سه‌شنبه, آوریل 30, 2024
خانهنقد و یادداشتیادداشتی بر فیلم «Arctic»

یادداشتی بر فیلم «Arctic»

اخبار هنری: فیلم Arctic(شمالگان)- ساخته «جو پنا» با بازی مدس میکلسن- روایت مردی است که در تقلای نجات یافتن است که به درکی فراتر از نجاتِ یافتن برسد. این فیلم اولین ساخته بلند جو پنا میباشد که مورد تحسین منتقدان هم قرار گرفته است.

تماشاگر امروز آثار بسیاری در مورد بقا دیده است، از «١٢٧ ساعت» با بازی «جیمزفرانکو» گرفته تا «خاکستری» با نقش آفرینی «لیام نیسون»-ولی «شمالگان» نسبت به این فیلم ها متفاوت هست این فیلم در مورد بقا نیست؛ در مورد انسانیت است…اتفاقاتی که باعث به چالش کشیدن انسانیت آدم ها می‌شود.در کنار این عناصر کارگردانی نسبتا خوب جو پنا که تعلیق خوبی خلق کرده و روایت نسبتا منسجمی به وجود آورده است قابل بررسی است.چنانچه می‌توان از دیگر نکات مثبت فیلم به موسیقی متن این اثر که بافضای فیلم آمیخته شده و بار درام آنرا قوی تر کرده است و دست آخر مانند در موتیفی از خصیصه ها تکنیکی به اوج خود می‌رسد اشاره داشت.

فیلمنامه فیلم خصیصهٔ پیچیده و فوق العاده ای ندارد- یک فیلم‌نامه ساده و خوب که نه چیزی بیشتر نه چیزی کمتر اِلّا مضمون اثر که انسانیت انسان ها را مورد هدف قرار می‌دهد عینی میکند و با دام هایی که برای شخصیت اصلی بوجود می‌آورد،به هدف خود می‌رسد.

نقطه قوت اصلی فیلم،بازی «مدز میکلسن» است. او که در سال های اخیر با بازی در فیلم «شکار» ساخته بسیار زیبای «توماس وینتربرگ» و سریال «هانیبال» دیده شده و مورد تحسین جمع کثیری از منتقدین و مخاطبان قرار گرفته است، باری دگر با این فیلم به اوج هنر بازیگری خود می‌رسد.در این فیلم او چالش بسیار سخت تری نسبت به دی‌کاپریو در فیلم «بازگشته»در پیش داشته است،چرا که دیکاپریو در فیلم «بازگشته» بازیگران مکملی چون «تام هاردی» را روبروی خود داشت تا بواسطهٔ تکامل بازی و بازیگری نقصان پوشی کنند.ولی«مدز میکلسن» در این فیلم فقط خودش هست؛افزون بر این ویژگی،دیالوگ های «مدز میکلسن» در فیلم بسیار کم میباشد و در پوشش عمل و میمیک خلاصه می‌شود،یک پارتنز دارد که او نیز حرفی نزده و حرکتی نمی‌کند.

میکلسن تمام احساسات خود از جمله ناراحتی خشم خوشحالی را با صورت خود به بهترین شکل ممکن به بیننده منتقل می‌کند،میمیک صورت«مدز میکلسن»فوق العاده است و می‌تواند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند شاید میکلسن تنها در سکانس کلیسا در فیلم «شکار» شاهکار کرد و در اوج متجلی شد و یکی از ماندگارترین نقش سکانس هارا آفرید.امااو در فیلم «شمالگان» در تک تک سکانس ها در اوج است و بهترین نقش آفرینیش را در بین تمام فیلم هایش ارائه میدهد و یکی از بازی های شاهکار خود و سال اخیر را به نمایش گذاشته است.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط