سه‌شنبه, آوریل 30, 2024
خانهسردبیرساخت مستند ضعیف «نفوذی»، یعنی هدر دادن بیت المال مردم!

ساخت مستند ضعیف «نفوذی»، یعنی هدر دادن بیت المال مردم!

اخبار هنری :

پس از تبلیغ فراوان و خبرپراکنی در فضای مجازی، مستند «نفوذی» با کارگردانی جواد موگویی محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح به بهانه سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر از شبکه مستند روی آنتن رفت.

این مستند پیرامون موضوع انفجار دفتر ریاست جمهوری و شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر توسط مسعود کشمیری عضو سازمان منافقین بود.درباره این اتفاق اکثر مخاطبان از همان دهه 60همه چیز را می دانند.برای همین برای برخی کنجکاو برانگیز بود تا ببینند مستند «نفوذی» چه چیز جدید و حرف ناگفته ای را ارائه می دهد.

متاسفانه این مستند ضعیف و بی کیفیت که حتی از لحاظ بصری و ساختاری نیز قابل دیدن نبود،هیچ حرف تازه ای برای گفتن نداشت!

کارگردان این کار به اصطلاح سفارشی،حتی به خود زحمت نداده بود یا واقعا بلد نبود که کادربندی ها را رعایت کند.تقریبا تمام قاب هایی را که در مصاحبه ها گرفته ،با بدسلیقگی کامل بود که یک کارگردان حرفه ای هرگز چنین کادربندی های نازیبایی را نمی بندد!
کارگردان باید صاحب دیدگاه باشد که اگر می خواهد یک واقعه تاریخی را که همگان درباره آن همه چیز را می دانند،بسازد از زاویه دیگری به آن نگاه کند که برای مخاطب جذاب و دیدنی باشد.

اگر قرار باشد همان اتفاقات تاریخی تکرار شود،مخاطب آن را از روی کتاب یا نشریات بخواند که برایش ساده تر و مفیدتر است.

مستندی که کارگردانش صاحب دیدگاه نباشد،نمی تواند کار خوبی را جلوی دوربین ببرد.از مصاحبه هایی که از لحاظ کادربندی و موضوعی تکراری بودند،نیز مشخص بود فرد کاربلدی پشت دوربین نیست و نتوانسته است از مصاحبه شوندگان اسرار و ناگفته ها را بیرون بکشد.هیچ کدام از آنان حرف تازه ای نمی زنند.

کسی که مصاحبه می کند باید مسلط به موضوع باشد تا مصاحبه شوندگان را وادار کند تا هرآنچه می دانند بیان کنند.

اگر سفارش دهندگان و سازندگان مستند «نفوذی» دنبال این بودند که مسعود کشمیری الان کجاست یا چه سرنوشتی پیدا کرده؟حتی این مستند که از لحاظ ساختاری و بصری ضعیف و بی کیفیت است نیز می توانست مخاطبان را پای گیرنده ها بنشاند.
واقعا در بنیاد عریض و طویل روایت فتح،یک کارشناس نیمه خبره هم وجود نداشت و ندارد تا در باره این مستند ضعیف نظر دهد و کیفیت آن را بالا ببرد؟!جای سوال است که چه کسی در این نهاد اجازه پخش آن را داده است؟اگر یک کارشناس کاربلد در این بنیاد حضور داشت،محال بود اجازه دهد مستند «نفوذی» با این کیفیت ضعیف با مسوولیت او روی آنتن برود.

بارها گفته و باز هم می گوییم که بنیاد روایت فتح،سازمان اوج،شبکه افق و نهادهایی مانند آنها،باید دست از مرزبندی خودی و غیرخودی بردارند و بیت المال مردم را در اختیار همه افراد کاربلد و فیلمسازان قهار بدهند،نه کارگردانان و تهیه کنندگان کارنابلد خودی.

اگر در بین خودی ها نیز فیلمساز قابلی وجود دارد،او هم حق دارد بسازد،چون کارش را بلد است.مهم این است که بودجه مردم صرف ساخت کارهای با کیفیت شود تا مخاطب هم از آن بهره ببرد.

معلوم نیست بنیاد روایت فتح و دیگر نهادهای اینچنینی که بودجه و امکانات بسیار بالایی دارند،چرا اصرار دارند فقط با عده معدودی کار کنند؟ بارها دیده شده برخی از همین به اصطلاح خودی ها تا به نان و نامی رسیده اند،ساخت کارهای انقلابی و دفاع مقدسی را رها کرده و راه متفاوت و متضادی را پیش گرفته اند!

مدیر بنیاد روایت فتح باید روزی متوجه شود که ساخت مستندهایی بی کیفیت مانند «نفوذی» و فیلم هایی ضعیفی مثل «تک تیرانداز» که بودجه سنگینی هم بابت ساخت آنها پرداخت شده،هدر دادن بیت المال مردم است.

ناامیدانه امیدواریم مدیر این بنیاد و نهادهای مشابه،پیش از آنکه خیلی دیر شود دست از رویه اشتباه کنونی بردارند.

اسلاف آنان نیز همین راه اشتباه را رفتند که سینمای دفاع مقدس به این حال و روز افتاده!

سیدرضا اورنگ

مقاله قبلی
مقاله بعدی
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط