جمعه, مارس 29, 2024
خانهجشنواره هاجشنواره فیلم برلینیادداشت برلیناله 2020 : حضور فیلم های ایرانی در جشنواره فیلم برلین

یادداشت برلیناله 2020 : حضور فیلم های ایرانی در جشنواره فیلم برلین

در برلیناله ۲۰۲۰ رد پای سینمای ایران را می‌توان دید، «شیطان وجود ندارد» که تازه‌ترین اثر محمد رسول‌اف است. این فیلم با ۱۷ اثر سینمایی دیگر بر سر کسب جوایز اصلی برلیناله رقابت دارد. «یلدا» (ساخته مسعود بخشی)، “بادبادک‌ها (به نویسندگی و کارگردانی پیام حسینی)، نامو (اثر نادر ساعی‌ور) و اسب سفید بالدار (ساخته مهیار ماندگار) دیگر آثار ایرانی در برلیناله هستند.

▪️از اولین تا بزرگ‌ترین موفقیت
«شقایق‌های سوزان»، ساخته هوشنگ شفتی که ۱۹۶۳ در جشنواره برلین به نمایش درآمد، اولین فیلمی‌ست که موفق به کسب جایزه در برلیناله شد. این فیلم جایزه ویژه خرس نقره‌ای را برای ارزشمندترین فیلم کوتاه، که از جوایز فرعی است، کسب کرد.

▪️نخستین موفقیت بزرگ
اولین موفقیت بزرگ برای سینمای ایران در جشنواره برلین را سهراب شهید ثالث به ارمغان آورد. او در سال ۱۹۷۴ جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی (از جوایز اصلی برلیناله) را برای فیلم «طبیعت بی‌جان» دریافت کرد. شهید ثالث که از آغازگران موج نوی سینمای ایران است، بعد‌ها در آلمان به فعالیت‌های سینمایی خود ادامه داد و با ساخته‌های خود از جمله «یک اتفاق ساده» و «در غربت» نیز حضوری موفق در برلیناله را تجربه کرد.

▪️شکار خرس با «طبیعت بی‌جان»
«طبیعت بی‌جان» که سهراب شهید ثالث در کنار کارگردانی، نوشتن فیلمنامه‌ی آن را نیز برعهده داشت، در سال ۱۳۵۳ ساخته شد. این فیلم زندگی سوزنبان پیری را به تصویر می‌کشد که با همسرش در منطقه‌ای دورافتاده زندگی می‌کند. می‌توان گفت که شهید ثالث شهرت و اعتبار جهانی خود را تا حد زیادی با جشنواره برلین پیش برد. تصویر: صحنه‌ای از «طبیعت بی‌جان» با بازیگری زادوار بنیادی و زهرا یزدانی، نقش‌آفرینان اصلی این فیلم.

▪️از «گاو» تا «بانو»
داریوش مهرجویی که از سینماگران پرسابقه ایران شناخته می‌شود، تا کنون با چهار اثر در جشنواره فیلم برلین حضور یافته است. در دوران پیش از انقلاب فیلم‌های «گاو»، «پستچی» و «دایره مینا» از او در برلیناله به نمایش درآمد. آخرین بار در سال ۱۹۹۹ بود که ساخته‌ای از او (فیلم بانو) در چارچوب جشنواره فیلم برلین اکران شد.

▪️اولین حضور فیلمساز زن
از آغاز فعالیت جشنواره برلین بیش از چهار دهه گذشت تا برای نخستین بار یکی از فیلمسازان زن سینمای ایران در برلیناله حضور یافت. در سال ۱۹۹۳ فیلم «نرگس»، ساخته‌ی رخشان بنی‌اعتماد در بخش فروم به نمایش درآمد.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط