جمعه, مارس 29, 2024
خانهنقد و یادداشتواکنش منتقدان به فیلم The Matrix Resurrections

واکنش منتقدان به فیلم The Matrix Resurrections

اخبار هنری :

فیلم The Matrix Resurrections، جدیدترین قسمت مجموعه ماتریکس اخیرا نمایش داده شد و منتقدها به بررسی آن پرداختند.

فیلم The Matrix Resurrections یا در زبان فارسی «رستاخیزهای ماتریکس» یکی از جدیدترین آثار اکشن و علمی تخیلی شرکت برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ی مشهوری به‌نام لانا واچوفسکی ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Jupiter Ascending (صعود ژوپیتر)، فیلم Cloud Atlas (کلاود اطلس)، فیلم Speed Racer (مسابقه سرعت)، فیلم V for Vendetta (وی مثل وندتا)، فیلم The Matrix Reloaded (بارگذاری مجدد ماتریکس) و فیلم The Matrix Revolutions (انقلاب‌های ماتریکس) اشاره کرد.

در فیلم The Matrix Resurrections، بازیگرانی مانند کیانو ریوز در نقش توماس اندرسون/نئو، کری-ان ماس در نقش تیفانی/ترینیتی، یحیی عبدالمتین دوم در نقش مورفئوس، جسیکا هنویک در نقش باگز، جاناتان گراف در نقش اسمیت، نیل پاتریک هریس در نقش آنالیست، پیریانکا چوپرا جونز در نقش ساتی، جیدا پینکت اسمیت در نقش نیوبی و لمبرت ویلسون در نقش مرووینجین حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم رستاخیزهای ماتریکس در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۵ آذر ۱۴۰۰) در شهر تورنتو، به‌صورت محدود نمایش داده شد. سازندگان این اثر در نظر داشتند که فیلم خود را در تاریخ ۲۲ دسامبر (۱ دی) به‌صورت عمومی و گسترده در سینماهای سرتاسر ایالات متحده نمایش دهند. درست از همین تاریخ هم ماتریکس 4 به مدت یک ماه در سرویس استریم اچ بی او مکس، در اختیار مشترکان قرار گرفته است. این فیلم اکشن تا زمان نوشته شدن مقاله، براساس ۵۰ بررسی ثبت‌شده در سایت متاکریتیک به میانگین نمرات ۶۴ از ۱۰۰ رسید.

نگارش فیلمنامه این اثر برعهده لانا واچوفسکی، دیوید میچل و الکساندر همن بوده است. آن‌ها فیلمنامه را با محوریت برخی از شخصیت‌هایی نوشته‌اند که سال‌ها قبل خود واچوفسکی‌ها خلق کرده بودند. از طرف دیگر هم خود لانا واچوفسکی، جیمز مک‌تیگو و گرنت هیل نقش تهیه‌کننده این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدها گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدان معتقد بودند که بازیگرها به‌طرز فوق‌العاده‌ای ظاهر شدند و خیلی خوب نقش‌های خود را ایفا کردند اما نسبت به فیلمنامه، نحوه نگارش، نحوه اجرا و همچنین جلوه‌های بصری انتقاداتی داشتند.

از طرف دیگر هم ۱۸۲ منتقد ثبت‌شده سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۶۹ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که مدتی پیش فیلم The Matrix Resurrections برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The Matrix Resurrections از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت. اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در فیلم رستاخیزهای ماتریکس، ما به دنیای ۲ واقعیت بازمی‌گردیم: یک، زندگی روزمره و دیگری آنچه در پشت این زندگی نهفته است. آقای اندرسون برای اینکه بفهمد واقعیت او یک ساختار فیزیکی است یا ذهنی و واقعا خود را بشناسد، باید یک بار دیگر سراغ دنبال کردن خرگوش سفید برود. اگر توماس… نئو… تنها یک چیز یاد گرفته باشد، دقیقا همین انتخاب است. با اینکه یک توهم بیشتر نیست، اما هنوز هم تنها راه ورود یا خروج از ماتریکس است. البته، نئو همین حالا هم می‌داند که باید چه کاری انجام دهد. اما چیزی که نمی‌داند، این است که ماتریکس قدرتمندتر، امن‌تر و خطرناک‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

در پایان، ایده‌هایی که در فیلم The Matrix Resurrections وجود دارد، ما را بیشتر از دو ساعت با رضایت زیاد مقابل صفحه‌نمایش و صندلی‌ها نگه می‌دارند. تاثیر آن‌ها بیشتر از صحنه‌های اکشن است.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۹۱ از ۱۰۰

اگر فیلم Spider-Man: No Way Home (مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست) یک سم باشد، این هم پادزهر آن است.

کی. آستین کالینز | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

من متاثر شدم و تحت تاثیر قرار گرفتم؛ خیلی بیشتر از چیزی که انتظارش را داشتم. مهندسی عاطفی فیلم رستاخیزهای ماتریکس، سخت و هیجان‌انگیز است.

لیز شانون میلر | کانسیکوئنس

۷۵ از ۱۰۰

درست مثل حرفی که هر تراپیست خوب به شما می‌گوید، شما نمی‌توانید به استقبال آینده بروید؛ بدون اینکه با گذشته‌ی خود کنار آمده باشید. فیلم ماتریکس 4 کاملا به این موضوع آگاه است.

جان دفور | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

اگر شما عاشق فیلم The Matrix بودید و از دنباله‌های آن نفرت داشتید (یا حداقل برای شما راضی‌کننده نبودند)، حتما این اثر را تماشا کنید. یک انفجار را تجربه کنید (اما حتما ماسک بزنید).

مارک فینی | بوستون گلوب

۵۰ از ۱۰۰

هرکسی که بیشتر از ۱۵ سال سن داشته باشد و قسمت‌های اولیه‌ی این مجموعه را تماشا کرده باشد، می‌داند که آن‌ها احمقانه بودند. این اصلا مهم نیست. چیزی که اهمیت دارد این است که آن‌ها اصلا به مخاطب احساس احمقانه بودن نمی‌دهند. اما فیلم ماتریکس 4 همین احساس احمقانه بودن را به مخاطب می‌دهد.

آملیا امبروینگ | آی جی ان

۴۰ از ۱۰۰

فیلم رستاخیر ماتریکس پر است از ایده‌های واقعا خوب که کنار یکدیگر قرار داده شدند تا یک اثر بد و برخی اوقات زشت را بسازند.

برایان لوری | سی ان ان

۳۰ از ۱۰۰

با اینکه فیلم Resurrections دوباره انتخابی بین قرص قرمز و قرص آبی را ارائه می‌کند، یک چیز دیگر ضروری نیست و آن هم قرص خواب‌آور است؛ خصوصا برای کسانی که گزینه‌ی تماشا در خانه را انتخاب کردند.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

بعد از دو دنباله‌ی خیلی بد و افتضاح، یک ایده جدید برای شرکت برادران وارنر داریم: «بازنشستگی ماتریکس».

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Matrix Resurrections نمره‌هایی کسب کرد که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم. اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است.

فریده صالحی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط