شنبه, آوریل 27, 2024
خانهسردبیربیسوادی کارشناسان و مجری برنامه «دورهمی» نشانه چیست؟!

بیسوادی کارشناسان و مجری برنامه «دورهمی» نشانه چیست؟!

اخبار هنری : کامبیزشایان فرد:مسابقه دورهمی مهران مدیری را دیدم که در آن به عنوان پرسش قسمتی از فیلم «دلیجان آتش» ساخته برت کندی محصول سال 1967 با بازی جان وین و کرک داکلاس را پخش کرده اند و پاسخ پرسش را فیلم «دلیجان» جان فورد محصول 1939با بازی جان وین در گزینه ها گذاشته اند !! شرکت کننده که هیچ ، طراحان سئوال که گیج ، مهران مدیری هم نمی داند که گزینه غلط است .بیسوادی و نادانی و … سرجای خود !

مشکل اصلی این است که در ایران سینما را کنکوری یاد می دهند و کنکوری یاد می گیرند . برای همین است که سر بزنگاهی مثل این نمونه اسفبار ،چنین اطلاعات غلط را در روز روشن روی آنتن می برند. دقت کنید که این گاف نیست . این اطلاعات غلط است که به دلیل بیسوادی رخ داده . گاف اشتباه است، ولی بیسوادی ،نادانی است !

بارهای بار به هر کس که از من پرسیده گفته ام که سینما را باید تصویری یاد بگیرید . تاریخ سینما را اگر تصویری و دیداری یاد نگیرید آب در هاون می کوبید .

چند سالی است به این نتیجه قاطع رسیدم که کتاب های سینمایی را کمتر باید خواند و بیشتر باید وقت را روی دیدن فیلم های تاریخ سینما گذاشت. چرا که خواندن کتاب های سینمایی بدون پشتوانه حافظه تصویری ، مثل خواندن زبان انگلیسی ،فرار است و به سرعت از ذهن می رود. تجربه ای که شخصا دارم از کتاب فرم فیلم آیزنشتاین بود که بارها این کتاب را در 20 سالگی خوانده بودم و هیچ نمی فهمیدم . «اعتصاب» را با «رزمناو پوتمکین» اشتباه می گرفتم و «اکتبر» و «ده روزی که دنیا را تکان داد» را دو فیلم جدا می دانستم ! تا اینکه بالاخره دوران نظم سازی های فیلم رسید و کالکشن ها از راه رسیدند و من آیزنشتاین ها را با دقت دیدم و فهمیدم که اصلا کتاب فرم فیلم را حتی در حد یک پاراگراف نفهمیدم .اینجاست که اگر حافظه تصویری خوبی داشته باشید، اتفاقا خواندن یک کتاب سینمایی ،هم سریع تر می شود و هم راحت تر .اگر هزاران کتاب بخوانید و فیلم هایی که در آن کتاب ها مثال آورده شده اند را ندیده باشید نتیجه اش می شود همین اتفاقی که فرق بین «دلیجان آتش»کندی با «دلیجان» فورد را نمی دانند.

حمید تورانپور

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط