شنبه, آوریل 27, 2024
خانهجشنواره هاجشنواره فیلم فجرمجتبی امینی: این اولین مصاحبه من درباره جشنواره فیلم فجر است

مجتبی امینی: این اولین مصاحبه من درباره جشنواره فیلم فجر است

مجتبی امینی :این اولین مصاحبه من درباره جشنواره فیلم فجر است. سال گذشته دوستان به این مساله اعتراض داشتند که چرا کمتر حضور داشتم اما امسال انشالله حاضر هستم. در چهار ماه گذشته با برنامه‌ریزی انجام شده پیش رفتیم. از ۱۲ تا ۲۲ بهمن همزمان در تهران و بعد در استان‌ها اکران فیلم‌ها انجام می‌شود. اخیرا جلسه مهمی با مدیران ارشاد کل استان‌ها داشتیم تا جشنواره منسجم و خوبی را شاهد باشیم.

🔹وی ادامه داد: در زمان ثبت نام بخش ملی، ۱۰۶ اثر ثبت‌نام کردند و این نشان از رونق سینما و تولد آن در خط و صنعت تولید است. در دو سال اخیر شاهد فیلم‌سوزی به دلیل کرونا بودیم و تولید آثار نیز متوقف و یا کم شده بود و اقتصاد نمی‌چرخید‌‌. امسال با زحماتی که توسط بخش دولتی شکل گرفت و همچنین بخش خصوصی، باعث شد فیلم‌های زیادی متقاضی حضور در بخش ملی شوند. پارسال حدود ۷۵ تا ۸۰ اثر ارسال شد‌. ۵۱ فیلمساز فیلم اولی به ناوگان سینمایی کشور اضافه شده و فیلم‌هایشان را برای ما ارسال کردند.

دبیر جشنواره فجر ۴۲ گفت: انتخاب آثار بسیار کار سختی بود و هیات انتخاب یک ماه درگیر این اتفاق بودند و با وسواس فیلم‌ها را انتخاب کردند. ۳۳ اثر برای نمایش در جشنواره فجر ۴۲ انتخاب شده است. پارسال باید ۲۲ اثر در بخش رقابتی راه پیدا می‌کرد اما ۲۴ فیلم داشتیم‌. همچنین امسال بخش فیلم اولی ها را در قالب نگاه نو به جشنواره بازگرداندیم. ۵ اثر فیلم اول در بخش سودای سیمرغ نیز حضور پیدا کردند. همچنین شاهد حضور ۴ انیمیشن جدی هستیم که نوید خوبی برای خانواده‌هاست. ۱۱ بهمن ماه جشنواره فجر افتتاح و از ۱۲ تا ۲۲ فیلم‌ها نمایش داده می‌شوند. آخرین روز نمایش فیلم‌ها در خانه جشنواره نیز ۲۱ بهمن است.

در ادامه دبیر جشنواره درباره انتقادهایی که به حضور برخی افراد در هیات انتخاب شد، مطرح کرد: ما باید این فرهنگ را در خانواده محترم سینما بپذیریم و با آن کنار بیاییم که هر جشنواره‌ای یک‌سری اثر می‌پذیرد و قرار نیست همه فیلم‌ها انتخاب شوند. من هم در دوره‌های مختلف فیلم داشتم و مواقعی هم اثرم به جشنواره راه داده نشد‌. جشنواره فجر اعتبار جهانی دارد و ما خوشبختانه هیات انتخاب داریم در حالی که برخی از جشنواره‌های الف دنیا هیات انتخاب ندارند. کسانی به عنوان اعضای هیات انتخاب بودند که سینما برایشان مهم است. به نظر من فیلمسازان نیز باید به آیین‌نامه احترام بگذارند. مهم مودت و همدلی است که باید بین اعضای سینما در شروع سال جدید برای این حوزه رخ بدهد.

🔹وی درباره عدم حضور بانوان در هیات انتخاب جشنواره فجر ۴۲ مطرح کرد: در بین اعضای هیات داوران از بانوان حتما بهره می‌بریم اما در هیات انتخاب به واسطه سخت بودن کار نتوانستیم در خدمت آنان باشیم.

در ادامه دبیر جشنواره فجر ۴۲ درباره انتقادهای وارده به حضور فیلم‌های ارگانی در این دوره از جشنواره گفت: یک سوم جشنواره متعلق به بخش خصوصی است. یک بخشی از آن یعنی دو سوم باقی مانده هم مربوط به مشارکت ارگان‌ها با بخش خصوصی است. از سوی دیگر وقتی تولیدات بخش خصوصی کم شده و بخش دولتی عزم خود را جزم کرده است تا به رونق سینما کمک کند، آیا این کار غلط است؟ پس چه کسی باید کمک کند تا خانواده محترم سینما آسیب نبیند؟ ارگان‌هایی شبیه اوج، سازمان سینمایی سوره، روایت فتح و… مگر عضو سینما نیستند؟ متاسفانه در این زمینه برخی دوستان تفکراتی را به جامعه غالب می‌کند. اگر دستگاه‌های دولتی به ساخت اثر کمک نکنند، سفره سینما کوچک می‌شود.

🔹 وی ادامه داد: از اهالی رسانه می‌خواهم که این مساله را دنبال کنند؛ از میان ۱۰۶ اثر متقاضی برای حضور در فجر ۴۲، چند اثر متعلق به بخش خصوصی بود؟ قاعده امر از نظر ما شایسته سالاری‌ست و باید سپاسگزار این باشیم که ارگان‌های دولتی به کمک سینما آمدند.

 

 

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط