سه‌شنبه, می 7, 2024
خانهسردبیرکارلوس کیروش،کلید قفل معضلات سینمای ایران و دستمزد بازیگران

کارلوس کیروش،کلید قفل معضلات سینمای ایران و دستمزد بازیگران

اخبار هنری : مشکلات در هر کار،صنعت و هنری وجود داشته،دارد و خواهد داشت.کسانی که توانسته اند مشکلات را ابتدا کنترل کرده و سپس آنها را حل کنند،انسان های موفق و مدیران کاربلدی بوده و هستند.
بسیاری از مردم و مدیران در زندگی و حرفه خویش،به جای شناخت معضلات و برطرف کردن آنها، یا فرار را به قرار ترجیح می دهند یا آنها را ندید می گیرند که بعد تبدیل به فاجعه می شود و یا صورت مسئله را پاک می کنند که در نهایت مصیبتی مهیب به بار می آید.
کودکان هم می دانند که برای رسیدن به موفقیت و دست یافتن به آنچه می خواهند،باید اول مشکل سر راه را برطرف کنند.
چون این موضوع بحث مهمی را می طلبد،در این مطلب بیشتر به معضلات سینمای ایران و به ویژه دستمزد لجام گسیخته بازیگران پرداخته می شود.
سینمای ایران پیش از انقلاب نیز محاسن و معایب خود را داشت،اما دستمزد بازیگران و عوامل سینما تقریبا کنترل شده بود،زیرا تهیه کنندگان کاربلدی عنان کار را در اختیار داشتند و مدیران دولتی نیز نظارت خود را .
بعد از پیروزی انقلاب،سینما دچار بی تکلیفی شد،زیرا همه شک داشتند که کلا سینمای ایران تعطیل می شود یا می ماند و پوست اندازی می کند؟
وقتی سینما ماندنی شد و سرپا ایستاد.برخی از تهیه کنندگان قدیمی و عوامل دیگر نیز به کار خود مشغول شدند.به خاطر شرایط ویژه ای که حاکم بود،عده ای تهیه کننده تازه وارد هم با حمایت افراد صاحب نفوذ و ارگان های دولتی و نهادهای تازه تاسیس قدرتمند پا به عرصه سینما نهادند.سینمای ایران در مدت کوتاهی با استفاده از تجربه هنرمندان پیش از انقلاب و سعی و تلاش نیروهای جدید،سر و شکلی گرفت .دیری نگذشت که در اوایل دهه 60 تبدیل به بهترین تاریخ دوران سینمای ایران شد.
کم کم بعضی از تهیه کنندگان تازه وارد با حمایت ارگان ها و کسانی که از آنان حمایت کرده بودند،زمام سینما را از دست تهیه کنندگان کاربلد و با تجربه بیرون کشیده و اختیار همه چیز را در کف خویش گرفتند. مدیران سینمایی نیز،خواسته یا ناخواسته در برابرشان تسلیم یا با آنان همراه شدند.دیری نگذشت که سینمای ایران دچار معضلات عجیب و غریبی شد که پیش از آن اصلا مشکل تلقی نشده و یک امر روتین و پیش پا افتاده بودند.از نیمه دوم 1370 تا کنون ساده ترین کارها نیز در سینمای ایران تبدیل به مشکل لاینحل شده است،از جمله دستمزد بازیگران که چندی است لجام گسیخته و غیر قابل مهار شده است.امروز برخی از کسانی که دستمزد میلیاردی می گیرند،با اصول و فروع بازیگری نیز آشنایی چندانی ندارند.
باعث و بانی مشکل دستمزدها به سه گروه برمی گردد.تهیه کنندگان ترسویی که به اشتباه وارد این حرفه شده اند،کارگردان هایی که تسلیم و مرعوب بازیگران هستند و مدیران کارنابلد دولتی و خصوصی سینما.
تلویزیون هم از عوامل بالارفتن نامتعارف دستمزد بازیگران است،اما در جای دیگری به آن پرداخته خواهد شد.
تهیه کننده ای که کلاس این کار را ندارد و همیشه ترس دارد بازیگر را از دست بدهد،به جای مدیریت بازیگران و هدایت شان،عنان خود را به دست آنان می دهد تا جولان دهند.بسیار دیده شده کارگردانان تازه به دوران رسیده و حتی با تجربه،به جای مدیریت بر کار بازیگر،همه چیز را بر عهده خودش می گذارند،حتی جرات ندارند او را برای اجرای نقش راهنمایی کنند!
مدیران دولتی که در این 30 سال بر مسند معاونت سینمایی و سازمان سینمایی تکیه زده اند،نه تنها کاری برای رفع مشکلات،از جمله دستمزدهای لجام گسیخته نکردند،بلکه هرکدام مشکلات دیگری نیز بر معضلات قبل افزودند.هر مدیری جدیدی که سر کار آمد،عده ای از تهیه کنندگان دورش را گرفتند و حرف خویش را به کرسی نشاندند.
کارلوس کیروش معرف حضور همه هست،سرمربی فوتبالی که یک مدیر کارآمد بود و کاربلد.این مربی قوی فضایی را بر فوتبال تیم ملی حاکم کرد که معروف ترین فوتبالیست های ایران نیز مطمئن نبودند در لیست او قرار دارند یا نه.ایجاد این جو، کار مهم و سنگینی بود که کیروش انجام داد و باعث موفقیت تیم ملی ایران شد.هر بار نیز بازیکنان جدیدی را دعوت می کرد تا امر به هیچ فوتبالیستی مشتبه نشود که یگانه دوران است.پیش از آمدن کیروش بازکنان تیم ملی برای مربیان خط و نشان می کشیدند و حرف خود را پیش می بردند.
امروز سینمای ایران نیز یک کارلوس کیروش می خواهد که فضای آن را عوض کند تا هیچ بازیگری فکر نکند که همیشه انتخاب شده است و می تواند هر روز بر مبلغ نجومی دستمزد خویش بیفزاید.
حقیر شخصا بازیگران را مقصر اصلی نشناخته و نمی شناسم،مشکل کسانی هستند که در مطلب آورده شد.مطمئنا بازیگران تابع فضایی هستند که در اختیار آنان قرار داده می شود.میدان را فراخ ببینند خواهند تاخت.
آیا کارگردانان کاربلدی چون:بهرام بیضایی،ناصر تقوایی،زنده یاد خسرو سینایی،داریوش مهرجویی،مسعود کیمیایی و…اجازه تاخت و تاز به بازیگران داده و می دهند؟!

سیدرضا اورنگ

اخبار هنریhttps://artnewspress.com
با استعانت از خداوند متعال و جمعی از دوستان هنر سینما، اولین پایگاه خبری سینمایی چند زبانه ، در اسفند 97 به صورت آزمایشی و در تاریخ 4 اردیبهشت 98 مصادف با نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) افتتاح و تامین محتوا گردید. هدف از افتتاح این پایگاه خبری ایجاد تعامل بین فرهنگ کشورها و دوستداران و علاقه مندان اخبار سینما، اطلاع رسانی جشنواره ها و فستیوال‌های سینمایی در ایران و جهان می باشد ، ما و تیم خبری بر این باور هستیم هنر مرز نمی‌شناسد،
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

مطالب مرتبط