شنبه, آوریل 27, 2024
خانهسردبیراحیای سینمای کودک،یعنی حیات سینمای ایران

احیای سینمای کودک،یعنی حیات سینمای ایران

اخبار هنری : سینما،هنر-صنعتی است فراگیر که در سراسر جهان طرفداران بیشماری دارد.این پدیده سن و سال نمی شناسد،از کودک نوخواسته تا پیر سالخورده از عاشقان سینه چاک آن هستند.سحر این ساحر همه را مسحور کرده است.
کمتر کسی را می توان درجهان یافت که از دیدن فیلم نفرت یا کراهت داشته باشد،اگر چنین کسی یافت شود باید به سلامت نفس و عقل او شک کرد.
کودکان از علاقه مندان همیشگی سینما هستند و با آن و شخصیت هایش کاملا همذات پنداری کرده و می کنند.کودکان و نوجوانان، هم در فیلم ها حضور داشته و هم به تماشای آن نشسته و می نشینند.آنان سرمایه های دنیای سینما هستند،سرمایه هایی که باعث می شوند چرخ اقتصادی سینما همواره در گردش باشد.
کودکان و نوجوانان ،چون بدون اجازه و به تنهایی نمی توانند به سینما بروند،بنابراین والدین خویش را نیز با خود همراه می کنند،این یعنی افزایش مخاطبان سینما.
کشورهای صاحب سینما،به خصوص هالیوود حساب ویژه ای روی کودکان و نوجوانان باز کرده و می کنند،زیرا این تماشاگران نوجوان سرمایه های عظیمی را به حساب کمپانی های بزرگ واریز کرده و می کنند.برای همین ساخت فیلم ها و انیمیشن هایی مناسب این گروه سنی را همیشه در دستور کار دارند.همواره انیمیشن ها و فیلم های مخصوص کودکان رکوردهای فروش را در باکس آفیس جهانی جابجا می کنند.
والت دیسنی مدیر با هوشی بود که این ظرفیت را به خوبی شناخت و به آن بها داد.
در سینمای ایران متاسفانه از این ظرفیت بالا آن طور که باید استفاده نکرده و نمی کنند.در سال هایی نه چندان دور فیلم هایی برای گروه کودک و نوجوان ساخته می شد که فروش های خوبی نیز داشتند،اما این روند ادامه پیدا نکرد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکزی بود که در این زمینه فعال بود،ولی سال هاست که دیگر تولید قابل توجهی ندارد.کانون قلب تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان بود که دیگر از تپش افتاده است.زمانی که کانون فعال بود،اولیای مدارس دانش آموزان را برای تماشای فیلم به سالن های سینما می بردند.مدت هاست که دیگر شاهد این حرکت خوب نیستیم.
وقتی سینمای ایران مشکلات عدیده دارد،طبیعی است سینمای کودک و نوجوان نیز دارای مشکل شود.
تهیه کنندگان نیز باید بدانند،یکی از دلایل مهم افت فروش در سینما به خاطر نادیده گرفتن این بخش پرجمعیت است.اگر ظرفیت سینمای کودک و نوجوان شناخته شود،مطمئنا سینمای ایران از چادر اکسیژن بیرون آمده و بدون استفاده از تنفس مصنوعی سر پا خواهد ایستاد.
احیای سینمای کودک،حیات سینمای ایران را در پی خواهد داشت.
سیدرضااورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط