سه‌شنبه, آوریل 30, 2024
خانهنقد و یادداشتچه کسی از وحدت می‌گوید؟/ بررسی مضمونی دو فیلم «خون شد» و...

چه کسی از وحدت می‌گوید؟/ بررسی مضمونی دو فیلم «خون شد» و «شین»

اخبار هنری : هر فیلمساز یا تهیه کننده یا فیلمنامه نویسی حق دارد مطابق سلیقه و دریافتی که از جهان اطراف دارد فیلم بسازد. اما وقتی شهاب حسینی با انتقاد از تصمیم مسعود کیمیایی مبنی بر عدم حضور در جشنواره فجر، آن را ناشی از تلاش کیمیایی برای افتراق دانسته و در عوض از تلاش خود برای ایجاد وحدت بین مردم صحبت می کند، می توان فیلم “خون شد” را در کنار فیلم “شین” (به تهیه کنندگی شهاب حسینی) قرار داد تا ببینیم کدام فیلم بیشتر می تواند به وحدت میان مردم کمک کند.

“شین” در مورد گذشته ای است که گریزی از آن نیست. اشتباهاتی که افراد در گذشته مرتکب شده اند، برای همیشه زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. از زنده ها کاری بر نمی آید و تمام امید شخصیت ها این است که یک مُرده آن ها را حلال کند.از آن سو، “خون شد” در مورد مردی است که پس از چند سال به خانه برمی گردد و پس از دیدن حرکت خانه و خانواده به سمت فروپاشی، به دنبال سر و سامان دادن به اوضاع می افتد. برای فضلی (سعید آقاخانی)، هویت و موجودیت خانه مهم ترین نکته است. دشمن اصلی آن ها کسی است که به خانه چشم داشته باشد. اگر خانه ای باشد، اعضای خانواده می توانند با هم کنار بیایند. همه لیاقت حضور در آن خانه را دارند: حتی آقا خان (اکبر معززی) که در سقوط خانه و خانواده نقش داشته است.

همین توضیحات تکلیف را روشن می کند. “خون شد” در مورد وحدت است و “شین” در مورد سقوطی اجتناب ناپذیر. “خون شد” شخصیتی عملگرا خلق می کند و شخصیت های “شین” به موفقیت نمی رسند. قهرمان “خون شد” از گذشته می آید اما رو به سوی آینده دارد و شخصیت های “شین” در چنبره گذشته اسیرند. همه ما ممکن است در حرف طرفدار وحدت باشیم. اما فیلم ها به خوبی نشان می دهند که چه کسی در عمل هم در این راه تلاش می کند.

 

آریا قریشی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط