یکشنبه, آوریل 28, 2024
خانهمعرفی فیلمبهترین فیلم های جان تراولتا | بخش چهارم

بهترین فیلم های جان تراولتا | بخش چهارم

اخبار هنری :

10- فیلم Michael

فیلم مایکل

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: نورا افرون
  • بازیگران: جان تراولتا، اندی مک داول، ویلیام هرت
  • میانگین امتیازات Michael در IMDB: ۵.۷

خلاصه داستان: مایکل (جان تراولتا) فرشته‌ای بی‌بندوبار است که روی زمین زندگی می‌کند. او مشروب می‌خورد، سیگار می‌کشد و بوی شیرینی می‌دهد. وارتان مالت، سردبیر روزنامه نشنال میرور مطلع می‌شود این فرشته در شهر کوچکی در ایالت آیووا نزدیک زن زندگی می‌کند. شّم روزنامه‌نگاری او بوی یک داستان جالب را حس می‌کند و …

یک واقعیت ساده در سینما وجود دارد. یک فیلم لازم نیست حتماً خوب باشد تا بتواند مخاطب را سرگرم کند یا خنده به لب او بیاورد یا خاطره‌انگیز شود. به همین دلیل است که فیلم مایکل با اینکه فیلم خوبی نیست اما می‌تواند لبخند به لب بیننده بیاورد. «مایکل» یک داستان رستگاری و از ضعیف‌ترین داستان‌های این ژانر است.جذابیت چهارمین فیلم نورا افرون مستقیماً وابسته به بازی جذاب ستاره فیلم، تراولتا است. کاریزمای او در این فیلم درخشان است. تراولتا مرد شیرینی است و بازیگری دلنشینی دارد و عملکرد او همواره کمک شایانی به فیلمنامه کرده است. فیلم‌نامه این فیلم ضعیف و ازهم‌گسیخته است.

این مسئله به‌خصوص در این فیلم به‌وضوح نمایان می‌شود. وقتی تراولتا جلوی دوربین نیست، فیلم آسیب می‌بیند. فیلم مایکل به‌خاطر اکران در تعطیلات و قدرت ستاره مرد آن در گیشه موفق شد. اما بعد از اکران در گیشه، چندان موفق نبود. بااین‌وجود این فیلم تماشایی است. جان تراولتا در نقش فرشته بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. مایکل ارزش یکبار دیدن را دارد زیرا لبخند به لبتان خواهد آورد.

9- فیلم Broken Arrow

فیلم پیکان شکسته

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: جان تراولتا، کریستین اسلیتر، سامانتا ماتیس، دلروی لیندو
  • میانگین امتیازات Broken Arrow در IMDB: ۶.۱

خلاصه داستان: سرگرد ویک دیکنز (جان تراولتا) و کاپیتان رایلی هیل (کریستین اسلیتر) هر دو خلبان نیروی هوایی هستند. آن‌ها برای پرواز با یک بمب‌افکن B-۳ حامل دو سلاح هسته‌ای فرستاده شده‌اند. اما مأموریت با مشکل رو به ور می‌شود. دیکنز هیل را دور می‌زند و به همراه بمب‌های هسته‌ای فرار می‌کند. هیل در صدد پس گرفتن سلاح‌ها برمی‌آید. از سوی دیگر دیکنز می‌خواهد در ازای سلاح‌های هسته‌ای ۲۵۰ میلیون دلار باج بگیرد.

این فیلم اکشن با حضور دو بازیگر جذاب و کاریزماتیک هالیوود، تراولتا و اسلیتر برای طرفداران سینمای اکشن فیلم جالب و دیدنی است. تراولتا در این فیلم از نظر اجرا و بازی، یک شرور قدرتمند و خوش‌ساخت را به نمایش می‌گذارد. پیکان‌های شکسته اکشن بسیار خشنی است. این فیلم یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های جان وو محسوب می‌شود. این فیلم اولین پرهزینه هالیوود است. جان وو قطعاً صحنه‌های اکشن و انفجارها و بمب‌گذاری‌های تماشایی خلق می‌کند اما وقتی صحبت از ساخت اکشن هوشمند باشخصیت‌ها و دیالوگ‌های جذاب به میان می‌آید این فیلم به گردپای اکشن‌های معروف دنیا و حتی کارهای مطرح خود جان وو هم نمی‌رسد. پیکان‌های شکسته یک فیلم هیجان‌انگیز است که قطعاً ارزش یک‌بار تماشا را دارد.

۸- فیلم Urban Cowboy

فیلم گاوچران نیمه‌شب

  • سال ساخت: ۱۹۸۰
  • کارگردان: جیمز بریجز
  • بازیگران: آن دبرا وینگر ، اسکات گلن ، مادولین اسمیت
  • میانگین امتیازات Urban Cowboy در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: باد دیویس اهل تگزاس، به هیوستون نقل‌مکان می‌کند تا بتواند درکنار عمویش در یک پالایشگاه نفت مشغول به کار شود. او می‌خواهد بعد از کسب مقداری پول به شهرش بازگردد و در آن‌جا یک قطعه زمین بخرد. او شب‌هایش را در یک کلوب می‌گذراند. یک شب در کلوب با زنی به نام سیسی ملاقات می‌کند. آن‌ها به‌سرعت عاشق شده و ازدواج می‌کنند اما زندگی‌شان با فراز و نشیب فراوانی همراه است. این فیلم عشق و نفرت میان باد و سیسی را به تصویر می‌کشد.

گاوچران نیمه‌شب یک فیلم وسترن رمانتیک آمریکایی است. وینگر و تراولتا در این فیلم یک زوج هنری با شیمی بالا تشکیل داده‌اند. از علل محبوبیت این فیلم موسیقی دهه ۷۰ و ۸۰ است. حرکت سریع رابطه باد و سیسی و شکل‌گیری رابطه آن‌ها در چیزی حدود ۵ دقیقه، مخصوص سینمای کلاسیک است. مجموع این ویژگی‌ها و ویژگی‌های دیگر می‌تواند توجیه خوبی بر زن‌ستیزی این فیلم باشد. سیسی در زمان و شهری زندگی می‌کند که مشاغل زیادی برای زنان وجود ندارد در نتیجه او جذب مردانی سرسخت قوی می‌شود که بتوانند از او مراقبت کنند.مردانی که به طبع خرده فرهنگ جامعه، اغلب مردانی خشن و زن ستیزند.

این بینش می‌تواند تماشای گاوچران نیمه‌شب را راحت‌تر کند. سیسی چیزی برای خودش ندارد در نتیجه در یک حلقه بی‌پایان گیر می‌افتد و رضایت او در زندگی در گیرودار رضایت شریک‌های عاطفی بدسرپرست او است. فقط تصور کنید اگر سیسی، وس (دیگر شریک عاطفی‌اش) و باد را کنار می‌گذاشت و آینده خودش را کشف می‌کرد چقدر فیلم زیباتر می‌شد؟

۷- فیلم Phenomenon

فیلم پدیده

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: جان تورتلتاوب
  • بازیگران: جان تراولتا، کایرا سدویک، فارست ویتاکر، رابرت دووال
  • میانگین امتیازات Phenomenon در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: جرج (جان تراولتا) یک مکانیک ساده آمریکایی است. او هوش و دانش متوسطی دارد. اما در شب تولد سی و هفت‌سالگی‌اش، رعدوبرق به او اصابت می‌کند و در اثر برق‌گرفتگی نیروی عجیبی به‌دست می‌آورد. او یکباره قادر به حل مسائل ریاضی شده است و دستانش خاصیت آهنربایی پیدا کرده‌اند.

این فیلم توجه خود را روی افراد کم‌هوش و کندذهن جامعه گذاشته است. پدیده فیلم راحتی نیست. این فیلم در زیر پیام «دولت بد است» مخفی می‌شود و مسائل مختلفی را مطرح می‌کند. پدیده در باره مرد ساده‌ای است که در دریای اتفاقات عجیبی که برایش رخ می‌دهند، غرق می‌شود. پیام فیلم پدیده ساده و صریح و اندکی احمقانه است. تهی مغز بودن بهتر از این است که تومور مغزی داشته باشید. تراولتا این فیلم را بعد از فیلم داستان عامه‌پسند بازی کرد. داستان عامه‌پسند شهرت بسیار فراگیری برای او فراهم کرده بود؛ بنابراین تقریباً هر فیلمی که او بازی می‌کرد موردتوجه مخاطبان قرار می‌گرفت. Broken Arrow، Face/Off، Primary Colors و A Civil Action همگی در این دوره منتشر شدند. پدیده هم همین‌طور.

فیلم‌نامه پدیده به‌سرعت پیش می‌رود. جرج با وجود هوش در حال رشدش، وارد دنیای جدیدی نمی‌شود بلکه دنیای خودش را عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌کاود. زندگی عاطفی او نیز تحت‌تأثیر این تغییر قرار می‌گیرد. جرج در همان شهر می‌ماند. دوستانش را حفظ می‌کند و به همان زنی که دوست داشت عشق می‌ورزد. باهوش بودن جرج را به عمق دنیای خودش سوق می‌دهد. اما در پایان این فیلم به‌جای اینکه یک داستان اخلاقی باشد و به اهمیت نگاه تازه انداختن به چیزهای قدیمی بپردازد، بدل به یک رویداد علمی تخیلی غیرقابل‌توضیح تبدیل می‌شود.

۶- فیلم Primary Colors

فیلم رنگ‌های اولیه

  • سال ساخت: ۱۹۹۸
  • کارگردان: مایک نیکولز
  • بازیگران: جان تراولتا، اما تامپسون، کتی بیتس، لری هاگمن
  • میانگین امتیازات Primary Colors در IMDB: ۶.۷

خلاصه داستان: رنگ‌های اولیه داستان تخیلی یک نامزد ریاست‌جمهوری جنوبی لیبرال پوپولیست است جک استانتون (جان تراولتا) فرصت‌طلب است و حقایق را دست‌کاری می‌کند. او همسری جاه‌طلب، باهوش، بااراده دارد اما از نظر عاطفی بسیار آسیب‌پذیر است. او در حرکات حرفه‌ای در سیاست بسیار به شوهرش کمک می‌کند. این فیلم به‌طور غیررسمی شرحی از اقدامات سیاسی کلینتون و همسرش هیلاری است.

رنگ‌های اولیه یک کمدی رمانتیک درام آمریکایی است. این فیلم براساس رمانی با همین نام نوشته شده است. این فیلم داستان اولین مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون است. رمان در ابتدا به‌صورت ناشناس منتشر شد اما بعداً مشخص شد ستون‌نویس روزنامه، جو کلین این رمان را نوشته است. با اینکه این فیلم موردتوجه مخاطبان و تحسین منتقدان قرار گرفت نتوانست در باکس آفیس موفق عمل کند و ۱۳ میلیون دلار کمتر از بودجه اولیه‌اش به‌دست آورد. این فیلم یک تعادل زیبا میان پارامترهای فیلم هالیوودی و یک فیلم سیاسی نقادانه برقرار کرده است.

این فیلم درام خاصی ارائه نمی‌کند در نتیجه نمی‌تواند اثر هنری خاصی به جا بگذارد. اما بر روند سیاسی و فرهنگی آمریکا تأثیر مناسبی گذاشته و ضربه‌های خوبی وارد کرده و سؤالات مناسبی می‌پرسد. سؤالاتی که پاسخ آن مستقیماً تحت‌تأثیر عملکرد سیاست مدران است. فیلم به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخ صریح بدهد و پاسخ‌هایش را در هاله از راز و شکاکی پنهان می‌کند. بدین صورت پاسخ‌دهی را به دوش بیننده می‌گذارد. این فیلم دو نامزدی اسکار باری بهترین بازیگر نقش مکمل زن و اسکار بهترین فیلمنامه دریافت کرد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط