جمعه, آوریل 26, 2024

رنگ پول

اخبار هنری: کوتاه درباره فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر | «تومان» ساخته «مرتضی فرشباف»

از فیلم های شاخصی همچون: بیلیارد باز و نیش تا فیلم های سطح پایین تری همچون: بچه سین سیناتی و یازده یار اوشن. موضوعی که نمونه چندانی در سینمای ایران نداشته و «تومان» ساخته مرتضی فرشباف شاخص ترین نمونه آن به حساب می آید.
فیلمی که قمار چه روی بازی های فوتبال و چه روی اسب در منطقه بندر ترکمن، در تاروپود فیلمنامه آن تنیده شده و موتور حرکت آن به حساب می آید. داود به عنوان قهرمان فیلم، مرد جوان کارگری است که پول زیادی را هر هفته صرف برگ های پیش بینی مسابقات فوتبال کرده و سرانجام هم یکی از فرم هایش بیست میلیون تومان برنده می شود. یک نقطه عطف خوب که مسیر قصه را به خوبی عوض کرده و تماشاگر را با داود در مسیر تحول درونی و بیرونی اش همراهی می کند. فرشباف در تومان دست روی تم بارها تکرار شده طمع گذاشته و به شیوه خود آن را به کلیت فیلم خود گره زده است.
پی در پی برنده شدن های داود، زمینه را برای رقم خوردن نقطه عطف بعدی (جدا شدن از نامزدش آیلین) و غرق شدن در باتلاق قمار فراهم می آورد. تومان فیلم پرشخصیتی است که فرشباف برای هر یک از آنها داستانکی را تدارک دیده است. برای مثال می توان از خرده داستان مربوط به یونس چابکسوار یاد کرد که تماشاگر را تحت تاثیر قرار می دهد. اما آنچه که به فیلم لطمه زده، چند دستگی لحن حاکم بر آن است که گاه کاملا شوخ و شنگ جلوه کرده و گاه به ملودرام های تلخ متداول این روزهای سینمای ایران نزدیک می شود.
همینطور ریتم بسیار کند فیلم که از مرز دو ساعت هم گذشته و به راحتی می تواند به زیر صد دقیقه برسد. در میان بازیگران فیلم هم باید به بازی درخشان «میرسعید مولویان» در کنار «مجتبی پیرزاده» در نقش های داود و عزیز اشاره کرد که بسیاری از ضعف های فیلم را پوشانده اند.
همینطور «پردیس احمدیه» که با توجه به میمیک چهره و آناتومی صورتش انتخاب فوق العاده ای برای ایفای نقش کوتاه اما تاثیرگذار آیلین است.

محمد جلیلوند

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط