جمعه, آوریل 26, 2024
خانهسردبیرحسن دادشکر را باید بر صدر نشاند

حسن دادشکر را باید بر صدر نشاند

اخبار هنری:

همیشه و همه جا هستند هنرمندان و بازیگرانی که هرگز به حقی که باید می رسیده اند،نرسیده اند.اغلب این افراد ،زحمتکشان بی حاشیه ای هستند که تنها به هنر و حرفه خویش فکر می کنند.هرگز وارد دسته های سیاسی نشده و نمی شوند،زیرا آن را در تضاد با هنر می دانند.هرچند این هنرمندان بسیار به هنر مملکت شان کمک کرده و می کنند،اما کمتر مدیران دولتی و اهالی رسانه سراغی از آنان می گیرند.
یکی از این صاحب هنران،باسواد و بی حاشیه استاد حسن دادشکر است که عمر خود را در تئاتر،سینما و تلویزیون این مملکت گذرانده است.
وی از کاربلدهای عرصه تئاتر،به ویژه تئاتر کودک و نوجوان است.
تعداد نمایش هایی که بازی کرده آن قدر زیاد است که مبحث و مطلب دیگری را می طلبد.
حسن دادشکر با دنیای کودکان و نوجوانان مانوس تر است.برای همین چندین نمایش برای این گروه سنی به عنوان کارگردان و بازیگر روی صحنه برده است.
وی در تلویزیون نیز به عنوان کارگردان و بازیگر در سریال ها و برنامه های زیادی حضور داشته است.دهه 60 و 70 را باید اوج کار دادشکر در تلویزیون دانست،به خصوص زمانی که با زوج هنری خود،حمید عبدالملکی مقابل دوربین می رفت.این دو، زوج خوبی را تشکیل داده بودند که بازی شان مورد توجه مخاطبان کودک و نوجوان قرار می گرفت،حتی برخی بزرگسالان نیز از بینندگان همیشگی برنامه های آنان بودند.
حمید عبدالملکی سال هاست که جلای وطن کرده و از دوست و همکار خویش جداست.دادشکر در این مدت تنها روی صحنه و مقابل دوربین رفته است،زیرا کسی را نیافت که مانند عبدالملکی با او یار و همراه باشد.
نسل گذشته این دو هنرمند،به خصوص دادشکر را به خوبی می شناسند و با هنرنمایی های آنان آشنا هستند.
بی اغراق می توان گفت در آن دو دهه خاص،حسن دادشکر و زوج هنری اش در اغلب برنامه ها و سریال های پرمخاطبی که برای سنین کودک و نوجوان ساخته می شد حضور موثر داشتند.
«هزار برگ و هزار رنگ» یک برنامه ترکیبی بود برای نوجوانان که ساختار محکم و خوبی داشت و در آن بازیگران مطرحی،به خصوص حسن دادشکر و دوستش بازی می کردند.از برنامه هایی بود که روزهای جمعه پخش می شد و طرفداران بیشماری داشت.مانند این برنامه دیگر ساخته نشد.
حسن دادشکر در کارنامه هنری اش،چندین فیلم سینمایی،تئاتر،تله تئاتر،سریال تلویزیونی و برنامه مختص کودک و نوجوان دارد.بعد از دهه 70 حضور او در تلویزیون بسیار کمرنگ شد. «قصه‌های ایرانی» از آخرین برنامه های اوست که پس از سال ها وقفه با کرگردانی او روی آنتن رفت.
حسن دادشکر در کار خود یک استاد به تمام معناست و باید از دانش او استفاده بهینه کرد و سواد آموخت.صداوسیما باید او را بر صدر بنشاند و از هنر و تجربه اش بهره کافی و وافی ببرد.یکی از علل مهم ضعف برنامه های کودک و نوجوان در سال های اخیر به خاطر استفاده نکردن از هنر و دانش امثال دادشکر است.
تلویزیون باید زمام امور کارهای کودک و نوجوان را به دست پرتوان امثال او بسپارد تا آثار موفق تولید و روی آنتن برود.وقتی چنین استادانی درعرصه کودک و نوجوان وجود دارند،چرا مدیران صداوسیما نباید از دانش و هنر آنان بهره ببرند تا هم برنامه های بهتری ساخته شود و هم نسل جدید در کنار این هنرمندان استخوان خرد کرده و خاک صحنه خورده تجارب ارزشمندی کسب کنند؟
امیدواریم مدیران تئاتر،سینما و تلویزیون قدر حسن دادشکر،این هنرمند بی حاشیه را بدانند و پیش او زانوی ادب و احترام بر زمین بزنند.
سیدرضا اورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط