جمعه, مارس 29, 2024
خانهمعرفی فیلمپرفروش ترین فیلم های جهان: E.T. Extra-Terrestrial

پرفروش ترین فیلم های جهان: E.T. Extra-Terrestrial

اخبار هنری :

فیلم ئی.تی. موجود فرازمینی

تاریخ اکران: ۲۶ مِی/مه سال ۱۹۸۲ میلادی (چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی)

فروش جهانی در زمان اکران: ۷۹۲.۳ میلیون دلار

فروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۲.۵۱۱ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۹۸ از ۱۰۰ و ۹۱ از ۱۰۰

ئی.تی. موجود فرازمینی یک فیلم علمی‌تخیلی اکران‌شده در سال ۱۹۸۲ میلادی است که سال‌ها قبل، دومین فیلم از اسپیلبرگ در این فهرست بود. ولی با حذف فیلم Jaws از فهرست به خاطر ورود فیلم Star Wars: The Force Awakens و فیلم Avengers: Endgame به جمع ۱۰ فیلم پرفروش برتر تاریخ سینمای جهان با احتساب نرخ تورم، تبدیل به تنها ساخته‌ی این فیلم‌ساز شهیر آمریکایی در فهرست پیش‌رو شد. اسپیلبرگ علاوه‌بر کارگردانی وظیفه‌ی تهیه کنندگی E.T. Extra-Terrestrial را نیز برعهده داشت. فیلم‌نامه‌ی ئی‌.تی توسط ملیسا متیسون نوشته شد.

فیلم داستان پسربچه‌ای با نام الیوت را تعریف می‌کند که با یک موجود بیگانه‌ی فضایی به اسم ئی.تی که روی زمین گم شده، دوست می‌شود. الیوت و چند دوست او می‌خواهند ئی.تی را به سیاره خود برگردانند و در این بین وجود ئی.تی را از خانواده و دولت مخفی کنند. از بازیگران فیلم می‌توان به هنری توماس، دی والاس، رابرت مک‌ناتون و دریو بریمور اشاره کرد. ایده‌ی فیلم براساس رابطه‌ی اسپیلبرگ با دوست خیالی خود در دورانی خاص از زندگی شکل گرفت؛ دوستی که این فیلم‌ساز بعد از جدا شدن والدینش در دهه‌ی ۶۰ میلادی، او را در ذهن خود خلق کرده بود.

در سال ۱۹۸۰ و طی ملاقات اسپیلبرگ با متیسون، این دو داستانی جدید برای فیلمِ هرگز ساخته‌نشده‌ی Night Skies نوشتند که پایه‌گذار شکل‌گیری فیلم‌نامه‌ی ئی.تی شد. بودجه‌ی ساخت اثر در آن زمان ۱۰.۵ میلیون دلار بود و فیلم‌برداری E.T. Extra-Terrestrial در ایالت کالیفرنیا و در طول ۴ ماه (از سپتامبر تا دسامبر ۱۹۸۱ میلادی) انجام شد. برخلاف روال معمول فیلم‌برداری که باتوجه‌به آن صحنه‌ها به ترتیب قرارگیری در فیلم‌نامه فیلم‌برداری نمی‌شوند، سکانس‌های فیلم تقریبا به ترتیب رخ دادن اتفاقات ضبط شدند. دلیل انجام این کار هم چیزی نبود جز آن که هسته‌ی اصلی بازیگران فیلم را نقش‌آفرین‌های جوان تشکیل می‌دادند و این روش فیلم‌برداری باعث می‌شد که بازیگران کم‌تجربه از لحاظ احساسی، اجرای بهتری داشته باشند.

فیلم ET توسط شرکت یونیورسال پخش شد و به موفقیت مالی عظیمی دست یافت. این اثر اسپیلبرگ تا زمان اکران پارک ژوراسیک در سال ۱۹۹۳ میلادی پرفروش ترین فیلم جهان بود. منتقدها فیلم را روایت‌گر یک داستان فوق‌العاده راجع به دوستی به حساب آوردند و در یک نظرسنجی که توسط سایت راتن تومیتوز انجام شد، فیلم E.T. Extra-Terrestrial لقب بهترین ساخته‌ی تخیلی تاریخ سینما را دریافت کرد.

نکات جالب مرتبط با فیلم E.T. Extra-Terrestrial:

  • براساس داستان فیلم سن ئی.تی بیش از ۱۰ میلیون سال بود.
  • طراحی صورت ئی.تی با ترکیب صورت‌های شاعر معروف کارل سندبرگ، دانشمند بزرگ آلبرت اینشتین و سگ نژاد پاگ انجام شد.
  • اسپیلبرگ شخصا فیلم را برای رئیس جمهور وقت آمریکا، رونالد ریگان و همسرش ننسی ریگان در کاخ سفید به نمایش درآورد.
  • بالغ بر ۱۰ درصد بودجه‌ی ۱۰.۵ میلیون دلاری فیلم صرف ساخت عروسک ئی.تی و حرکت دادن او شد.
  • براساس گفته‌های خود اسپیلبرگ، ئی.تی از برخی جهات مانند یک گیاه است و جنسیت مونث یا مذکر ندارد.
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط