پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
خانهپارادیزوپلی‌بوی: اگر زندگی از نظرتان اینقدر بیهوده و بی‌معنی است ...

پلی‌بوی: اگر زندگی از نظرتان اینقدر بیهوده و بی‌معنی است …

اخبار هنری : پلی‌بوی: اگر زندگی از نظرتان اینقدر بیهوده و بی‌معنی است، واقعا احساس می‌کنید ارزش زیستن دارد؟

اگر زندگی از نظرتان اینقدر بیهوده و بی‌معنی است، واقعا احساس می‌کنید ارزش زیستن دارد؟

▫️استنلی کوبریک: همینکه زندگی بی‌معنی است آدم را وامی‌دارد معنای خودش را خلق کند. البته بچه‌ها زندگی را با احساس بی‌شائبۀ حیرت آغاز می‌کنند. این توانایی را دارند که از چیزی به سادگی و سبزیِ یک برگ غرق سرور و شادی شوند. ولی بزرگ‌تر که می‌شوند، رفته رفته آگاهی از مرگ و ناتوانی جسمی در لوح جان‌شان نقش می‌بندد و خُرده خُرده شور و نشاط زندگی را در وجودشان از بین می‌برد، مثل خوره آرمان‌گرایی‌شان را ــ باورشان را به بی‌مرگی و جاودانگی ــ می‌خورد. بچه که به بلوغ می‌رسد در همه جا رد پای مرگ و درد را می‌بیند و بتدریج ایمانش را به خوب‌بودنِ سرشت انسان از کف می‌دهد. ولی اگر توان کافی داشته باشد ــ و بخت هم یارش باشد ــ می‌تواند از این برزخ روحی به در آید و از نو به لطف شور زندگی متولد شود. آدمی هم به علت آگاهیش از بی‌معنی‌بودن زندگی هم با وجودِ آن می‌تواند معنایی تازه پدید آورد و از نو زندگی را در آغوش کشد. بله. شاید نتواند آن حس ناب و بی‌آلایش حیرت را که به هنگام تولد و نوباوگی داشته باز به کف آورد اما می‌تواند چیزی بمراتب ماندگارتر و پایدارتر شکل دهد. وحشتناک‌ترین ویژگی دنیا این نیست که با آدم دشمنی می‌کند. نه. از همه بدتر این است که اصلا برایش فرق نمی‌گند چه بر سر آدم می‌آید. ولی اگر با این بی‌اعتنایی کنار بیاییم و چالش‌های زندگی را در داخل مرزهای مرگ بپذیریم ــ مهم نیست آدمی تا چه حد بتواند آن مرزها را جابجا کند ــ هستیِ نوعیِ ما می‌تواند معنایی حقیقی یابد و کامیاب گردد. و حتی اگر از کران تا به کران را لشکر ظلمت گرفته باشد، باید بکوشیم نور خودمان را فراهم سازیم.

ترجمه صالح نجفی

Loneliness in Science Fiction

Interstellar (2014, Christopher Nolan), First Man (2018, Damien Chazelle), Blade Runner 2049 (2017, Denis Villeneuve), Ad Astra (2019, James Gray)
Solaris (1972, Andrei Tarkovsky), Arrival (2016, Denis Villeneuve), Annihilation (2018, Alex Garland), The Martian (2015, Ridley Scott)

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط