پنج‌شنبه, مارس 28, 2024
خانهمعرفی فیلمپرفروش ترین فیلم های جهان: The Ten Commandments

پرفروش ترین فیلم های جهان: The Ten Commandments

اخبار هنری :

فیلم ده فرمان

تاریخ اکران: ۸ نوامبر سال ۱۹۵۶ میلادی (پنج شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۳۵ خورشیدی)

فروش جهانی در زمان اکران: ۱۲۲.۷ میلیون دلار

فروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۲.۳۷۷ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

۱۰ فرمان فیلمی آمریکایی و محصول سال ۱۹۵۶ میلادی است. فیلم در ژانر مذهبی دسته‌بندی می‌شود. کارگردان آن سسیل بی دمیل بود و شرکت پارامونت وظیفه‌ی ساخت و پخش آن را برعهده داشت. فیلم ۱۰ فرمان روایتی از زندگی حضرت موسی (ع) است؛ پیغمبری که در کودکی داخل دربار مصر به فرزندخواندگی درآمد و سپس به مقام والای پیامبری رسید و از طرف خدا فرمان‌هایی برای هدایت انسان‌ها را دریافت کرد.

فیلم The Ten Commandments یک اقتباس کامل از تورات، کتاب مقدس یهودیان است. نقش حضرت موسی را چارلتون هستون بازی کرده و از دیگر بازیگرهای فیلم می‌توان به یول براینر در نقش رامسس، آن باکستر در نقش نفرتیری، ادوارد جی رابینسون در نقش داتان و سِر سدریک هاردویک در نقش ستی اشاره کرد. این فیلم که در مصر فیلم‌برداری شد، آخرین و موفق‌ترین ساخته‌ی سسیل بی دمیل بود و بازسازی یک فیلم صامت به شمار می‌رفت که خود او در سال ۱۹۲۳ میلادی ساخته بود.

یکی از بزرگ‌ترین محیط‌های مصنوعی ایجادشده برای فیلم‌برداری در تاریخ سینما به هدف ساخت این فیلم بنا شد و در سال ۱۹۵۴ میلادی، لقب گران‌قیمت‌ترین فیلم ساخته شده در تاریخ سینما متعلق به ۱۰ فرمان بود. این فیلم نامزد دریافت هفت اسکار شد و البته تنها یکی از آن‌ها را به خانه برد. افزون بر تمامی این‌ها باید بدانید که در سال ۱۹۹۹ میلادی The Ten Commandments به‌دلیل اهمیت فرهنگی، تاریخی و هنری به دفتر ملی فیلم آمریکا اضافه شد. در سال ۲۰۰۸ طبق نظرسنجی برگزارشده توسط انستیتو فیلم آمریکا، ۱۰ فرمان در رتبه‌ی دهم فهرست برترین فیلم های تاریخ سینما در ژانر حماسی قرار داشت.

نکات جالب مرتبط با فیلم The Ten Commandments:

  • از سال ۱۹۷۳ میلادی تا به امروز شبکه ABC تقریبا هر سال فیلم را در تعطیلات عید پاک پخش کرده است.
  • حداقل از ۱۴۰۰۰ سیاهی لشگر و ۱۵۰۰۰ حیوان در ساخت فیلم استفاده شد.
  • سسیل بی دمیل سر صحنه‌ی فیلم‌برداری پس از بالا رفتن از ارتفاع ۴۰ متری برای چک کردن ایراد یکی از دوربین‌های فیلم‌برداری، دچار حمله‌ی قلبی شد. او دو روز بعد و برخلاف‌ دستور پزشک به صحنه‌ی فیلم‌برداری برگشت تا ساخت فیلم را تمام کند.
  • برای درست کردن طوفان شن، عوامل فیلم از موتور هواپیماهای نیروی هوایی مصر استفاده کردند.
  • دلیل انتخاب چارلتون هستون برای ایفای نقش حضرت موسی توسط سسیل بی دمیل شباهت وی به مجسمه‌ی حضرت موسی اثر میکل آنژ بود.
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط