پنج‌شنبه, می 2, 2024
خانهسردبیر«بانوي زيباي من» در انعکاس صدای مهین کسمایی

«بانوي زيباي من» در انعکاس صدای مهین کسمایی

اخبار هنری: خاطرات، چه تلخ باشند و چه شيرين، بايد آنها را در تنگناي خاطر به خاطر سپرد. انسان ها مي ميرند، اما يادشان در ياد زندگان مي ماند تا زماني كه آنان نيز به جمع مردگان بپيوندند.
سينما،‌ خاطره اي است بزرگ با تلخي ها و شيريني هاي خاص خود. آنان كه عشق به سينما دارند و دل به آن سپرده و مي سپارند، تا ايامي كه زنده هستند با خاطرات به ياد ماندني سينما زندگي مي كنند.
چه بسيار بزرگاني كه به عرصه سينما آمده، مانده و رفته اند، اما يادشان هنوز باقي است و باقي خواهد بود.
آدري هپبورن بازيگري زيبارو و خاطره ساز بود، آن گونه كه از ياد دوستداران سينما هرگز بيرون نرفته و نخواهد رفت.
بازي و طنازي اين بازيگر فقيد در فيلم «بانوي زيباي من» را همه عاشقان سينما ديده و به ياد دارند، اما همگان نمي دانند صاحب اين صداي زيباي فارسي كه بر لب هاي آدري هپبورن نشسته متعلق به بانوي دوبله ايران مهين كسمايي است.
صداي اين هنرمند توانا، هر گاه به گوش مي رسد، ناخودآگاه تصوير آدري هپبورن، اليزابت تيلور و شرلي مك لين، بازيگران خاطره انگيز و بزرگ سينما بر پرده عريض خاطرات جلوه گر مي شود.
مهين كسمايي درگذشته است، اما صدايش نمرده و نخواهد مرد، صدايي آرامش دهنده و زيبا كه بازي هر بازيگري را زيباتر مي كرد.
هنر دوبله، مظلوم ترين، اما تاثيرگذارترين هنرهاي ايران است، ولي هنرمندانش كمتر براي مردم آشنا هستند، زيرا هنر آنان در ديده نشدن است.
بانو كسمايي سال ها در عرصه دوبله يكه تازي مي كرد، اما زماني كه به هر دليلي جلاي وطن كرد، كسي سراغي از او نگرفت تا اينكه خبر درگذشت اين هنرمند توانا منتشر شد.
كاش از هنر اين هنرمند بزرگ براي تربيت نسل جديد دوبلورها استفاده مي شد، نه تنها مهين كسمايي، بلكه از هنر همه استادان بنام و ماندگار عرصه دوبله.
امروزه فيلم هاي خارجي بسياري را با زيرنويس فارسي به تماشا مي نشينيم، اما لذتي را كه بايد ببريم، نمي بريم، زيرا صدايي دلنشين با زبان شیرین فارسی روي لب بازيگران آنها ننشسته تا لذت ديدن و شنيدن را دو چندان كند.
هنر دوبله بايد بماند، هر چند كه ديگر محال است گذشته درخشان آن تكرار شود. مهم ترين راه ماندگاري و ادامه حيات هنر دوبله استفاده از توانايي استادان اين فن است.
خداوند مهين كسمايي و ديگر هنرمندان ماندگار عرصه دوبله را بيامرزد كه لذت فيلم ديدن را به ما هديه كردند.
با اينكه بسياري از هنرمندان دوبله، امروزه تصويرشان ديده و شناخته شده اند، اما هنوز هنري مظلوم است كه بايد از اين مظلوميت خارج شود.

حمید توران پور

مقاله قبلی
مقاله بعدی
اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط