شنبه, آوریل 20, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد فیلم Jungle Cruise | گشت و گذار در جنگل با دواین...

نقد فیلم Jungle Cruise | گشت و گذار در جنگل با دواین جانسون

اخبار هنری : در روزهایی که دیزنی در حال ساختن فیلم لایو اکشن از انیمیشن‌های کلاسیک خود است، شاید شنیدن خبر ساخت فیلم از روی پارک‌های تفریحی دیزنی کمی عجیب باشد. اما دیزنی قبلا سابقه درخشانی در ساخت فیلم لایو اکشن از پارک‌های تفریحی خود داشته که مشهورترین آن سری فیلم دزدان دریایی کارائیب است و از موارد دیگر می‌توان به فیلم Haunted Mansion اشاره کرد. حالا دیزنی در ادامه این روند به سراغ یک پارک تفریحی دیگر به‌نام جانگل کروز رفته است.
مدتی می‌شود فیلم گشت و گذار در جنگل با بازی دواین جانسون و امیلی بلانت در سالن‌های سینما و سرویس استریم دیزنی پلاس اکران شده است. فیلم Jungle Cruise داستان فرانک، کاپیتان یک قایق در پارک تفریحی را دنبال می‌کند که به‌همراه لیلی و برادرش راهی یک ماجراجویی برای یافتن یک درخت جادویی با قدرت‌های شفابخشی می‌شود که در این ماجراجویی آن‌ها باید با حیوانات وحشی و رقیب آلمانی خود نیز مواجه شوند.

فیلم Jungle Cruise ترکیبی از فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب، ایندیانا جونز و جومانجی است

باید چه انتظاری از فیلم Jungle Cruise داشته باشیم؟ این شاید سؤال مهمی است که باید در ابتدا از خودمان در مورد سطح انتظارمان از این فیلم لایو اکشن بپرسیم. مشخصا اگر به‌دنبال فیلم متفاوتی از دیزنی یا تجربه‌ای تقریبا مشابه دزدان دریایی کارائیب هستید، همین الان می‌توانم خیال شما را راحت کنم که از تماشای فیلم کاملا ناامید خواهید شد.

اما اگر دنبال فیلمی خانوادگی و ماجراجویی هستید که دو ساعت خود و دیگر اعضای خانواده را سرگرم کنند، آدرس درستی را آمده‌اید. فیلم Jungle Cruise اگر قرار باشد در یک جمله توصیف شود، آن را می‌توان فیلمی سرگرم کننده اما بسیار فراموش شدنی توصیف کرد که هیچ چیز جدیدی را قرار نیست ارائه کند. برای درک بهتر قضیه اینکه فیلم هیچ ایده جدیدی ندارد، باید بگویم که این فیلم درواقع بیشتر ترکیبی از دزدان دریایی کارائیب، جومانجی و ایندیانا جونز است که دیزنی از هر فیلم بخشی را برداشته و در داخل فیلم استفاده کرده است.


الهام گرفتن از فیلم دیگر کار اشتباهی یا نکته منفی نیست، اما در فیلم جنگل کروز شاهد الهام گرفتن از فیلمی نیستیم، بلکه دقیقا سازندگان خیلی آگاهانه از المان‌ها و بخش‌های داستانی فیلم‌های مختلف در داخل فیلم استفاده کرده‌اند. شاید مهم‌ترین بخش آن حقیقت پشت ماجرا شخصیت فرانک باشد که در ادامه در موردش خواهیم گفت و درواقع مهم‌ترین راز فیلم است، اما با تماشا فیلم خیلی سریع می‌توانید شباهت غیر قابل انکار فیلم با سه فیلم گفته شده را مشاهده کرد. نوع ماجراجویی و نحوه آشنایی شخصیت‌ها بی‌شباهت به داستان فیلم دزدان دریایی کارائیب نیست و صد البته شخصیت فرانک درواقع جک اسپارو داستان است و حتی سعی شده از شوخی‌های مشابه‌ای هم در طول فیلم استفاده شود. همچنین شخصیت‌های شرور با قدرت‌های فراطبیعی هم شاهد حضور آن‌ها هستیم که همان حکم دشمنان معروف و محبوب جک اسپارو در دزدان دریایی کارائیب را در فیلم Jungle Cruise دارند.

فیلم Jungle Cruise با اینکه پتانسیل‌های خوبی دارد، اما گرفتار سیاست دیزنی برای تبدیل شدن به یک فیلم خانوادگی شده است

شخصیت امیلی بلانت در فیلم درواقع حکم ایندیانا جونز داستان را دارد و نوع مأموریت و هدفی که پشت داستان است تا دشمنان آلمانی فیلم، درواقع الهام بخش فیلم‌های ایندیانا جونز است. شباهتی که بعید است خیلی اتفاقی باشد و یک سال پیش از اکران فیلم Indiana Jones 5، شاید لوکاس‌فیلم بتواند دید بهتری از ارائه یک نسخه زن مشابه ایندیانا جونز داشته باشد و از ارائه نسخه صرفا زن ایدیانا جونز جلوگیری کند و از آن فاصله بگیرد.

شخصیت برادر امیلی بلانت نیز درواقع حکم شخصیت جک بلک را در اتفاقات فیلم جومانجی دارد. البته نوع خطرات و همچنین نوع ماجراجویی فیلم شباهت زیادی به فیلم‌های جومانجی با حضور دواین جانسون دارد و ظاهرا دیزنی با یک فیلم سه هدف را دنبال کرده که در بخش جومانجی موفق‌تر از دیگر بخش‌ها بوده است. در مجموع فیلم توانسته با ترکیبی از این سه فیلم اثری سرگرم کننده و جذابی را ارائه کند که حتی برخلاف انتظار شاهد روند و سرعت داستانی بسیار خوبی هستیم و زمان کمی در طول فیلم تلف می‌شود.
حتی برخلاف انتظار فیلم دارای صحنه‌های اکشن جذابی است که به خوبی در طول فیلم پیاده‌سازی شده‌اند.

مسیح کریمی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط