شنبه, می 11, 2024
خانهنقد و یادداشتفیلم ‘Klaus’ یکی از بهترین انیمیشن های سال و احیایِ خیره کننده...

فیلم ‘Klaus’ یکی از بهترین انیمیشن های سال و احیایِ خیره کننده انیمیشن ۲D است!

اخبار هنری : ابتدا باید یک خلاصه کوتاه از این انیمیشن بگویم و سپس کمی در مورد آن حرف می زنیم؛ جاسپر فرزند پُر از ناز و نعمت مدیر پست سلطنتی، با تهدید پدرش در مورد محرومیت از ثروت خانوادگی روبرو می شود، و همین دلیلی برای آغاز یک سفر غیر منتظره و کشف خود واقعی جاسپر است. قبل از ادامه بحث باید بگویم شاید اسپویل های خفیفی در مورد فیلم در پیش باشد. اما فیلم کلاوس یکی از بهترین آثار انیمیشنی سال است، و دلیل آن داستان شیرین دوستی، کشف خود و تلاش فیلم ساز برای احیای انیمیشن ۲D برای نسل جوان است. تا امروز فیلمی از منبع و آغاز بابانوئل تولید نشده و شاید من ندیده ام، اما فیلم کلاوس یک انیمیشن سرزنده و خوش ساخت درباره مبدأ بابانوئل است. شوخی نیست اگر بگویم پس پایان این اثر ۹۸ دقیقه ای بُغضی شیرین در گلویم شروع به جریان کرد که واقعا برایم دلنشین بود. احتمالاً این عکس العمل برای هرکسی بعد از تماشای فیلم اتفاق نمی افتد، اما به هر حال انیمیشن کلاوس یک چیز خاصی است که سرچشمه از توانایی سرجیو پابلوس در داستان پردازی و کارگردانی دارد.

فیلم با تمرکز بر رفتار یک پستچی فاسد به نام جاسپر شروع می شود که به او التیماتوم داده می شود تا یک اداره پست در منطقه ای دور افتاده در قطب شمال را اداره کند، وگرنه از ثروت خانوادگی محروم می شود. این اتفاق و سفر جریانی از حوادث را برای شخصیت اصلی فراهم می کند که هم گاهاً ترسناک و غمگین و در عین حال شیرین و جذاب است. ماجراهایی که باعث ذوب شدن رفتار ناپسند جاسپر و دوستی جالبی برای او در این منطقه خشن و عجیب می شود. شاید بچه ها و افراد نسل جوان جدید از جمله خود من(البته من عاشق انیمیشن های کلاسیک ۲D هستم) که با انیمیشن های دیجیتالی بزرگ شده اند، با چنین انیمیشنی در مرحله اول ارتباط خوبی برقرار نکنند، اما لازم است بگویم پابلوس و تیم سازنده استودیو انیمیشنی اش یک شاهکار بصری با ظرافت خلق کرده اند که انیمیشن ۲D را برای نسل جوان احیا کرده است، آن هم با یک داستان جالب و آموزنده. لازم به گفتن این نکته است که سرجیو پابلوس از قدیمی های کمپانی دیزنی و همچنین یکی از سازندگان انیمیشن ‘Despicable Me’ است که اینبار دانسته هایش را در ساختار یک اثر سنتی به کار گرفته است. شاید شما پابلوس را از روی نام نشناسید، اما پروژه هایی که او روی آن کار کرده است را را می شناسید، به عنوان مثال آثاری چون “The Hunchback of Notre Dame” و “Tarzan” که هر دو از انیمیشن های شناخته شده در بین مردم هستند.

انیماتوریست سابق دیزنی و یکی از سازندگان سه گانه من نفرت انگیز یعنی سرجیو پابلوس، حدود ده سال برای تولید انیمیشن کلاوس به صورت ۲D تلاش و صبر کرده است. نتفلیکس پس از دست رد زدن استودیو های بزرگ به این فیلم، بالاخره حقوق تولید و نشر جهانی آن را در سال ۲۰۱۷ بدست آورد. فیلم کلاوس در واقع کاملا سنتی و دو بعدی نیست بلکه به لطف تیم سازنده اش و با تلاش های فراوان جنس جدیدی از انیمیشن ۲D را وارد قرن ۲۱ کرده است که هم حال و هوای دلتنگ گذشته را دارد و هم بوی تکنولوژی جدید را می دهد. از دیگر نکات خوب این اثر باید به صدا پیشگی خوب و گیرای جیسون شوارتزمن، جی کی سیمونز، رشیدا جونز و جون کیوساک اشاره کرد که نهایت تلاششان را برای بهتر زنده کردن شخصیت ها انجام داده اند. این انیمیشن با داستان دلنشینش و طراحی خیره کننده کاراکتر هایش، بدون شک چشم هر بیننده ای را به خودش جذب خواهد کرد. پیشرفت های تکنولوژیکی انیمیشن “Klaus” نه تنها خیره کننده بلکه شاید انقلابی در سبک ۲D و آینده اش باشد.

اگر از طرفداران بزرگ انیمیشن های سنتی هستید، ممکن است خود را از همان ابتدا تماشای فیلم شگفت زده بیابید. و لازم است بدانید انیمیشن کلاوس برای خلق چنین فضایی از ۲۵۰ انیماتور در زمینه های نورپردازی، ایجاد عمق اضافه به شخصیت های ۲ بعدی و طراحی جلوه های بصری استفاده کرده است. برای خیلی ها نحوه استفاده از CGI در کلاوس ممکن است جای سوال باشد، چرا که در انیمیشن شاهد صحنه هایی هستیم که به نظر تنها روی رایانه قابلیت تولید دارند تا چنین عمق و فضایی پیدا کنند. اما جالب است بدانید بر طبق گفته خود سرجیو پابلوس اکثر این صحنه ها نتیجه کار دستی و طراحی با دست و نقاشی است. این همان دقت نظری است که باعث می شود کسانی که فیلم های انیمیشن سنتی را دوست دارند و با عشق به آن بزرگ شده اند ، از آنچه در این انیمیشن می بینند ، به خاطر تحول و نمایش چنین اثری برای نسل جوان از سازندگان قدردانی کنند.

آنچه که در مورد “کلاوس” واقعاً خاص بود، این است که چقدر هوشمندانه پابلوس ریشه اساطیری بابانوئل را در واقعیت استدلال می کند بدون اینکه هرگز نام او را بگوید. کودکان و بزرگسالان به طور یکسان و همزمان لبخند خواهند زد، وقتی می بینند که چگونه آیین هایی از قبیل میل بابانوئل به کلوچه یا بیسکویت یا نوشتن نامه و لباس قرمز او چگونه وارد جریان این مسیر جذاب در این فیلم می شوند. سرجیو پابلوس با دادن یک داستان روان، جادویی و انسانی از بابانوئل لایه ای دیگر از این قصه افسانه ای و اساطیری را به شما می دهد که باعث سرازیر شدن اشک بینندگان احساسی نیز خواهد شد. حیف است چنین اثری توسط آکادمی اسکار دیده نشود و همین طور به خاطر عدم اکران در سینما ها مورد توجه عموم مردم قرار نگیرد و ناشناخته باقی بماند. تنها چیزی که قبل و پس از تماشای “کلاوس” مرا ناامید کرد ، مشاهده تریلر این فیلم قبل و پس از آن بود؛ زیرا تریلر فیلم تنها چیزی که به بیننده می دهد این است که فیلم یک داستان با منشاء بابانوئل است، همین و تنها همین. البته این ضعف وابسته به نتفلیکس و نحوه تبلیغات نه چندان جالب آن است که همواره صدای خیلی ها را درآورده است. البته جالب است بدانید خود سرجیو پابلوس در نظر داشته تریلری با نام سانتا آغاز می کند با الهام برداری از بتمن آغاز می کند برای فیلم آماده کند، اما به دلیل عدم همراهی نتفلیکس این کار صورت نپذیرفته است. نکته پایانی: خانواده را با هم جمع کرده و این فیلم را تماشا کنید. کلاوس اثری خنده دار، سرگرم کننده، زیبا و یک انیمیشن خوب و دیدنی برای تماشا در یک غروب دل انگیز پاییزی است. این یک داستان در مورد پیدا کردن جایگاه خود در جهان است ، در حالی که به ما یادآوری می کند تا اختلافات خود را بپذیریم و نسبت به اطرافیان خود کمی دلپذیر باشیم.

 

آریا مووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط