شنبه, می 4, 2024
خانهسردبیربرای ماکس فون سیدوی بزرگ هنرمندی که قله بازیگری را فتح کرد

برای ماکس فون سیدوی بزرگ هنرمندی که قله بازیگری را فتح کرد

اخبار هنری : هنر بازیگری جادویی است که همگان را سحر کرده و از خودبی خود می کند.عده ای جذب این هنر شده و هنرنمایی می کنند،گروهی نیز به تماشای آن نشسته و لذت می برند.به جرات می توان گفت که اکثر مخاطبان سینما به خاطر نقش آفرینی بازیگران جذب فیلم شده و به سالن های سینما هجوم می آورند.برای همین است که اغلب مردم خاطرات سینمایی شان با بازیگران گره خورده است.
بسیاری از بازیگران مقابل دوربین هنرنمایی و روی پرده سینما برای مخاطبان خودنمایی کرده و می کنند،اما همه این هنرمندان در حافظه کوتاه مدت و بلند علاقه مندان به هنر هفتم باقی نمانده و نمی مانند.تنها بازیگرانی در یادها جاودان می شوند که دارای ویژگی خاص و جاذبه باشند. یکی از این بازیگران که هرگز از یادها نخواهد رفت ماکس فون سیدوی بزرگ است که دیروز صحنه زندگی را ترک و به دوستان هنرمندش که پیش از او دار فانی را ترک گفته بودند پیوست.
هنر بازیگری فون سیدو آنچنان قوی بود که توجه هر کارگردانی و با هر سبکی را به خود جلب می کرد.وی از معدود بازیگرانی است که با بزرگ ترین کارگردان هالیوود و اروپا همکاری کرده است.
تنوع سبکی کارگردانانی که ماکس فون سیدو در فیلم آنان هنرنمایی کرده بسیار گسترده است،از همکاری با اینگمار برگمان فراموش نشدنی گرفته تا جان هیوستون و دیوید لینچ و استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی و وودی آلن و…
در عالم سینما بازیگری مانند وی وجود ندارد که در چندین کشور و با کارگردانان مختلف همکاری کرده و از عهده تمام نقش ها نیز به خوبی برآمده باشد.برای فون سیدو فرقی نمی کرد در نقش حضرت مسیح (ع) بازی کند یا قاتلی بی رحم و یا کشیشی جن گیر،زیرا به توانایی خویش ایمان داشت و این باور باعث می شد در تمام نقش هایی که به عهده او می گذاشتند با قدرت ظاهر شده و سربلند بیرون بیاید.
از ویژگی های مهم بازیگری این هنرمند بزرگ، این بود که همیشه با صلابت،قدرت و خونسردی خاصی مقابل دوربین هنرنمایی می کرد.قامت بلند و میمیک چهره ویژه اش نیز به او کمک می کردند تا نقش ها را باورپذیر از کار درآورده و مخاطب نیز آن کاراکتر را با تمام وجود باور کرده و بپذیرد.
ماکس فون سیدو به نسلی تعلق دارد که خون سرخ و گرم سینما در رگ ها و مویرگ های شان جاری بود و به هنر هفتم عشقی دیوانه وار داشتند.این نسل، عاشق مردم و سینما بودند،بنابراین هر نقشی را که به عهده می گرفتند با تمام وجود آن را مقابل دوربین اجرا می کردند تا علاقه مندان و عاشقان سینما از بازی آنان لذت برده و مسحور ساحری آنان شوند.
او بازیگری خستگی ناپذیر بود که خانه نشینی را دوست نداشت،برای همین با وجود کهولت سن تا واپسین روزهای عمر و تا آخرین رمق مقابل دوربین هنرنمایی کرد، از جمله بازی در نقش کلاغ سه چشم در سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت».
با درگذشت کرک داگلاس که چندی پیش اتفاق افتاد و مرگ ماکس فون سیدو، از نسل بزرگان سینما که هنوز در قید حیات هستند تعداد انگشت شماری باقی مانده اند.سینمای جهان مدیون این بزرگان و هنرنمایی آنان است،به جرات می توان گفت اگر بازیگران نسل طلایی سینمای کلاسیک ظهور نمی کردند تا مقابل دوربین ها هنرنمایی کنند،سینما هرگز به این محبوبیت و جایگاه نمی رسید.
ماکس فون سیدو نیز به خاطره ها پیوست،خاطره ای که هر گز از خاطرها بیرون نخواهد رفت،همچنان که یاد دیگر بزرگان سینمای کلاسیک در یادها زنده و باقی مانده است.

سیدرضااورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط