جمعه, می 3, 2024
خانهسردبیریادها را زنده می کنیم،اما زنده ها را یاد نمی کنیم!

یادها را زنده می کنیم،اما زنده ها را یاد نمی کنیم!

اخبار هنری : ملت عجیبی هستیم،بیش از آنکه به زندگان اهمیت دهیم،مردگان را مهم دانسته و از آنان می گوییم و می نویسیم.بسیاری از زندگان بوده و هستند که باید در زمان حیات شان از آنان تجلیل و قدرشان دانسته می شد،اما چنین نشد،ولی به محض آنکه از دنیا رفتند و دست شان از همه چیز کوتاه شد،به دست و پا افتادیم و می افتیم تا برای شان مراسم بزرگداشت گرفته و بگیریم تا یادشان را گرامی داشته و بداریم!اگر این افراد نزد مدیران و مردم مهم و قابل احترام هستند،چرا در زمان حیات قدرشان را ندانسته و حالی از آنان نمی پرسند؟چرا باید پس از مرگ به بازماندگان شان تسلی خاطر دهند؟اگر در زمان حیات به خودشان تسلی خاطر می دادند بهتر نبود؟
بسیاری از این مردان و زنان،هرچند که نام بزرگی داشتند و دارند،اما از هر جهت در مضیقه بودند و هستند و در بیماری و نداری دست و پا زدند و می زنند.چه تقدیر و تجلیلی از آن بالاتر که هنگام گرفتاری یادشان کنیم و دست شان را بگیریم؟چرا خودشان نباید شاهد این قدردانی ها باشند؟
این افراد، شاخص های اجتماع بودند و هستند.به گردن کشور،مدیران و مردم حق داشته و دارند.کسانی بوده و هستند که می توانستند و می توانند جامعه را به سمت صلاح برده و ببرند.توانایی داشتند و دارند تا به تن جوانان مستعد وطن قبای دانش،هنر و ادب بپوشانند.اخلاق را به آنان آموخته و راه را از چاه برای شان تشخیص دهند.
حیف که مدیران و مردم،حتی جوامع دانشگاهی چنین نکرده و قدر بزرگان،دانشمندان،هنرمندان و ادیبان ریش سفید مملکت را ندانسته و نمی دانند.اگر می دانستند،ادیب اش در آسایشگاه سالمندان و هنرمنداش در عزلت نمی ماندند و در غربت نمی مردند.
پیران صاحب نظر و راه بلد را خانه نشین یا ساکن گورستان کردیم تا نسل های آینده، بدون پشتوانه در جاده های تاریک و سنگلاخ زندگی گام برداشته،بیراهه رفته و در چاه غفلت بیفتند!
بهتر نیست به جای اینکه یادها را زنده کنیم، زنده ها را یاد کنیم.

سیدرضا اورنگ

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط