چهارشنبه, می 15, 2024
خانهپارادیزوجوزف کودلکا

جوزف کودلکا

اخبار هنری :

در دومین روز اشغال پراگ مردم تصمیم گرفتند هیچ نوع راهپیمایی یا تظاهراتی نکنن تا بهانه‌ای به دست ارتش شوروی برای قتل عام نداده باشند. من تصمیم گرفتم از این خیابان اصلی در حالی که خالی از جمعیت بود عکاسی کنم تا خالی بودن مرکز شهر رو نشون بدم. روی سقف یکی از ساختمان‌های بلند اون قسمت رفتم و این عکس رو گرفتم. به محض اینکه عکس رو گرفتم دیدم چندتا سرباز روسی سریع دارن به سمت من میان چون فکر کرده بودند من تک تیراندازم! من از ترس توقیف فیلم‌هام خیلی سریع به ساختمان کناری رفتم تا فرار کنم.

وقتی داشتم از پله‌ها پایین می‌ومدم خیلی اتفاقی یکی از دوستام رو اونجا دیدم. ۲۰ حلقه فیلمم رو بهش دادم و سریع فرار کردم. روسا منو دستگیر کردن ولی خیلی زود آزاد شدم. من خیلی سریع سراغ همون دوستم رفتم تا فیلم‌ها رو ازش پس بگیرم ولی در کمال ناباوری بهم گفت کل ۲۰ حلقه فیلم رو به یک ایستگاه رادیویی توی وین فرستاده تا به دست روسا نیفته! از شدت عصبانیت می‌خواستم دوستم رو بکشم! بعد از مدتی تونستم به وین برم.

وقتی به اون ایستگاه رادیویی رسیدم فهمیدم ۵ تا حلقه از فیلم‌هام به مونیخ فرستاده شده. من ۱۵ حلقه باقیمونده رو از اونا گرفتم ولی دیگه هرگز دستم به اون ۵ حلقه نرسید.

این عکس کودلکا از مجموعهٔ اشغال پراگ، در سال ۱۹۶۷ گرفته شده است. نام عکاس واقعه پراگ از ترس شناسایی شدن او تا سال ۱۹۸۴ بصورت P. P که مخفف Prague Photographer بود اعلام شد. بعد از این سال بود که هویت کودلکا به عنوان عکاس این مجموعه فاش شد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط