves دقیقا مثل فیلم ارتش مردگان یک فیلم اکشن سرقت است که اتفاقات آن البته در اروپا جریان دارد. فیلم از الگوهای مشابهی استفاده کرده و به‌طور مثال ما شاهد تیمی با قابلیت‌های مختلف هستیم که فقط کسی را ندارند که در گاوصندوق‌ها را باز کند. فیلم با اینکه به‌عنوان یک اثر پیش درآمد برای دنیای ارتش مردگان به حساب می‌آید، اما دارای همان الگو داستان و همان مشکلات فیلم اصلی است. البته خیلی جای تعجبی هم ندارد؛ چرا که نویسنده هر دو فیلم شی هیتن است و هر دو فیلمنامه را براساس یک الگو تقریبا مشابه نوشته است. الگوهایی مثل تشکیل یک گروه برای دزدی از گاوصندوق هسته اصلی هر دو داستان است.

فیلم Army of Thieves نیز مسیری تقریبا مشابه دارد که درنهایت دزدی قرار نیست طبق برنامه پیش برود. فیلم ارتش دزدان از جایی شروع می‌شود که سباستین در حال ستایش کارهای هانس وگنر در یوتیوب است و البته مخاطبی هم ندارد. او زندگی کسالت‌بار و بدون تغییری را دارد، اما با ورود گوئندولین زندگی او کاملا تغییر پیدا می‌کند. بخش اول فیلم یکی از طولانی‌ترین و خسته‌کننده‌ترین بخش‌های فیلم است که درواقع تلاش می‌کند تا ما را با سباستین که البته بعدا نامش لودینگ دیتر می‌شود، اسرار هانس وگنر و همچنین گروهی که قرار است در این دزدی شرکت کنند، آشنا کند. فیلم دقیقا با همان الگو فیلم Army of the Dead هر فرد گروه توانایی منحصربه‌فردی دارند، این گروه را معرفی می‌کند.

ماتیاس شوایگهوفر در نقش لودویگ دیتر در حال باز کردن گاوصندوق در فیلم Army of Thieves

بیشتر شخصیت‌های فیلم Army of Thieves نقش خاصی در اتفاقات فیلم ندارند

با اینکه مقیاس و تعداد اعضای گروه بسیار کمتر شده و انتظار داشتیم برخلاف ارتش مردگان، در فیلم Army of Thieves شاهد پرداخت بهتر و همچنین حضور کاربردی‌تر شخصیت‌ها باشیم، اما این فیلم دقیقا از همان مشکلات فیلم اصلی رنج می‌برد. به‌طور مثال شخصیت رالف به‌عنوان یک راننده فوق‌العاده معرفی می‌شود که قرار است آن‌ها را در تعقیب و گریز با پلیس فراری دهد و آن‌ها را به مکانی امن برساند.

اما فیلم فاقد همچین صحنه‌ای است و حتی یک راننده معمولی هم می‌توانست همان کاری را انجام دهد که شخصیت رالف در طول فیلم انجام داد. اگرچه هر عضو گروه وظیفه خاصی در فیلم دارند، اما درنهایت اگر سباستین را در نظر نگیریم، بیشتر کارها توسط گوئندولین یا کورینا انجام می‌شود.

این وسط برد کیج یا الکسیس شخصیت منفی فیلم است که یکی از تکراری‌ترین و کلیشه‌ای‌ترین شخصیت‌های فیلم لقب می‌گیرد. پس از اینکه متوجه علاقه سباستین به گوئن می‌شود، تصمیم به تغییر برنامه‌ می‌گیرد. اینجا هم البته گوئن قابل پیش‌بینی‌ترین تصمیم ممکن را می‌گیرد و حالا او قرار است سرقت سوم را با سباستین انجام دهد. سرقت اول و دوم فیلم تا حد زیادی پیش و پا افتاده بودند و تا حدی می‌توانستیم قبول کنیم که فیلم نمی‌خواهد زمان زیادی را صرف یک سرقت کند تا درنهایت در طول دو ساعت زمان فیلم، به سرقت سوم و نهایی برسیم. سرقت سوم درواقع بخش مهمی از اتفاقات فیلم است که می‌توانست سادگی بیش از حد دو سرقت اول را پوشش دهد و به منجی فیلم تبدیل شود. اما خبر بد این است که فیلم همان سیستم دو سرقت اول را دوباره تکرار می‌کند.

رالف، سباستین و برد در فیلم Army of Thieves

سرقت‌های فیلم Army of Thieves بیش از حد ساده و سطحی است

سرقت سوم فیلم Army of Thieves دوباره این موضوع را ثابت می‌کند که چقدر اعضای تیم بی‌استفاده و اضافه هستند و فیلم استفاده درستی از هر شخصیت و توانایی‌هایش نمی‌کند. البته این تنها مشکل داستان نیست و نحوه سرقت به‌حدی ساده است که باور کردن آن بیش از حد سخت و دشوار است. قرار نیست فیلم واقع‌گرایانه باشد، اما واقعیت این است که سطحی بودن بیش از حد سرقت‌های فیلم بیشتر حس توهین به شعور بیننده را می‌دهد و اینکه گوئن خیلی راحت از پس هر نگهبانی بر می‌آید و نقشه آن‌ها هم بی‌نقص اجرا می‌شود، باعث نمی‌شود فیلم به اثر بهتری تبدیل شود. اما باز هم خود شخصیت‌های اصلی فیلم خیلی باهوش نیستند.

با اینکه آن‌ها در بخش زیادی از فیلم دست نیافتنی هستند، اما این در مورد بخش پایانی فیلم صدق نمی‌کند و همه‌چیز مثل‌ سرقت‌ها ساده و پیش پا افتاده رخ می‌دهد. اینکه چرا شخصیت‌ها در پایان به‌راحتی مکان خود را فاش می‌کنند یا دستگیر می‌شوند بخشی از مشکلات پرده سوم فیلم Army of Thieves است. یا حتی این سؤال پیش می‌آید پلیس چگونه قبلا نتوانسته آن‌ها را دستگیر کند. فیلم برخلاف وعده‌ای که داده بود در مجموع قرار نیست سرقت واقعا بزرگی را به ما نشان دهد و همچنین در پایان احساس می‌کنیم که آیا واقعا ساخت یک فیلم ۱۲۰ دقیقه‌ای از گذشته لودیگ دیتر لازم بود؟ فیلم البته شخصیت‌های جالب‌تری در مقایسه با فیلم اول معرفی می‌کند، اما فراتر از کلمه «جالب‌تر» قرار نیست پیش بروند.

لودیگ دیتر پس از باز کردن آخرین گاوصندوق در فیلم Army of Thieves

فیلم Army of Thieves با پیروی از الگو فیلم ارتش مردگان باعث می‌شود خیلی برای آینده مجموعه هیجان‌زده نباشیم

ازطرفی فیلم ارتش دزدها، قرار است یک داستان عاشقانه و بسیار خسته کننده را نیز به بیننده ارائه کند که مانند تمامی بخش‌های فیلم، بخشی است که پرداخت خوبی در فیلم ندارد. فیلم Army of Thieves در نگاه اول اثر متفاوتی نسبت به فیلم Army of the Dead به‌نظر می‌رسد و انتظار داشتیم که شاهد داستان به مراتب متفاوت‌تری باشیم، اما در عوض فیلم بیش از حد به فیلم اصلی شباهت دارد. اتفاقات و الگوهای فیلم به‌طور کلی شبیه فیلم ارتش مردگان است و این می‌تواند باتوجه‌به نمایش‌های فیلم کاملا ناامید کننده باشد. هرچند درنهایت ارتباط دو فیلم نقطه قوت داستان است و حتی شاید امیدوار باشیم که برخی از شخصیت‌های فیلم ارتش دزدان نقش بیشتری در آینده این مجموعه داشته باشند.

اگرچه فیلم Army of Thieves مشکلات زیادی دارد و بخش زیادی از مشکلات فیلم Army of the Dead را در این فیلم هم می‌توان مشاهده کرد، اما در مجموع شاهد فیلم بهتر و حداقل کمی سرگرم کننده هستیم. با اینکه گفتم اعضای ارتش دزدان اکثرا شخصیت‌های غیر ضروری و بدون استفاده هستند، اما شاید هوشمندی سازندگان فیلم این باشد که تا حد امکان تعداد اعضای را کمتر کردند تا نیازی نباشد برای هر یک شاهد معرفی باشیم. همچنین فیلم Army of Thieves نسبت به فیلم اصلی خودش را کمتر جدی می‌گیرد و همین موضوع باعث شده تا فیلم تجربه کمی سرگرم‌کننده‌تری باشد. درنهایت فیلم ارتش دزدان قرار نیست باعث شود ما برای آینده مجموعه ارتش مردگان هیجان‌زده باشیم، اما می‌تواند درس‌های خوبی را برای سازندگانش داشته باشد.

نویسنده: مسیح کریمی
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط