یکشنبه, آوریل 28, 2024
خانهاخبارطرح رتبه‌بندی نشریات در سال ٩٨ ادامه می‌یابد

طرح رتبه‌بندی نشریات در سال ٩٨ ادامه می‌یابد

اخبار هنری : در اطلاعیه اداره كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینكه اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها در سال ٩٨ در دستور كاراین اداره ‌كل قرار گرفته، از مدیران مسئول روزنامه‌ها و صاحب نظران درخواست كرد نقطه نظرات كارشناسی خود را در خصوص شیوه‌نامه رتبه‌بندی روزنامه‌ها كه دروبگاه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه منتشر و اعلام كنند.
براساس اعلام اداره‌ كل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی نظرات همكاران و مدیران رسانه‌ای در خصوص شاخص‌های رتبه‌بندی و فرایند محاسبه رتبه روزنامه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه ٩٨ از طریق matbooatdakheli@e-rasaneh.ir دریافت خواهد شد.
این گزارش می افزاید: این نظرات پس از جمع‌بندی‌ نهایی برای اطلاع عموم رسانه‌ها منتشر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، طرح‌ رتبه‌بندی روزنامه‌ها با رویكرد ارتقاءبخشی به كیفیت‌ محتوایی و شكلی روزنامه‌های كشور به طور كامل توسط انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی اجرا و نتایج آن برای انتشار در اختیار اداره كل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفته است.
همچنین با توجه به دریافت نظرات همكاران رسانه‌ای، جلسات كارشناسی برای اصلاح و اعمال تغییرات در شیوه‌نامه فعلی رتبه‌بندی روزنامه‌ها با رویكرد استفاده از مدل‌های نرم‌افزاری برای كاهش خطای نیروی انسانی در سال آینده مدنظر خواهد بود.
ذكر این نكته ضروری است كه نتایج رتبه بندی روزنامه ها برای سال 95 با رویكرد كاهش حداكثری اختلاف نظرها و به منظور ایجاد رقابتی سالم و دوستانه، به تایید اعضای دو كمیته ارزیابی اولیه و تجدیدنظر رسیده است.

** رتبه بندی نشریات
به گزارش ایرنا، برای رتبه بندی نشریات شامل روزنامه‌های سراسری و منطقه‌ای، استانی و محلی با پایان كارهیات ارزیابی و جلسات كارشناسی و راستی آزمایی جداول خود اظهاری روزنامه ها و تكمیل فرم‌های مربوطه، شورای ارزیابی كیفی مطابق بند 28 شیوه نامه برگزارشده و جدول مقایسه‌ ای رتبه بندی كه در آن امتیاز همه روزنامه‌ ها به تفكیك شاخص‌ ها درج شده به نشانی پست الكترونیكی روزنامه‌ها مندرج در سامانه جامع رسانه های كشور ارسال می شود تا در صورت اعتراض به ترتیبی كه اطلاع رسانی می ‌شود، اقدام كنند.
هیأت ارزیابی طرح رتبه بندی روزنامه ها «یك نفر به معرفی روزنامه‌های بخش دولتی یا عمومی شركت كننده در طرح (با استعلام رئیس انجمن روزنامه‌های غیردولتی از آنان)، یكی از اعضای هیأت مدیره انجمن روزنامه‌ های غیردولتی به عنوان دبیر، یك استاد ارتباطات یا روزنامه ‌نگاری به معرفی مجمع رؤسای دانشكده ‌ها و گروه ‌های ارتباطات دانشگاه ‌های تهران، یك نفر به معرفی كارگروه توسعه مطبوعات و یك نفر به معرفی هیأت مدیره انجمن مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی» تشكیل می‌دهند.
ارزیابی و رتبه بندی پایگاه های خبری، براساس فرم های خوداظهاری و نظر كارشناسی كمیته هفت نفره متشكل از اساتید ارتباطات و نمایندگان منتخب مدیران مسئول پایگاه های خبری اعلام می شود.
نتایج این دوره رتبه بندی پایگاه های خبری بعد از نهایی شدن در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می شود.
تاكنون چندین مرحله رتبه بندی توسط معاونت مطبوعاتی در خصوص روزنامه ها و مجلات، پایگاههای خبری و سایت ها و همچنین خبرگزاری ها انجام و نتایج آنها از طریق همین سایت اطلاع رسانی شده است.
شرح كامل گروه های مختلف به همراه جدولهای مربوطه هم كنون در سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانیhttps://press.farhang.gov.ir قابل مشاهده است.

** شیوه نامه رتبه بندی روزنامه ها
شیوه نامه رتبه بندی روزنامه‌ها كه توسط كارگروه توسعه مطبوعات اصلاح و تدوین شده است با هدف ارتقای كیفی روزنامه‌ها، ایجاد رقابت حرفه‌ای و سالم، حمایت از حقوق مصرف كننده و روشن شدن جایگاه واقعی هر روزنامه و با توجه به استقبال ذینفعان مشترك از اجرای دو مرحله قبلی این طرح و بازخورد آن، بدین شرح است: برای ارزیابی امتیاز روزنامه‌ها، چهار روز به صورت اتفاقی ازماه هایی اعلام می‌شود.

** رتبه بندی خبرگزاریها
همچنین تاكنون دو دوره رتبه بندی خبرگزاری ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید برگزار شده است.
اجرای نخستین دوره رتبه بندی خبرگزاری ها اسفندماه 94 با اصلاح شاخص‌ها، تعاریف دقیق تر و اوزان هر شاخص برگزار شده است.
همچنین دوره دوم رتبه بندی خبرگزاری ها نیز مطابق آیین نامه پس از اصلاحات لازم شاخص ها و تأیید مدیران مسئول خبرگزاری ها تیرماه 95 و در فصل بهار همان سال اجرا شد و به همین صورت نیز تا سال 96 ادامه پیدا كرده است.
كمیته رتبه بندی خبرگزاری ها هم از تركیب دو استاد ارتباطات به انتخاب مجمع روسای دانشكده ها و گروههای ارتباطات دانشگاههای تهران، یك مدیرمسئول خبرگزاری عمومی، یك مدیر مسئول خبرگزاری تخصصی و یك سردبیر خبرگزاری، همگی به انتخاب مدیران مسئول خبرگزاری ها و عضو ششم نیز مدیركل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی است.

** رتبه بندی پایگاههای خبری
همچنین ارزیابی و رتبه بندی پایگاه های خبری، براساس فرم های خوداظهاری و نظر كارشناسی كمیته هفت نفره متشكل از اساتید ارتباطات و نمایندگان منتخب مدیران مسئول پایگاه های خبری اعلام می شود.
نتایج این دوره رتبه بندی پایگاه های خبری بعد ازنهایی شدن در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر خواهد شد.
تاكنون چندین مرحله رتبه بندی توسط معاونت مطبوعاتی در خصوص روزنامه ها و مجلات، پایگاههای خبری و سایت ها و همچنین خبرگزاری ها انجام و نتایج آنها از طریق همین سایت اطلاع رسانی شده است.
روند رتبه بندی نشریات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری در دولت تدبیر و امید با تغییرات رو به رشدی شاهد بود كه توانست با اجرای دقیق ضوابط و قانون و از همه مهمتر تدوین شیوه نامه مربوط به رتبه بندی هر بخش از رسانه ها، اهتمام و توجه ویژه را رقم بزند.
از طرفی هم درادامه موضوع «شفاف سازی» عملكرد، اقدامات ،فعالیت ها ،دریافت و پرداخت ها و هزینه های مالی جشنواره ها، نمایشگاهها و همه رویدادهای فرهنگی و هنری و… در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بطور كامل در سایت اصلی وزارتخانه و همچنین سایت های معاونت ها و زیر مجموعه های آن منتشر و اطلاع رسانی شده و علاوه بر آن نیز از طریق رسانه ها به افكار عمومی هم اطلاع رسانی شده و خواهد.
سید عباس صالحی هم از ابتدای ورود و قبول مسئولیت به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه در دولت دوازدهم همواره بر شفاف سازی، گفت وگو، تعامل با دیگران، قانونمند كردن فعالیت ها و اقدامات، اهتمام و توجه به رسانه های مجازی و مكتوب، اهتمام و توجه به همه استانها با توجه به برقراری عدالت فرهنگی و تكیه بر شعار «ایران تهران نیست» تاكید و در نشست ها، جلسات، دیدارهای جداگانه ای با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نیز بر استمرار آن تاكید داشته و دارد.

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط