سه‌شنبه, می 7, 2024

نقد فیلم 1917

اخبار هنری : «آلفرد اچ. مندز» ایده‌ای را در ذهن نوه‌اش «سم مندز» کاشت که امروز در سال ۲۰۱۹ تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های سال جهان و یکی از بهترین فیلمهای جنگی سالیان اخیر شد. تاکنون آثار درخشان زیادی در دنیای سینما در ارتباط با جنگ جهانی دوم ساخته شده‌اند اما کمتر به جنگ جهانی اول پرداخته شده است. سم مندز با کمک کریستی ویلسون-کارینز، فیلمنامه‌‌ای دقیق بر اساس خاطرات پدربزرگش نوشته است. آنچه ۱۹۱۷ را ارزشمند می‌کند نوع پرداخت منحصر به فرد آن است، چه در زمینه شخصیت‌ها و داستان فیلم چه در زمینه کارگردانی آن.

حقیقتا زمانی که متوجه شدم فیلم به صورت پلان-سکانس ساخته شده، امید چندانی به موفقیت آن نداشتم زیرا ایده پلان-سکانس (البته همانگونه که میدانید فیلم کاملا به صورت تک برداشت نیست و کاتهای هوشمندانه‌ای در فیلم وجود دارد) برای یک فیلم جنگی همچون تیغ دو لبه‌ است اما به نظرم مندز از آن سربلند خارج شده است. البته مندز با ایده برداشت بلند خود قطعا چیزهای زیادی را از دست داده اما در عوض آن توانسته به نوع جدیدی از روایت دست پیدا کند، روایتی که برخلاف ظاهر شوآف‌های تکنیکی فیلم، اثر بخش از کار درآمده است.

موقعیت‌های خلق شده در فیلم باور پذیر و گاه شوکه کننده است. فیلم به دنبال ساختن یک قهرمان نیست و تنها میخواهد مخاطب همراه خود را به دل جنگ ببرد جنگی که بیشتر از آنکه شاهد نبردهای تن به تن، بمباران‌های فراوان و کشمکش‌های میان سربازان و فرماندهان باشیم، تماشاگر چهره زشت آن هستیم. جنازه‌های بر جای مانده از جنگ، شهرهای ویران شده، مشقت‌های سربازان بی‌نام و نشان، حیوانات سلاخی شده، خنجر خوردن‌های ناجوانمردانه و…

اما به نظرم بیش از هر چیز در این فیلم، فیلمبردای خیره کننده راجر دیکنز نمود دارد. او آنقدر کار خود را حساب شده و بدون ضعف انجام داده که گاهی حضور دوربین را به کل فراموش میکنیم و در داستان خود را در مقام دانای کل میبینیم. البته که جایزه اسکار کمترین حق او بود.

بازی بازیگران فیلم نیز قابل قبول است‌، خصوصا جورج مک‌کی (اسکوفیلد) که در نیمه دوم فیلم عملا بدون دیالوگ خاصی بار تعلیق فیلم را به دوش می‌کشد. به طور کلی اگر بخواهیم نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم، باید گفت که با فیلمی خوش ساخت سر و کار داریم که البته بسیاری از ابزارهای هنری سینما را فدای اجرای ایده پلان سکانس خود کرده است.

نمرات فیلم در سایتهای معتبر:

▪️IMDB: 8.4
▪️Metacritic: 78
▪️RottenTomatoes: 89%
▪️RogerEbert: ⭐️⭐️ (2.5)

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط