یکشنبه, آوریل 28, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد فیلم کاملا آدمکش (Totally Killer) | هالووین با طعم سفر در...

نقد فیلم کاملا آدمکش (Totally Killer) | هالووین با طعم سفر در زمان

اخبار هنری: در سال‌های اخیر شاهد تولید و اکران چند فیلم اسلشری کمدی بودیم که از جمله موفق‌ترین آن می‌توان به فیلم Ready or Not و از جمله نمونه‌های نسبتا موفق می‌توان به فیلم Freaky و سه‌گانه Fear Street اشاره کرد. حالا چه می‌شد اگر اتفاقات دنباله فیلم هالووین یک فیلم سفر در زمان می‌شد و در آن دختر لوری استرود برای نجات مادرش به گذشته سفر می‌کرد تا جلوی مایکل مایرز را بگیرد؟ فیلم Totally Killer درواقع با چنین ایده‌ای ساخته شده است که این فیلم کمدی اسلشری داستان جیمی را دنبال می‌کند که مادرش در یک جشن هالووین توسط قاتلی ملقب به «Sweet Sixteen Killer» کشته می‌شود.

حالا او که مورد سو قصد این قاتل قرار گرفته، به شکلی اتفاقی در زمان به سال ۱۹۸۷ سفر می‌کند تا جلوی قاتل جوان‌تر را بگیرد و باید پیش از اینکه برای همیشه در گذشته گرفتار شود، به خط زمانی خود بازگردد. اما سؤال اصلی این است که آیا فیلم کاملاً آدم‌کش توانسته است به تمامی پتانسیل‌های خود دست پیدا کند؟ فیلم شروعی کامل قابل پیش‌بینی دارد که در آن جیمی و مادرش اختلافاتی دارند و در همان شبی که جیمی سرکش شده، مادرش توسط Sweet Sixteen Killer به قتل می‌رسد و حالا جیمی که عذاب وجدان گرفته به گذشته سفر کرده است تا جلوی این قاتل بی‌رحم را بگیرد.

از آنجایی‌که شخصیت‌های اصلی فیلم اکثرا نوجوان هستند، شاهد فضایی مثل فیلم Freaky هستیم که فضایی دبیرستانی دارد. با اینکه فیلم یک اثر کمدی هم محسوب می‌شود، اما فضای دبیرستانی تا حد خیلی زیادی در فیلم جواب نداده است. سازندگان تا حد امکان تلاش کرده‌اند از تمامی الگوهای کلیشه‌ای دبیرستانی بهره بگیرند و در فیلم خود استفاده کنند. اما دقیقا نگرانی که پیش از تماشا فیلم Totally Killer داشتم به حقیقت پیوست و آن هم شوخی‌های سطح پایین آن است.

فیلم به‌طور کلی تلاش می‌کند تا با ترندهای شبکه‌های اجتماعی در طول فیلم صحنه‌های ظاهرا بامزه‌ای خلق کند، اما نتیجه طبق معمول و انتظار صحنه‌های آزار دهنده و روی اعصابی است که مشخص نیست دلیل علاقه سازندگان آثار اخیر انقدر به استفاده از این موارد آزار دهنده علاقه دارند. واقعیت این است که گروه بسیار کمی به وجود چنین موارد در یک فیلم علاقه دارند و جز اینکه این صحنه‌ها و دیالوگ‌های کرینج به محتوای فیلم ضربه می‌زند، نتیجه دیگری ندارد.

حتی زمانی‌که جیمی به گذشته سفر می‌کند تا قاتل را پیش از اینکه قتل‌هایش را شروع کند، پیدا کند، تفاوت‌های فرهنگی بین دو دوره خیلی جذاب به تصویر کشیده نشده‌اند و تلاش سازندگان فیلم در بخش کمدی خیلی موفق نبوده است. حتی کلیشه‌های مرسوم فیلم‌های دبیرستانی هم اینجا همان نتیجه‌ای را به ما ارائه می‌دهد که انتظارش را داریم و در بخش کمدی فیلم تا حد زیادی ناامید کننده عمل می‌کند. فضای نسبتا کمدی فیلم تنها باعث شده است تا فیلم از آن حال و هوای جدی فیلم‌های هالووین فاصله بگیرد.

همچنین باعث شده است فیلم بیشتر حال و هوای یک فیلم دبیرستانی داشته باشد تا اینکه در بخش زیادی از فیلم احساس کنیم در حال تماشا یک فیلم اسلشری هستیم. اگرچه فیلم در نیمه اول تا حدودی بالا و پایین زیادی در روند و مسیر داستانی خود دارد، اما در ادامه و با شروع قتل‌ها در زمان گذشته، فیلم کم کم روند بهتری پیدا می‌کند. نکته قابل‌توجه این است با اینکه جیمی تلاش می‌کند تا قاتل را پیدا کند، اما هر تصمیم او باعث تغییراتی در خط زمانی می‌شود.

او اگر به هر شخصی اخطار می‌دهد یا به‌طور مثال باعث نزدیکی پدر و مادرش در همان دوران دبیرستان می‌شود، این موضوع باعث می‌شود تا در زمان حال تغییرات گسترده‌ای به‌وجود بیاید. به‌طور مثال محل قتل ممکن است تغییر پیدا کند یا حتی نوبت افرادی که به قتل می‌رسند هم ممکن است با تغییر مواجه شود. ازاین‌رو می‌توان گفت که فیلم Totally Killer بیشتر ترکیبی از فیلم هالووین با فیلم بازگشت به آینده است که در طول فیلم ارجاعات متعددی هم به همین موضوع می‌کند.

نکته جالب توجه این است که هر ارجاع به هر فیلمی به‌خصوص آثار اسلشری و فیلم Back to the Future در داستان و روند فیلم نقش دارند. این موضوع هم ادای دینی به چنین آثاری است و هم اینکه باعث می‌شود تا ترکیب این آثار را در چنین اثری مشاهده کنیم. البته یک نکته منفی در این قسمت هم وجود دارد و آن هم این است که خیلی شاهد میزان تغییرات در زمان حال نیستیم و این تغییرات صرفا در حد عکس داخل روزنامه یا خاطره شخصیت‌ها است که سازندگان می‌توانستند واقعا بیشتر روی این موضوع مانور دهند.

به‌صورت کلی این موضوع جالبی در طول روند فیلم است که پتانسیل بالایی هم داشته است، اما متاسفانه به‌جز چند صحنه به‌خصوص در پایان آن شاهد تغییرات خیلی قابل لمسی نیستیم و سازندگان درنهایت به نمایش چند مورد کوچک اکتفا کرده‌اند. اما هویت شخصیت Sweet Sixteen Killer یکی از نکات قابل‌توجه در فیلم کاملاً آدمکش است. فیلم طبق انتظار با معرفی چندین شخصیت در طول روند داستان تلاش می‌کند تا ذهن بیننده را گمراه کند و باز هم می‌دانیم که هیچ یک از این شخصیت‌ها واقعا قرار نیست قاتل واقعی باشند.

هویت شخصیت Sweet Sixteen Killer تا حد زیادی در پایان فیلم غافلگیر کننده است و حداقل می‌توان گفت که سازندگان به‌خوبی توانسته‌اند بیننده را با هویت واقعی این شخصیت غافلگیر کنند. اما زمانی‌که متوجه دلیل این قتل‌ها می‌شویم کمی احتمالا غافلگیر خواهیم شد که چرا طی این سال‌ها کسی متوجه نشده است. مادر جیمی می‌توانست با یک حساب و کتاب کوچک واقعا متوجه شود چه کسی پشت قتل دوستانش است.

حتی با اینکه پلیس هم می‌توانست با یک تحقیقات مناسب هویت قاتل را کشف کند، اما خود شخصیت‌هایی مثل مادر جیمی هم شخصیت‌های خیلی باهوشی در فیلم به تصویر کشیده نشده‌اند. حتی با اینکه او سال‌ها به‌دنبال هویت این شخص بوده است. درواقع سال‌ها سرنخ بزرگی وجود داشت که بسیاری آن را به شکل عجیبی نادیده گرفته‌اند و به‌صورت کلی فیلم می‌توانست کمی هوشمندانه‌تر در مورد این موضوع عمل کند تا اینکه کمی سطحی به این موضوع بپردازد.

با اینکه فیلم Totally Killer سرشار از کلیشه است و در بخش‌های زیادی هم موفق عمل نکرده است، اما در انتخاب بازیگران نقش‌های اصلی عملکرد خوبی داشته است. کرنان شیپکا انتخاب هوشمندانه‌ای برای نقش جیمی است. او توانایی بازی در نقش کمدی را هم دارد؛ اگرچه مشکلات فیلمنامه باعث عدم درخشش او در این بخش شده است. شیپکا تا حد زیادی باعث شده است تا شخصیت جیمی براساس توصیفش در فیلمنامه شخصیت خیلی آزار دهنده‌ای در فیلم نباشد و بازی او در طول فیلم یکی از عواملی است که می‌تواند باعث ادامه تماشا فیلم شود.

درکنارش اولیویا هولت بازی نسبتا غافلگیر کننده‌ای دارد. هولت با اینکه نتوانست ناجی سریال Cloak & Dagger شود، اما عملکرد خوبی در سریال Cruel Summer داشته است و حالا در اینجا شاهد عملکرد دلچسب او هستیم که باعث شده است تا شخصیت او در فیلم شیمی خوبی با شخصیت کرنان شیپکا پیدا کند و باعث شود رابطه مادر و دختری حتی در زمان گذشته هم به خوبی شکل بگیرد. البته شخصیت او سرشار از کلیشه‌های دبیرستانی است، اما بازی هولت کمک خوبی به بهتر شدن شخصیتش در طول فیلم کرده است.

در مجموع شخصیت‌های نوجوان فیلم برخلاف انتظار عملکرد خوبی دارند و نقطه قوت فیلم هستند. اما پایان فیلم باتوجه‌به تویستی که دارد، پایان قابل قبولی برای فیلم است. فیلم Totally Killer بدون شک پتانسیل زیادی داشت تا یک فیلم اسلشری کمدی و سفر در زمان خوش ساخت باشد، اما مشکلات فیلمنامه و کارگردانی مانع رسیدن به آن شده است. در هر حال فیلم به‌خصوص از نیمه دوم اثری سرگرم کننده اما فراموش شدنی است که می‌تواند برای ایام هالووین گزینه نسبتا جذابی باشد.

مسیح کریمی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط