جمعه, می 3, 2024
خانهنقد و یادداشتنقد و بررسی فیلم Angel Has Fallen: پیشرفت قابل توجه سری فیلم‌های...

نقد و بررسی فیلم Angel Has Fallen: پیشرفت قابل توجه سری فیلم‌های Fallen

اخبار هنری : ابتدا Olympus «المپیوس» بود. سپس London «لندن». و حالا همان‌طور که انتظار می‌رفت Angel Has Fallen «فرشته سقوط کرده است» – در اینجا فرشته به معنای فرشته نگهبان رئیس جمهور یعنی مامور ویژه مایک بنینگ با بازی جرارد باتلر (Gerard Butler) بازیگر اسکاتلندی است. باورتان می‌شود این سری فیلم ساخته میلنیوم فیلمز تا این مرحله پیش برود؟ یادتان است که این فیلم قرار بود حمله دیگری به کاخ سفید بعد از فیلم White House Down «سقوط کاخ سفید» با بازی چنینگ تیتوم (Channing Tatum) و جیمی فاکس (Jamie Foxx) باشد؟ سال ۲۰۱۳ بود که رقیبی به نام Olympus Has Fallen «المپیوس سقوط کرده است» سه ماه قبل از White House Down اکران شد. نه تنها این رقیب کم‌شانس عملکرد بهتری در باکس آفیس نسبت به White House Down داشت، بلکه این کار را با نیمی از بودجه آن فیلم انجام داد. برخلاف آن فیلم پرستاره، Olympus موفق شد دو دنباله داشته باشد که هر فیلم سه‌گانه Fallen توسط یک استودیوی مختلف منتشر شده است. به هر حال این‌طور فیلم‌ها هم مخاطبان خاص خود را دارند، و به نظرم کسانی که پایان‌بخش این سه‌گانه را تماشا می‌کنند سورپرایز خواهند شد، چون نسبت به فیلم قبلی فرنچایز در سال ۲۰۱۶ پیشرفت قابل توجهی داشته است. در واقع به دلیل بهتر شدن این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی، به نظرم شاهد فیلم‌های بیشتری از این فرنچایز خواهیم بود – حداقل تا زمانی که باکس آفیس هم سقوط کند!

این بار، ریک رومن وو (Ric Roman Waugh) کارگردانی فیلم را برعهده دارد و داستان درباره سوء قصدی به جان رئیس جمهور ترامبل (با بازی مورگان فریمن (Morgan Freeman)) است که مایک بنینگ مظنون اصلی آن است. می‌دانیم که قطعا برای او پاپوش درست شده، اما توسط چه کسی؟ پاسخ این سوال خیلی واضح است، مگر اینکه تا حالا هیچ فیلمی ندیده باشید. از خودتان بپرسید، چه کسی از مرگ ترامبل و اعلان جنگ با روسیه سود می‌برد؟ خوشبختانه نکته سرگرم کننده فیلم ریشه در شناسایی مسخره آدم بدها ندارد. نکته سرگرم کننده درباره اتفاقات جذاب طی پیشروی فیلم است.

بنینگ حین فرار از دست مقامات و یک شرکت امنیتی خصوصی به رهبری وید جنینگز (با بازی دنی هیوستون (Danny Huston)) سراغ تنها کسی می‌رود که به او اعتماد دارد – پدر دورافتاده‌اش که در جنگل زندگی می‌کند. نیک نولتی (Nick Nolte) نامزد سه جایزه اسکار نقش کلی بنینگ پریشان را بازی می‌کند که به این فیلم جذابیتی که لازم دارد را می‌دهد. این شاید داستان پدر-پسری تاثیرگذاری نباشد، اما خط داستانی آن‌ها جذابیت‌های خودش را دارد، مخصوصا وقتی نولتی به لطف مواد منفجره اطراف خانه‌اش دشمنان را نابود می‌کند.

این صحنه یکی از سکانس‌های اکشن فیلم است که واقعا توجه مخاطب را به خودش جلب می‌کند، همراه با حمله پهپادی به رئیس جمهور، صحنه تعقیب و گریز شبانه در جنگل با یک کامیون ۱۸ چرخ و یک نبرد تن به تن بین بنینگ و جنینگز که شباهت زیادی به صحنه‌های The Equalizer 2 «اکولایزر ۲» داشت. که به نوعی چرخه کاملی برای این فرنچایز است، چون آنتوان فوکوآ (Antoine Fuqua) قبل از کارگردانی فیلم‌های The Equalizer فیلم Olympus Has Fallen را ساخته بود. انگار سونی فوکوآ را برای رقابت با خودش انتخاب کرده باشد، تا او فرنچایز اکشن بعدی سونی را بسازد.

فوکوآ برای کارگردانی London Has Fallen بازنگشت، و جای خودش را به بابک نجفی (Babak Najafi) داد که فرنچایز را به سمت نابودی سوق داد. خوشبختانه دلیل موفقیت فیلم سوم تیم سازنده پشت آن است. تهیه کنندگان فیلم، رابرت مارک کیمن (Robert Mark Kamen) نویسنده فیلم‌های Taken «ربوده شده»، The Transporter «مامور انتقال» و The Karate Kid «بچه کاراته‌باز» و مت کوک (Matt Cook) نویسنده Patriots Day «روز میهن پرستان» را وارد تیم نویسندگی فیلم کرده‌اند. وو بدلکاری موفق است که به تازگی کارگردانی Shot Caller «شات کالر» را برعهده داشته که یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ بود. اگرچه لحظات اغراق آمیزی در Angel Has Fallen وجود دارند – بیشتر به لطف جیدا پینکت اسمیت (Jada Pinkett Smith) مامور اف‌بی‌آی و شرور مرموز که انگار دیالوگ‌هایش از کتاب «آموزش آدم بد بودن برای احمق‌ها» برداشته شده – اما وو کاملا این فرنچایز را نجات داده و احیا کرده است.

او در این کار از موسیقی متن دیوید باکلی (David Buckley) کمک گرفته که در فیلم‌های Gone Baby Gone «رفته عزیزم رفته» و The Town «شهر» با بن افلک (Ben Affleck) همکاری داشته و مهارت زیادی در آهنگسازی فیلم‌های اکشن مثل Jason Bourne «جیسون بورن» و The Nice Guys «مردان خوب» دارد. همچنین باید به نام جولز اولافلین (Jules O’Loughlin) فیلمبردار و گابریل فلمینگ (Gabriel Fleming) تدوینگر اشاره کرد که باعث جذابیت فیلم شده و به ما کمک می‌کنند درک بهتری از درگیری‌های تن به تن فیلم داشته باشیم. فیلم حتی با مدت زمان ۲ ساعته طولانی به نظر می‌رسد و بودجه ۸۰ میلیون دلاری کمی برای این فیلم زیاد است (دو فیلم اول با بودجه ۷۰ و ۶۰ میلیون دلاری ساخته شدند)، اما تاثیر تمام این هزینه‌ها کاملا مشهود است (جلوه‌های ویژه خیلی بهتر از فیلم قبلی است) و فیلم حتی با وجود صحنه میان تیتراژش جذابیت خودش را از دست نمی‌دهد.

وو همچنین از گروه بازیگران نقش مکمل مستعدی بهره می‌برد – چیزی که این فرنچایز همیشه از آن استفاده کرده، از آرون اکهارت (Aaron Eckhart) و مورگان فریمن تا آنجلا باست (Angela Bassett) و ملیسا لئو (Melissa Leo) و گروه دونفره جکی ارل هیلی (Jackie Earle Haley) و رابرت فورستر (Robert Forster) در فیلم London. در Angel Has Fallen شاهد حضور تیم بلیک نلسون (Tim Blake Nelson) در نقش نخست وزیر و لنس ریدیک (Lance Reddick) در نقش رئیس سرویس مخفی هستیم که در آستانه بازنشستگی قرار دارد. پایپر پرابو (Piper Perabo) نیز در نقش همسر مایک به فرنچایز اضافه شده و جای رادا میچل (Radha Mitchell) را گرفته که به دلیل تقویم کاری شلوغ نتوانسته در این فیلم بازی کند. این نقش مهمی نیست، پس احتمالا متوجه جابجایی بازیگران در آن نشوید، اما به لطف مهارت پرابو، او هرگز باعث پرت شدن حواس بیننده از داستان اصلی نمی‌شود.

اما در پایان جذابیت اصلی فیلم شیمی بین باتلر و نولتی است، که نولتی چند تا از بهترین دیالوگ‌های تک خطی عالی فیلم را بیان می‌کند. این شاید بهترین نقش‌آفرینی نولتی در سینما طی این چند سال و پس از حضورش در فیلم Warrior «جنگجو» محصول ۲۰۱۱ باشد. شاید قابل باور نباشد، اما احتمالا مایک بنینگ نقشی باشد که باتلر را همیشه با آن به خاطر بیاوریم. این دقیقا همان اتفاقی است که لیام نیسون (Liam Neeson) با فیلم Taken تجربه کرد. این شخصیت کاملا مناسب جرارد باتلر است. هنوز نمی‌دانیم در آینده چه چیزی سقوط خواهد کرد، اما وقتی قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد قطعا مایک بنینگ آنجا خواهد بود. امیدواریم او آن زمان هم با پدرش ارتباط خوبی داشته باشد.

منبع : آریامووی

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط