جمعه, آوریل 19, 2024
خانهپارادیزوپیتر باگدانوویچ

پیتر باگدانوویچ

اخبار هنری:

ـــ ضربات نهایی طبل ــ بخش دوم

ـــ مانند پیرمرد رو به موتی که در فیلم «مرد آرام» در انتظار یک دعوای خوب از تختخوابش بیرون پرید، حضور وین در ظاهر به فورد کمی زندگی بخشید. گیلاسی باهم زدند و چند خاطره را با هم مرور کردند. روز جمعه برای مدتی طولانی حرفی نزد. ناگهان گفت: “ممکن است، لطفا کسی سیگاری برای من بیاورد.” و برایش آوردند. دیگر چیزی نگفت. ۶ ساعت بعد مرده بود.

مقاله نیویورک تایمز در مورد وفات او مانند همه این نوع مقاله‌ها بر چیزهای اشتباهی تاکید داشت و او را به دلایلی جعلی مهم نامید. به شیوه‌ای نمونه‌، مردی که حماسه آمریکا را به گونه‌ای زنده و به یادماندنی روایت کرده بود، به نوعی شایسته‌تر در اروپا به یاد آورده شد. روزنامه‌های ایتالیا، فضای بیشتری را به مرگ او اختصاص دادند تا تایمز لس‌آنجلس یا نیویورک. یک تیتر، عنوان “خالق وسترن” را به او نسبت داده بود که به هرحال دقیق‌تر و مناسب‌تر از این بود که «خبرچین» را شاهکارش بنامد، چنان‌که نشریه «نیویورک مموریال میوزیم» این کار را کرده بود. تلویزیون‌های ایتالیا و انگلستان قطعه‌هایی از فیلم‌هایش را نشان دادند. در یوگسلاوی، یک برنامه یادبود دو ساعته در تلویزیون پخش شد. افراد زیادی به تشییع جنازه در هالیوود آمده بودند، ولی گفته می‌شد که کمی از کارگردانی خود فورد در آن مراسم لازم بود. او می‌دانست که چگونه مرده‌ها را به خاک بسپارد.

حتی گروه نوازندگانی هم نبود که آهنگ «آیا کنار رودخانه جمع خواهیم شد؟» را بنوازد.

هنگامی که هاکس در آن روز سه‌شنبه آخر برای دیدن او رفت، برای چند ساعت و بیشتر درباره فیلمی که هاکس آماده ساختنش می‌شد حرف زدند، هنگامی که هاکس بیرون رفت تا با مری، که ۵۲ سال زن فورد بود و باربارا صحبت کند، به آنها گفت: “هرگز با او مثل یک عقب مانده ذهنی رفتار نکنید؛ او همین الان فکرهای عالی‌ای به من داد.” قبل از آن که هاکس برود، لحظه‌ای به اتاق خواب بازگشت. فورد در حالی که به یک سیگار پک می‌زد گفت: “این تویی هاوارد، فکر کردم رفته‌ای.”
“فقط آمدم خداحافظی کنم، جان.”
“خداحافظ هاوارد.”

هاکس به طرف در اتاق رفت. فورد او را صدا زد، هاوارد.

“بله، جان؟”
او گفت: “یعنی واقعا خداحافظ، هاوارد.”
“واقعا خداحافظ، جان.”
“واقعا خداحافظ.”
آنها دست دادند و هاکس رفت.

تا زمانی که سینما وجود دارد، چگونه می‌توانید با جان فورد خداحافظی کنید.
با این‌که دعا می‌کنم قرین رحمت باشد.

▫️John Ford
— Born: February 1, 1894
— Died: August 31, 1973

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط