جمعه, آوریل 19, 2024
خانهمعرفی فیلمپرفروش ترین فیلم های جهان: Avatar

پرفروش ترین فیلم های جهان: Avatar

اخبار هنری :

فیلم آواتار

تاریخ اکران: ۱۰ دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی (پنج‌شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۸۸ خورشیدی)

فروش جهانی در زمان اکران: ۲.۸۴۶ میلیارد دلار

فروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۳.۲۸۶ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰ و ۸۳ از ۱۰۰

آواتار یک فیلم علمی-تخیلی اکران‌شده در سال ۲۰۰۹ است. جیمز کامرون علاوه‌بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی وظیفه‌ی تدوین آن را هم برعهده داشت. داستان فیلم Avatar در قرن ۲۲ میلادی جریان دارد؛ دوره‌ای که انسان‌ها در آن توانسته‌اند روی سیاره‌ای با نام پاندورا و در سیستم ستاره‌ای Alpha Centauri کلونی تشکیل بدهند. دلیل اصلی تشکیل کلونی هم بهره‌برداری از ماده‌ی معدنی unobtanium است که فقط در پاندورا یافت می‌شود.

اقدام انسان‌ها نسل Na’viها را که اهالی بومی پاندورا هستند، در معرض خطر قرار داده است. Na’viها موجوداتی انسان‌نما با قد بسیار بلندتر و پوستی آبی هستند که شاید در نگاه اول صلح‌جو به نظر بیایند، ولی برای حفاظت از خود حاضر به مبارزه تا سر حد مرگ هم می‌شوند. انسان‌ها برای ارتباط با اهالی پاندورا تکنولوژی به‌خصوصی اختراع می‌کنند که با آن می‌شود ازطریق مغز انسان، بدن یک Na’vi را کنترل کرد. رابطه‌ی جیک (با بازی سم ورتینگتون) و یک دختر از قبیله‌ی Na’vi به اسم نیتیری (با بازی زوئی سالدانا) و تلاش آن‌ها برای جلوگیری از انقراض نسل Na’viها قصه را پیش می‌برد.

ساخت آواتار از سال ۱۹۹۴ میلادی شروع شد؛ هنگامی که کامرون یک نسخه‌ی ۸۰ صفحه‌ای از فیلم‌نامه را نوشت. تصور می‌شد که فیلم‌برداری بعد از اتمام ساخت تایتانیک کلید می‌خورد. ولی در آن زمان تکنولوژی لازم برای ساخت فیلم وجود نداشت. ساخت یک زبان جدید برای اهالی پاندورا از سال ۲۰۰۵ شروع شد و در اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی، کامرون شروع به نوشتن فیلم‌نامه‌ی اصلی و گسترش دادن دنیای خیالی اثر کرد.

بودجه‌ی اولیه ساخت آواتار، یکی از پرفروش‌ ترین فیلم های تخیلی ۲۳۷ میلیون دلار تخمین زده شد. این رقم درنهایت به حدود ۳۱۰ میلیون دلار به‌علاوه‌ی ۱۵۰ میلیون دلار برای تبلیغات رسید. خوش‌بختانه خرج گسترده بی‌فایده از آب درنیامد و به فروش دیوانه‌وار اثر و ساخت تکنولوژی فیلم‌برداری منحصر‌به‌فرد فیلم Avatar کمک؛ تکنولوژی خاصی که از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های صنعت سینما تا به امروز یاد کرده‌اند.

نکات جالب مرتبط با فیلم Avatar:

  • سم ورتینگتون موقع تست دادن برای نقش جیک، زیر فشار بی‌پولی در اتومبیل خود زندگی می‌کرد.
  • رندرینگ (Rendering) هر فریم شامل CGI (تصویر گرافیکی ساخته‌شده توسط کامپیوتر) در فیلم که یک بیست و چهارم ثانیه زمان داشت، بیشتر از ۴۷ ساعت زمان برد.
  • کامرون در یک مصاحبه گفت که پس از دیدن انیمیشن پوکاهانتس، ایده‌ی ساخت فیلم به ذهن او خطور کرد.
  • مت دیمون و جیک جیلنهال انتخاب‌های اول استودیو برای ایفای نقش اصلی فیلم آواتار بودند. ولی کامرون تصمیم گرفت از سم ورتینگتون ناشناس استفاده کند.
  • جیمز هورنر، آهنگ‌ساز آواتار گفت که ساخت آلبوم موسیقی متن اورجینال آواتار سخت‌ترین تجربه‌ی زندگی حرفه‌ای وی محسوب می‌شود. او تقریبا ۱۸ ماه از ساعت چهار صبح تا ۱۰ شب برای ساخت موسیقی فیلم Avatar کار کرد.
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط