جمعه, مارس 29, 2024
خانهسردبیرپيتر فالك بازيگر گمنام، اما نام آشنا

پيتر فالك بازيگر گمنام، اما نام آشنا

اخبار هنری :

اعجاز سينما هميشه وجود داشته و خواهد داشت. گاهي شخصيت‌هايي قدم به عرصه سينما مي‌گذارند كه يك شبه راه صدساله را طي مي‌كنند، گاهي هم افرادي به اين حوزه وارد مي‌شوند كه بعد از حتي ده‌ها كار سينمايي، براي بسياري از علاقه‌مندان ناآشنا هستند و باقي مي‌مانند.

آنچه در يك فيلم زودتر از هر چيزي ديده شده و در خاطره‌ها مي‌ماند، بازي تأثيرگذار بازيگران است. براي همين است كه علاقه‌مندان سينما نام بازيگران را در خاطر بيشتر حفظ مي‌كنند تا نام كارگردان يا عوامل ديگر. بار اصلي فيلم‌ها را چه در سينما و چه در تلويزيون هنرپيشه‌ها به دوش مي‌كشند. اگر فيلمي متن خوب و كارگرداني‌ عالي داشته باشد، اما بازي بازيگرانش ضعيف يا متوسط باشند، اين فيلم نزد تماشاگران و حتي منتقدان از اقبال خوبي برخوردار نخواهد بود.

هنرپيشه‌هاي بسياري در عرصه سينما و تلويزيون يكه‌تازي كرده و در نقش‌هاي مختلف بازي كرده‌اند، اما خاطر علاقه‌مندان سينما تنها نام و بازي بخش اندكي از خيل هنرپيشه‌ها را در خود حفظ مي كند. اين به خاطر تأثيري است كه اين گروه از بازيگران بر ضمير خودآگاه و ناخودآگاه تماشاچيان مي‌گذارند.

بازيگراني چون، مارلون براندو، چارلتون هستون، آل پاچينو، كلينت ايستوود، جك لمون، لورل و هاردي، همفري بوگارد و تعداد ديگري از اين هنرمندان، با حضور در چندين نقش به جايگاهي كه در آن قرار دارند رسيده‌اند، اما بازيگراني هستند كه با وجود حضور چندين و چند ساله در سينما و تلويزيون، تنها به خاطر ايفاي يك نقش تأثيرگذار و ماندگار به جايگاهي رفيع رسيده‌اند.

پيتر فالك بازيگر گمنام، اما نام آشناي سينما و تلويزيون، يكي از اين بازيگران است. با اينكه او از سال 1957 وارد عرصه بازيگري تلويزيون و سپس سينما شد و در اين مدت در مجموعه‌ها و فيلم‌هاي سينمايي بسياري به نقش‌آفريني پرداخت، اما فقط به خاطر بازي در مجموعه پربيننده «ستوان كلمبو» به اوج شهرت و افتخار رسيد.

پيتر فالك در اين مجموعه محبوب، توانست با توانايي‌هاي نهفته‌اي كه در وجودش موج مي‌زد، نقش يك كارگاه، به ظاهر خنگ، اما باهوش و سمج را به خوبي ايفا كرد . هم نام خود را پرآوازه کرد و هم اين سريال را پيش علاقه‌مندان محبوب.

بازي پيتر فالك در نقش ستوان كلمبو، چنان جذاب و تأثيرگذار از آب در آمده بود كه در عرض مدت كوتاهي، هم نام خودش و هم اين مجموعه را در سراسر جهان بر سر زبان‌ها انداخت. سريال «ستوان كلمبو» زماني كه از تلويزيون ايران پخش شد. از همان ابتدا مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت و به سرعت محبوب شد. هر چند كه دوبله منوچهر اسماعيلي در محبوبيت اين مجموعه در ايران بي‌تأثير نبود، اما اين بازي ساده، ولي تحسين‌برانگيز پيتر فالك بود كه باعث شهرت سريال «ستوان كلمبو» شد. دليل آن هم شهرت پيتر فالك و «ستوان كلمبو» در تمام جهان است. اگر بخواهيم شهرت او را در ايران تنها به دوبله آن ربط دهيم، پا را از گليم انصاف بيرون نهاده‌ايم.

پيتر فالك به خاطر بازي در اين سريال بارها برنده و كانديد جايزه گلوبال، امي و جوايز ديگر شد. وي در فيلم‌هاي سينمايي بسياري بازي كرد، اما هرگز نتوانست خود را به عنوان يك بازيگر طراز اول در سينما مطرح كند. شايد آخرين نقشي كه از وي در ذهن علاقه‌مندان ايراني سينما باقي مانده باشد، بازي او در فيلم سينمايي «بهشت‌ بر فراز برلين» ساخته ويم وندرس باشد.

حمید تورانپور

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط