جمعه, آوریل 26, 2024
خانهجشنواره هاجشنواره فیلم کنانتقاد از حضور طاهر رحیم در جمع داوران جشنواره کن

انتقاد از حضور طاهر رحیم در جمع داوران جشنواره کن

اخبار هنری:

بازیگر فیلم «گذشته» تحت فشار رسانه‌ها

روزنامه فیگارو فرانسه در ستونی در بخش فرهنگ خود، این سوال را مطرح کرده که آیا طاهر رحیم بازیگر فرانسوی که جز هیئت داوران جشنواره کن امسال است روابط شخصی‌اش را کنار خواهد گذاشت و بی‌طرفانه به قضاوت درباره فیلم‌ها خواهد پرداخت یا نه؟

طاهر رحیم قبلا با ژاک اودیار در «یک پیامبر» و اصغر فرهادی در «گذشته» همکاری داشته، دو فیلمسازی که هر دو در بخش مسابقه فیلم‌های «پاریس، منطقه 13» و «قهرمان» را دارند. اما سوال فیگارو در مورد یک فیلم دیگر است: فیلم «بی‌قرار» به کارگردانی یواخیم لافوس که لیلا بختی همسر طاهر رحیم نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. فیگارو این سوال را مطرح کرده که حضور همسر یکی از اعضای هیئت داوران در فیلمی در بخش مسابقه آیا به نفع آن فیلم خواهد بود یا به ضرر آن؟

فیگارو این سوال را مطرح می‌کند که با حضور رحیم در هیئت داوران تماشای بدون جانبداری این فیلم ممکن است یا نه، چرا که از یک سو توجه زیاد به این فیلم سبب می‌شود که اتهام دخالت در رای داوران توسط رحیم به وجود بیاید و از سوی دیگر عدم توجه به فیلم می‌تواند این تصور را به وجود بیاورد که هیئت داوران خواسته‌اند برای رفع اتهام از هرگونه جانبداری، این فیلم را کنار بگذارند.
هرچند در قوانین کن گفته شده که هیئت داوران نباید هیچ سهم و نفعی در تولیدات بخش مسابقه نداشته باشند، اما به همسران و نامزدهای بازیگران اشاره‌ای نشده است.

این حواشی اولین باری نیست که در کن اتفاق می‌افتد، در سال 2004 بود که کوئنتین تارانتینو نخل طلا را مایکل مور برای «فارنهایت 11/9»، فیلمی که رفیق گرمابه وگلستان و تهیه‌کننده تمام آثار تارانتینو تا آن زمان هاروی واینستین تهیه کرده بود، داد صدای رسانه های فرانسوی بلند شد. همچنین وقتی الیزابت هوپر به عنوان رئیس هیئت داوران در سال 2009 نخل طلا را به «روبان سفید» مایکل هانکه داد، بسیاری او را به دادن جایزه به کارگردانی که او را در «پیانیست» معروف کرده، متهم کردند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط