شنبه, آوریل 27, 2024
خانهسردبیرنشست ایران ، خاورمیانه و مطالعات فرهنگی در دانشگاه اسپانیا برگزار شد

نشست ایران ، خاورمیانه و مطالعات فرهنگی در دانشگاه اسپانیا برگزار شد

اخبار هنری: مراسم افتتاحیه با حضور دکتر محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا- دکتر رائول سانچز پریتو، معاون روابط بین الملل- دکتر مانوئل گنزالس د لا آلخا باربران، رئیس دانشکده زبانشناسی و دکتر نازیا بارانی، استاد مطالعات آسیای شرقی برگزار شد.

احمدی از تأثیر متقابلی که بین ایران و اسلام وجود داشته سخن گفت و افزود : ایرانیان مسلمان شدند اما عرب نشدند، بر خلاف سایر مناطقی که این دین در آن گسترش یافت و کاملاً عرب شدند، مانند مصر و این نشان از غنی بودن تمدن ایران است.

در این نشست ؛ آقای پریتو معاون بین المللی دانشگاه اسپانیا نیز اظهار داشت: زبان های اقلیت در دانشگاهها کمتر شناخته شده اند و تدریس زبان فارسی که ریشه در تمدن ایرانی دارد برای آگاهی دانشجویان بسیار ضروری است.

وی گفت ادبیات ایران غنی و دارای مضامین اخلاقی و دینی است که می تواند در زیست انسانی تاثیرگذار باشد.

خانم بارانی استاد دانشگاه سالامانکا در سخنانی با اشاره به اهمیت مطالعات ایرانی گفت زبان فارسی در 170 دانشگاه و 75 کشور تدریس می شود و از پیشرفت ترویج زبان فارسی در اسپانیا و همچنین در دانشگاه سالامانکا ابراز خشنودی کرد.

آقای خواکین رودریگز وارگاس، ایران شناس مشهور اسپانیایی سخنرانی خود را با عنوان «ایران، نیمی از اسلام» به چگونگی ایجاد منطقه نفوذ ایران در طول تاریخ پرداخت و با اشاره به اینکه حدود 3000 سال است که در آسیا سه ” گستره” مرتبط بهم وجود داشته است (“گستره چین”، “گستره هند” و “گستره ایران”)، دلایل تداوم “گستره ایران” را مانند جنگ ها با روم و صدور عقاید مذهبی از جمله آیین مهر، معنویت و …بیان داشت.

خاویر سدانو، استاد مؤسسه روان‌کاوی سالامانکا نیز در همایش با عنوان «اخلاق اسطوره‌های باستانی در خاستگاه فرهنگ ایرانی» گفت که دیدگاه روانکاوی انسان‌شناختی می‌تواند برای نزدیک‌تر شدن به دانش اخلاق اسطوره ها در خاستگاه فرهنگ ایرانی و ارزش های آن مفید باشد. ما بیشتر به انگیزه ها، نیازهای اساسی، اعتقادات و به ویژه ارزش های محوری فرهنگ توجه می کنیم و بر مبنای اندیشه های حقیقت، عدالت و تعالی به موضوع نگاه کنیم.

دکتر مانوئل نووت از دیگر شخصیت های شرکت کننده در این همایش ؛ در مورد «کلمات فارسی در زبان عبری» و دکتر سودابه باشی زاده، استاد زبان اسپانیولی و رئیس بخش زبان در دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان “تحقیق و تحلیل معنای زندگی و مرگ از دیدگاه عمر خیام ” سخنرانی کردند.

حمید تورانپور

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط