پنج‌شنبه, می 2, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی فیلم جن‌گیر: مؤمن (2023)

نقد و بررسی فیلم جن‌گیر: مؤمن (2023)

اخبار هنری: نقد و بررسی فیلم جن‌گیر: مؤمن (2023) – کارگردان: دیوید گوردون گرین
فیلمنامه نویسان: پیتر ساتلر، دیوید گوردون گرین
بازیگران: لزلی اودوم جونیور، آن داود، جنیفر نتلز، نوربرت لئو بوتز، لیدیا جوت، اولیویا مارکوم، الن برستین

در مقدمه رمان روح گوتیک هنری جیمز «چرخش پیچ» چنین صحبت می‌شود، و می‌پرسیم که آیا این خط تمام چیزی بود که مدیران Blumhouse زمانی که حق امتیاز سریال Exorcist را به دست آوردند، در ذهنشان گذشت . بیایید کاری کنیم که دو بچه تسخیر شوند، مطمئناً این ترسناک تر است! دو برابر ترسناک! مطمئناً، این تنها جنبه از اولین فیلم جن‌گیر بلومهاوس، جن‌گیر: مؤمن (2023) است که مورد علاقه یا ابداع است. اگرچه، همانطور که از نقل قول دیدیم، حتی ایده دو فرزند قبلاً انجام شده است.
این یک داستان جن گیری است که قبلاً شنیده اید. فرزند یکی از والدین ناپدید می شود، چند روز بعد معلوم می شود که تسخیر شده است، پزشکان نمی توانند کمک کنند، بنابراین برای نجات آنها به جن گیری نیاز داریم. این طرح سعی می کند بر روی والد گم شده بازی کند. همه اینها اینجاست، به جز دو بار، با دو فرزند تسخیر شده. همچنین، الن برستین، بازیگر نقش کریس مک نیل درفیلم اصلی ویلیام فریدکین محصول 1973 ، پنجاه سال بعد ظاهر می شود، مطمئناً به عنوان یک شرط لازم برای اینکه بتوانیم آن را دنباله ای بر جن گیر بنامیم . مسائل حقوقی، نه بیشتر.
در اوایل فیلم، آنجلا جوان (با بازی لیدیا جوت) در کلاس به تماشای نواری می‌نشیند که کسی «کلاغ» نوشته ادگار آلن پو را می‌خواند. بنا به دلایلی، معلم انگلیسی آنها به جای خواندن آن، فقط نشسته و ویدیو را تماشا می کند، که به نظر می رسد یک چیز مسخره است اما احمقانه بودن فیلم را حتی در جزئیات کوچک نشان می دهد. بیت معروف شعر البته «هرگز» است، و به نظر می‌رسد این نشان می‌دهد که هر نوع اصالت کجا رفته است – ابداع، هرگز دیگر دیده خواهد شد. این طرح حتی با استانداردهای Blumhouse که به تولید فرمول خوب برای 60٪ از خروجی خود مشهور است، آنقدر ساختگی، غیر جسورانه، آنقدر ملایم و باتلاقی است که این باور را وادار می کند. یک فیلم هرگز موظف نیست که جوهره اکران اصلی فرنچایز خود را به تصویر بکشد، به خصوص اکرانی که نیم قرن پس از اولین ساخته می شود، اما حداقل سعی می کند به معنویت یا جسارت گل سرسبد فیلم های شیطان پرستی نزدیک شود.
سرعت در The Exorcist: Believer از همان ابتدا اشتباه می کند، زمان زیادی را صرف تسخیر فرزندانمان می کند، اما باید مستقیماً به حالت “آنها اکنون شر هستند”. چند لحظه کلیشه‌ای خزنده برای بچه‌ها وجود دارد که همگی ارزان، کسل‌کننده و مشتق شده‌اند، زیرا آن‌ها زمان کافی برای ساختن تدریجی آن را نداشتند (اجازه دادن به جو فراگیر شود و حس شیطان واقعی در آن فرو برود)، بنابراین مجبورند درمان قدیمی وام بام را به آن بدهید و امیدوار باشید که این درمان سرد کننده محسوب شود. توجه به فیلمسازان: اینطور نیست.
و سپس، قبل از اینکه بتوانید پلک بزنید، جن‌گیرها را وارد کرده‌ایم، مانند آن‌ها، و به نبرد نهایی خیره‌کننده و غیرجذابی می‌رویم، با بازیگرانی که با دیالوگ‌های وحشتناک و تلاش‌هایی برای توسعه شخصیت‌ها تلاش می‌کنند تا آنچه را که می‌توانند انجام دهند. دیر و ژامبون مشت. کارگردانی دیوید گوردون گرین برای هالووین (2018) که به سرعت در دو دنباله آن سه گانه محو شد، به موقع بهبود نیافته تا فرنچایز بعدی خود را به دست آورد. در عوض، او و پیتر ساتلر تصمیم گرفته‌اند که به دنبال یک سکانس مونتاژی توضیحی درباره قدرت مردمی که با شر می‌جنگند، بروند، دقیقاً مشابه مونتاژ پایانی «کشتار هالووین» . هنوز هم ترش است و مانند یک تکه گوشت جویده نشده در گلو می ماند.
اما الن برستین را در تریلر دیدیم! مطمئناً او حداقل می تواند چیزی را نجات دهد؟ او برنده اسکار برای گریه با صدای بلند است. پس از همه، او نامزد فیلم اصلی شد. او مطمئنا می تواند روز را نجات دهد؟
اگر ظاهر او در طول سه سکانس قبل از اینکه به طرز وحشیانه ای برای بقیه فیلم کنار گذاشته شود، به این موضوع فکر نمی کرد. او آنجاست تا مجموعاً جک را در طرح مشارکت دهد. تعجب آور نیست اگر متوجه شوید که فیلمنامه اصلی یک اسکریپت مشخصات شناور در اطراف دفاتر Blumhouse بوده است، که به دلایل بازاریابی برای گنجاندن برخی از عناصر فرنچایز Exorcist مجهز شده است – یک کشیش دیگر را به کریس مک نیل تغییر دهید و ما به اینجا می رویم، اکنون رسما فیلمنامه جن گیر ! مطمئناً به هیچ وجه معنایی ندارد که او را شامل شود. با این فرنچایز یکی از بدترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر است، حتی آن آتش‌سوزی یک فیلم به حریف اصلی Leatherface، یعنی سالی هاردستی، بیشتر از آنچه که Believer به کریس مک‌نیل اجازه می‌دهد ، انجام دهد و تأثیر بیشتری در روند داستان داشت.

حمید تورانپور

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط