سه‌شنبه, آوریل 30, 2024
خانهاخبارگزارش نشست خبری فیلم «عامه پسند» (جشنواره فجر)

گزارش نشست خبری فیلم «عامه پسند» (جشنواره فجر)

اخبار هنری: «عامه‌‌پسند» سومین فیلم سهیل بیرقی در تکمیل سه‌‌گانه‌‌ی زنانه‌‌اش، شنبه 12 بهمن در اولین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه در پردیس ملت به نمایش درآمد.

در ابتدای نشست خبری این فیلم، آنتونیو شرکا – منتقد سینما – درباره‌‌‌ی «عامه‌‌سپند» گفت: مردانی در فیلم هستند که نامعلومند. واکنش شخصیت اصلی فیلم را نسبت به این مردان نمی‌‌بینیم. ما به جای مردانی هستیم که باید سؤال کنیم که سهم ما از حمایت این زن تنهای مستقل چقدر است؟ به‌‌ نظر من بیرقی در این فیلم ریسک به خرج داده تا روایت کاملا زنانه‌‌ای از فیلم و جامعه ارائه بدهد.

در ادامه‌‌ی نشست، بیرقی درباره‌‌ی برداشت‌‌های توأمان زنانه و ضد زنانه از فیلم‌‌هایش گفت: من هیچ وقت تصمیمی برای ساخت فیلم درباره‌‌ی زنان یا علیه آن‌‌ها نمی‌‌گیرم. به همین خاطر سعی می‌‌کنم دنباله‌‌رو و متعهد مکتب یا ایسمی خاص نباشم. به‌‌ نظرم نه برای زنان و نه بر زنان فیلم ساخته‌‌ام. زمانه‌‌ی خودم را می‌‌سازم. اتفاقاتی را برای فیلم‌‌هایم انتخاب می‌‌کنم که آن‌‌ها را از سوژه‌‌های روز جامعه گرفته‌‌ام. به این سوژه‌‌ها فکر می‌‌کنم و اجازه می‌‌دهم در ذهنم رشد کنند. وقتی سوژه‌‌ای تبدیل به ایده برای فیلم می‌‌شود و در ذهنم باقی می‌‌ماند، احساس می‌‌کنم می‌‌توان آن را تبدیل به فیلم کرد و این نقطه‌‌ی آغاز ساخت فیلم برای من است. لازم است درباره‌‌ی شخصیت فیلم هم بگویم که شرایط جامعه طوری است که اگر عامه‌‌پسند نباشی، جامعه حذفت می‌‌کند. شخصیت فیلم «عامه‌‌پسند» هم به همین ماجرا دچار می‌‌شود. فیلم این سؤال را از مخاطبش می‌‌پرسد که اگر زنی در سن 57 سالگی تصمیم به کار جدید بگیرد که عرف جامعه نباشد، باید آن را حذف کرد؟

بیرقی درباره‌‌ی انتخاب فاطمه معتمدآریا برای این نقش افزود: این نقش زنی از دهه‌‌ی چهل شمسی را به تصویر می‌‌کشد که در دهه‌‌ی نود به او اجازه‌‌ی مستقل شدن نمی‌‌دهند. این کاراکتر مانند همه‌‌ی مادران ماست که در جامعه کم‌‌ترین توجه‌‌ها به سوی آن‌‌ها است.

در بخش دیگری از نشست خبری، هوتن شکیبا درباره‌‌ی دلیل انتخاب این نقش، گفت: در این فیلم همه‌‌چیز سر جایش قرار داشت و اصطلاحا فیلم پشت‌‌صحنه‌‌ی خوبی داشت. بعد از دریافت سیمرغ سال گذشته، پیشنهادهای متنوعی به من شد ولی در انتخاب نقش وسواس گرفتم. با این حال، نقش میلاد در «عامه‌‌پسند» و دغدغه‌‌اش را دوست داشتم و این نقش را انتخاب کردم. من نقش را وجبی نمی‌‌بینم و ایفای کاراکتر میلاد در این فیلم با این‌‌ که حضور کوتاهی دارد اما خیلی سخت بود. باید بگویم سال گذشته هم به سیمرغ فکر نمی‌‌کردم، دنبال چالشی جدید در هر نقش هستم. به‌‌ نظرم جوایز نیستند که می‌‌مانند، این نقش‌‌ها هستند که ماندگار می‌‌شوند.

در بخش دیگری از نشست، باران کوثری درباره‌‌ی دومین شرایط همکاری با سهیل بیرقی گفت: کار کردن با سهیل بیرقی لذت‌‌بخش است و افتخاری است که برای بار دوم با او همکاری کردم. بیرقی کارگردانی است که به بازیگر آزادی عمل می‌‌دهد تا بازیگر بتواند خلاقیت خود را بروز دهد. این شانس را داشتم از ابتدا در جریان متن فیلم باشم و در ادامه هم تمرین‌‌های طولانی برای ساخت فیلم داشتیم.

کوثری درباره‌‌ی لهجه‌‌ی کاراکتر افسانه در این فیلم گفت: همه‌‌ی بازیگرانی که در شهرضا حضور داشتند، اهل این شهر بودند و این فقط من بودم که باید لهجه را درست ادا می‌‌کردم. به کمک مشاورانی که داشتم و خود بیرقی که شهرضایی است، توانستم لهجه را ادا کنم.

کوثری با بیان این‌‌ که امکان داشت این فیلم را در نیمه‌‌ی راه رها کند، گفت: در اواسط فیلم‌‌برداری، مادربزرگم به رحمت خدا رفت. با کمک فاطمه معتمدآریا و هوتن شکیبا که خیلی به من لطف داشتند، توانستم خودم را بازیابی کنم و دوباره به صحنه‌‌‌‌ی فیلم‌‌برداری بازگشتم.

مجید کریمی (مجری طرح)، حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری) و کریستف رضاعی (آهنگساز) از عوامل دیگر «عامه‌‌پسند» در نشست پرسش و پاسخ بودند.

 

 

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط