شنبه, آوریل 27, 2024
خانهاخبارتعاریف رضا درستکار درباره سینمای کودک و لزوم توجه به آن

تعاریف رضا درستکار درباره سینمای کودک و لزوم توجه به آن

اخبار هنری:

با جریان‌سازی در جشنواره می‌توان شاهد یک چرخه تولید پایدار در سینمای کودک بود.

رضا درستکار منتقد سینما گفت: وقتی بتوانیم سینمای کودک را در یک ریل منطقی و جریان ساز قرار دهیم، به‌جای این‌ که دلخوش و امیدوار به درخشش‌های فردی باشیم، می‌توانیم یک چرخه تولید پایدار و موفق را در طول سالیان متوالی در این سینما نظاره کنیم.

وی درباره لزوم توجه به سینمای کودک و همچنین بازتعریف جوان‌گرایی در به کارگیری نیروهای نخبه در سینما گفت: خوشبختانه در فضایی که فرهنگ و سینما خیلی جدی گرفته نمی‌شد در دو سه سال اخیر یعنی قبل از شروع پاندمی کرونا، سینمای کودک حمایت‌های خوبی دریافت کرد و توانست چراغ خود را روشن نگاه دارد. «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» و «بنیاد سینمایی فارابی» با همان توان مادی و معنوی که در اختیار داشتند، در این سینما رونقی ایجاد کردند که قطعا نسبت به ظرفیت حقیقی سینمای کودک در کشور ما همچنان کم است.
وی ادامه داد: نه امروز بلکه در طول ۷۰ سالی که از عمر سینمای کودک در کشور ما می‌گذرد همچنان ما با استعدادها و فیلم‌های خوب کمی طرف هستیم که البته همان تعداد اندک در بزنگاه‌هایی خود را نشان می‌دهند و دلگرم‌کننده عمل می‌کنند. در صورتی که این اتفاق و روند ساختن فیلم‌های خوب و همچنین بهره بردن از استعدادها باید به یک فرآیند و جریان در سینمای ما منتج شود تا از این ظرفیت بالا که امروزه در همه کشورهای پیشرو و صاحب سبک در سینما مورد توجه قرار گرفته است، استفاده و بهره‌برداری شود.
این منتقد سینما با اشاره به سرمایه‌گذاری هالیوود بر روی آثار کودک و صرف مبالغ هنگفت برای ساخت این قبیل آثار، افزود: در آمریکا یک فیلم یا انیمیشن کودک مانند فیلم‌های بزرگسال اکران می‌شود و همان تعداد سالن را در اختیار می‌گیرد و به راحتی به فروش‌های میلیون دلاری نیز دست پیدا می‌کند. قطعا سینمای کودک ما نسبتی با این میزان تولید و سرمایه در سینمای کودک روز دنیا ندارد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ارزش‌ها و فرهنگ و آداب و رسوم هر کشوری می‌تواند برگ برنده خوبی برای اقبال مخاطبان هم‌زبان خود باشد.
این کارگردان و پژوهشگر سینما همچنین تصریح کرد: وقتی بتوانیم سینمای کودک را در یک ریل منطقی و جریان‌ساز قرار دهیم، به جای این‌که دلخوش و امیدوار به درخشش‌های فردی و انفرادی همچون عباس کیارستمی و امیر نادری و … در سینمای کودک و نوجوان باشیم، می‌توانیم یک چرخه تولید پایدار و موفق را در طول سالیان متوالی در این سینما نظاره کنیم. خلاقیت‌های فردی و تولد ستاره‌های فیلمسازی شاید اتفاقی باشد اما تولید نظامند و هدفمند قطعا در یک اتفاق خلاصه نمی‌شود.
درستکار با بیان اینکه در سینمای ما چیزی برای آیندگان ذخیره و نگهداری نمی‌شود، عنوان کرد: وقتی فیلمسازی هنوز به صورت صنعت در نیامده است، پس لزوم وجود کمپانی‌های فیلمسازی نیز در کشور حس نمی‌شود. شما ببینید برای یک پروژه سینمایی ۵۰ دست لباس تولید می‌شود و بعد از اتمام فیلمبرداری دیگر خبری از آن تولیدات نیست و شما اگر نیاز به آن‌ها داشته باشی دوباره باید بروی و خودت دست به تولید بزنی. این موضوعات شاید به ظاهر ناچیز و کوچک باعث شده تا ما در سینمای امروزمان شاهد صنعتی شدن سینما نباشیم و خیلی وقت‌ها در حال درجا زدن باشیم.
او اضافه کرد: جوان و نسل جدید در تمامی حوزه‌ها از جمله سینما باید ضمن دیدن آموزش در مسیر تجربه‌اندوزی نیز قرار گیرد بنابراین زمانی این مسیر کوتاه‌تر می‌شود که جوان و نخبه ما در کنار افراد کارآزموده به کسب تجربه بپردازد. متاسفانه این تعاریف در مورد جوان‌گرایی به افراط انجامیده است و ما شاهد تصمیمات بعضا عجولانه هستیم.
این روزنامه‌نگار در پایان درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم گفت: من معتقدم ذوق و قریحه جوانان این مرز و بوم بی انتها و بی پایان است و این کشور سرشار از استعدادهای هنری در شاخه‌های مختلف است. جشنواره‌های سینمایی یکی از مهمترین کارکردهایشان کشف استعدادها و معرفی آنها به سینما است. جشنواره فیلم کودک نیز در این سال‌ها توانسته است این وظیفه مهم را انجام دهد. قطعا سینما به دلیل سابقه تاریخی و فرهنگی که در کشور ما دارد هیچگاه از بین نخواهد رفت بلکه با توجه به شرایط، تغییراتی پیدا خواهد کرد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط